رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ شهریور ۱۴۰۰

موزه غله زنجان

لینک این مطلب کپی شد!

موزه غله زنجان در محل کارخانه بوجاری زنجان احداث شده است. این سیلو در فاصله سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ میلادی در خلال جنگ جهانی دوم و قبل از اشغال ایران توسط متفقین توسط آلمانی‌ها ساخته شد. گندم پس از تحویل به سیلو ابتدا به طور کامل توسط دستگاه‌های بوجاری تمیز و پاک‌سازی شده و گندم بدون هرگونه مواد خارجی در چهار کندوی بتنی موجود در این سیلو ذخیره می‌گردد. ظرفیت این سیلو ۱۰۰۰ تن گندم بوجاری شده می‌باشد که این میزان برای منطقه خمسه کافی بوده و کل گندم منطقه و بخشی از گندم مناطق اطراف به سیلوی مورد نظر تحویل می‌شد. این سیلو دارای ۴ طبقه بوده و یکی از نکات جالب آن استفاده از پرچ در نرده‌های پله‌های طبقات است.

-غله51 موزه غله زنجان

تاریخچه بنا

این ساختمان کهن در محل مجموعه انبار گندم سابق در کنار ساختمان فعلی شرکت غله منطقه ۱۴ واقع شده که امور مربوط به انبار گندم، بوجاری و پاکسازی و آسیاب گندم را انجام می داده و به عنوان اولین نسل از کارخانجات آرد سازی امروزه قلمداد می شود.

سیلوی مذکور ساخت کشور آلمان بوده که قبل ازاشغال ایران توسط متفقین( ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ میلادی) در جنگ جهانی دوم ساخته شده است. ظرفیت ذخیره سازی این سیلو ۱۰۰۰ تن گندم بوجاری شده هستند به گونه ای که گندم پس از تحویل به سیلو ابتدا بطور کامل توسط دستگاه های بوجاری تمیز و پاک سازی شده و گندم فاقد مواد خارجی و پاک در چهار کندوی بتنی موجود در این سیلو ذخیره می شود.

بنا با اظهارات کارکنان قدیمی از جمله شادروان اصغر فراهانی که اپراتور این سیلو بوده در زمان خود ظرفیت این سیلو برای منطقه خمسه کافی بوده و کل گندم منطقه و بخشی از گندم مناطق اطراف به سیلوی مورد نظر تحویل می شد.

دستگاه های بوجاری سیلوی مذکور با مارک میاگ هنوز به طور سالم موجود بوده و شامل دستگاههای الک بوجاری، دستگاه حلزونی دستگاه شن گیر، دستگاه ترییور و الواتورهای کاسه ای هستند. که به ترتیب برای جداسازی ذرات درشت و مواد خارجی، جداسازی سیاهدانه، جداسازی ذرات شن و ماسه و انتقال گندم بین طبقات هستند.

-غله21 موزه غله زنجان

ماشین آلات موزه

این سیلو دارای چهار طبقه بوده و یکی از نکات جالب آنکه در نرده های پله های طبقات از پرچ استفاده شده است . شرکت میاگ آلمان پدر صنعت آرد در جهان محسوب شده که بعدها شرکت ترکیبی بولر – میاگ تاسیس شده و در نهایت امروزه شرکت بولر آلمان قوی ترین شرکت سازنده ماشین آلات آرد سازی است.

نیروی محرکه ماشین آلات از سوخت های فسیلی بوده و تسمه های بکار رفته برای انتقال نیرو از جنس چرم هستند . طبق اظهارات کارکنان قدیمی سیلو تعداد نفرات شاغل به طور دائم ۱۵ نفر بوده که در زمان تحویل گندم تعدادی کارگر به نفرات اضافه می شده است. این بنا می تواند به عنوان یک موزه آموزشی برای علاقمندان به صنعت آرد مورد استفاده قرار گیرد

دستگاه‌های بوجاری این سیلو با مارک «میاگ» هنوز به طور سالم موجود بوده و شامل دستگاه‌های الک بوجاری، دستگاه حلزونی، دستگاه شن‌گیر، دستگاه ترییور و الواتورهای کاسه‌ای می‌باشد که برای جداسازی ذرات درشت و مواد خارجی، جداسازی سیاهدانه، جداسازی ذرات شن و ماسه و انتقال گندم بین طبقات می‌باشد. شرکت میاگ آلمان پدر صنعت آرد در جهان محسوب شده که بعدها شرکت ترکیبی بولر- میاگ تأسیس گردید. امروزه شرکت بولر آلمان قوی‌ترین شرکت سازنده ماشین‌آلات آردسازی است.

-غله31 موزه غله زنجان

سیلو چیست؟

زمان های قدیم متداول بوده مردم ایران، یونان و مصر باستان برای نگهداری غلات خود از خمره های سفالین استفاده می کردند و معمولاً این خمره ها را یا درون زمین کار می گذاشتند یا در اتاق های خشت و گلی کنار هم می چیدند.به مرور زمان با افزایش جمعیت و افزایش تولید و مصرف، استفاده از اتاق های گندم (انبار) متداول شد. از آغاز قرن اخیر با توجه به پیشرفت هائی که بشر در زمینه راه و ساختمان و مهندسی داشت از تکنیک های ساختمانی پیشرفته برای ساخت سیلوهای بلند استفاده کرده است.

شاید در بین عموم مردم نام اداره یا شرکت غله کمتر از سایر ادارات و نهادهای دولتی شناخته شده باشد ولی با نگاهی به مسئولیت و رسالت حاکمیتی این نهاد که از نسل یکی از قدیمیترین و بزرگترین سازمانهای دولتی کشور محسوب می شود و در امر تأمین و مدیریت حوزه گندم، آرد و نان و همچنین تولید ، ذخیره سازی و توزیع کالاهای اساسی مانند برنج، قند و شکر و غیره وظیفه ای مهم و حساس بر عهده دارد.

-غله41 موزه غله زنجان

%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%BA%D9%84%D9%8781 موزه غله زنجان

-غله1 موزه غله زنجان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *