رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

موزه مردم‌شناسی بروجن

لینک این مطلب کپی شد!

موزه مردم‌شناسی بروجن معروف به موزه استاد بهرامی، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است و شامل مجموعه‌ای از مجسمه‌های سیمانی می‌باشد که در آن فرهنگ قدیم و آداب و رسوم زندگانی مردم استان در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، نحوه تأمین معاش، چگونگی خرید و فروش و داد و ستد، صنایع دستی همچون قالیبافی، چرخ ریسی، گیوه‌دوزی، نمدمالی، کلاه‌دوزی، نحوه فراگیری و آموزش کودکان در مکتب‌خانه‌ها به نمایش گذاشته شده است. همچنین در این موزه تندیس‌هایی از مشاهیر ایران چون سعدی، فردوسی، پروین اعتصامی و … در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

در این موزه ظروف سنگی، مسی و چوبی، ابزارهای کشاورزی، کتاب‌ها و نسخه‌های خطی و قدیمی، سماور و قوری‌های قدیمی، انواع کفش و پوشاک محلی و سنتی و صدها اثر تاریخی و مجسمه‌های سنگی به نمایش گذاشته شده است. در این موزه مشاغل سنتی چون نانوایی، قصابی، ریسندگی و رنگرزی با مجسمه‌های سنگی نشان داده شده‌اند.

موزه مردم شناسی بروجن در میدان مرکزی شهر بروجن و در منزل حفیظی‌ها واقع شده است.

مجموعه خانه حفیظی مربوط به اواخر دوره قاجار است و در سال ۱۳۸۰ خورشیدی به همت استاد بهرامی به موزه مردم‌شناسی شهر بروجن تغییر کاربری داد.

از شاخص‌های معماری این خانه تاریخی، هشتی ورودی بنا است که دارای هشت درِ ورودی، محل انتظار با سه ساختمان، حیاط اصلی خانه، خانه کارگران و اصطبل می‌باشد. ستون‌ها، طاق‌های منزل و سردرهای آن به سبک معماری سازه‌های اسلامی است و رنگ منزل و به خصوص رنگ در و پنجره‌ها از ترکیب سه رنگ اصلی زرد، قرمز و آبی است.

در یکی از اتاق‌های این بنای تاریخی همه امکانات یک خانه سنتی جانمایی شده که در وسط آن یک کرسی قرار دارد و انواع خشکبار و میوه‌هایی چون انار و هندوانه روی سینی بزرگی قرار گرفته است.

موزه-مردم-شناسی-بروجن موزه مردم‌شناسی بروجن

موزه-مردم-شناسی-بروجن2 موزه مردم‌شناسی بروجن

موزه-مردم-شناسی-بروجن4 موزه مردم‌شناسی بروجن

           
 

نظر کاربران :

  • محمد

    اگه برای یکبار گذرتون شهربروجن افتاد حتما برید به موزه مردم شناسی یک سربزنید

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *