جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه محلی سراوان

تاریخ بروزرسانی :
۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

موزه محلی سراوان در محل ساختمان قدیم فرمانداری این شهر واقع شده است . مصالح بکار رفته در معماری آن عمدتاً آجر و خشت خام می باشد . این بنا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و در سال ۸۸ به عنوان موزه محلی سراوان به بهره برداری رسیده است .موزه محلی سراوان شامل دو بخش مجزا اداری و گالریهای نمایش است که قسمت اداری آن از بخش های مدیریت ، پژوهش ، سمعی و بصری ، کتابخانه و …. تشکیل شده است . فضای داخلی موزه از گالری های گذری بر تاریخ بلوچستان ، نگاهی بر نگاران ، گالری آئین ها و مراسم ، گالری صنایع دستی ، زندگی روزمره و گالری حیاط و حش با استفاده از صحنه سازی به روایت تصویر بیان شده است . در محوطه موزه، زندگی عشایر بلوچ به نمایش درآمده است ساخت سفال در روستای کلپورگان به صورت کاملاً ابتدایی و به روش لوله ای بدون لعاب و با نقوش سیاه رنگ توسط زنان بومی با دقت انجام می پذیرد که به دلیل شباهت به سفالهای ما قبل تاریخ ، از شهرت خاص برخوردار است موزه خاک در سال ۸۸ به عنوان کارگاه زنده تولید سفال هم جنبه تولید و هم نمایش و عرضه آن می پردازد . بخشهای عمده موزه زنده کلپورگان شامل قسمت اداری ، تولید سفال کوه و بخش نمایش می باشد .

ساختمان قدیم فرمانداری (موزه محلی سراوان ) بین سالهای ۱۳۱۶ تا ۱۳۱۸ با مساحتی حدود ۴۰۰۰ متر مربع ۵۵۹ متر زیربنا و ۷۷۸ متر مربع عرصه توسط هنرمند معمار (حسین طالبی) بنا شد.بنا در مرکز بافت قدیم شهرستان سراوان واقع شده است. در دوره پهلوی اول به عنوان منزل مسکونی شخصی به نام “کامران کافی” بود و پس از تبدیل شدن بخش به شهرستان به عنوان فرمانداری مورد استفاده قرار گرفت. سپس با توجه به قدمت و نوع معماری بنا پس از پیگیری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از طریق فرمانداری شهرستان سراوان مقرر شد بنای مذکور به موزه محلی شهرستان تبدیل شود.
معماری بنا از دو واحد مجزای ساختمان و محوطه‌ای وسیع تشکیل شده که ساختمان اصلی به عنوان کوشک در میان محوطه حیاط ساخته شده است. مصالح بکار رفته در معماری آن عمدتا آجر و خشت خام است. این بنا در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۱۴۹۹۳ به ثبت رسیده است و پس از مرمت و تغییر کاربری در سال ۱۳۸۸ به عنوان موزه محلی سراوان به بهره برداری رسید.موزه شامل دو بخش مجزای اداری و گالری‌های نمایش است که قسمت اداری آن از بخش‌های مدیریت، پژوهشی، سمعی و بصری و کتابخانه تشکیل شده است.
در این شهرستان علاوه بر موزه محلی و موزه خاک در روستای کلپورگان یک موزه نیز با هزینه شخصی یکی از فرهنگیان منطقه با عنوان “تاس کپل” فعال است. در این موزه که با هزینه شخصی و در باغ یکی از فرهنگیان این منطقه بنا شده است بیش از ۷۰۰ شی به نمایش گذاشته شده که در نوع خود در ایران بی نظیر است.

تلفن: ۵۲۲۳۹۳۴- ۰۵۴۸

نشانی : سراوان –خیابان آزادی- ساختمان فرمانداری

موزه 21 موزه محلی سراوان

موزه 31 موزه محلی سراوان

موزه 4 موزه محلی سراوان

موزه1 موزه محلی سراوان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد