جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه ظروف سلطنتی سعدآباد

تاریخ بروزرسانی :
۲ بهمن ۱۴۰۰

موزه ظروف سلطنتی سعدآباد در شرق مجموعۀ فرهنگی تاریخی کاخ موزه سعدآباد قرار دارد. این بنا به دستور رضاشاه برای اشرف (خواهر دوقلوی شاه ) بین سالهای ۱۸ – ۱۳۱۵ ساخته شد. به دستور اشرف پهلوی از سال ۱۳۵۰ فضای داخلی و خارجی این بنا مورد بازسازی قرار گرفت و در محدوه ای به مساحت ۲۶۰۰ مترمربع با زیر بنای ۱۸۰۰ مترمربع در دو طبقه توسعه و تغییر یافت و طراحی داخلی آن با حضور طراحان و متخصصین خارجی، به سبک فرانسوی طراحی و نمای خارجی آن که از سنگ تیشه ای بود به سنگ مرمرسفیدتبدیل شد.

این بنا پس از انقلاب اسلامی ، در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۷۴به عنوان موزۀ ظروف تغییر کاربری داد و در اسفند همان سال آثار موزه جمع شد و ساختمان آن به نهاد ریاست جمهوری تحویل داده شد تا سال ۱۳۸۴ که این بنا مجدداً در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت . پس از انتقال اشیاء موزۀ صنایع دستی، در ۳۰ دی ۱۳۸۵ به ساختمان مذکور ، این بنا با نام موزۀ صنایع دستی کار خود را آغاز نمود.

726 موزه ظروف سلطنتی سعدآباد

از بهمن ماه ۱۳۸۸ با تصمیم مدیریت وقت مقرر گردید که این موزه به شرایط مقرر اولیه خود برگردد و به همین دلیل چیدمانی از ظروف سلطنتی در بخشی از طبقه اول این بنا صورت پذیرفت و از خرداد ماه ۱۳۸۹ با انتقال موزه صنایع دستی به ساختمان دیگری در داخل مجموعه سعدآباد ، این موزه با نام موزه ظروف سلطنتی حیات دوباره خود را آغاز نموده .

در حال حاضر در این موزه بیش از ۵۰۰ قطعه ظروف و اشیائ تزتینی در ۵ سالن در دو طبقه به نمایش در آمده و در حال توسعه فضای نمایشگاهی و اشیاء به نمایش درآمده می باشد . اغلب این ظروف مربوط به کارخانجات معتبر دنیا نظیر لیموژ ، سور ، باواریا ، رزنتال و … می باشد. ظروف به نمایش درآمده به ۳ دسته ظروف قاجار ، پهلوی دوم و ظروف اهدایی می باشند که در شرایط و مناسبتهای مختلف خریداری و یا به پهلوی دوم و خانوده اش اهدا شده است.

73 موزه ظروف سلطنتی سعدآباد

آدرس موزه ظروف سلطنتی سعدآباد

موزه ظروف سلطنتی سعدآباد در خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری، کاخ موزه سعدآباد قرار دارد.

برای رسیدن به مجموعه سعدآباد و موزه نظامی می‌توانید از مترو استفاده کنید و در خط ۱ مترو به میدان تجریش بروید .سپس از میدان تجریش با تاکسی به میدان دربند و ورودی شمالی کاخ سعدآباد بروید. یا اگر قصد پیاده‌روی دارید در میدان تجریش به خیابان سعد‌آباد، خیابان افراز، خیابان جاودان و در نهایت خیابان خیابان طاهری و ورودی غربی کاخ سعدآباد برسید. پیاده‌روی این مسیر حدودا بیست دقیقه طول می‌کشد. اگرچه این خیابان‌ها دارای فضای سبز زیبا، درختان چنار کهنسال و سرسبز و بافت و خانه‌های تاریخی با معماری دوران پهلوی است. اما قسمت‌هایی از آن دارای سربالایی است و برای کسانی که توانایی پیاده‌روی در سربالایی را ندارند توصیه نمی‌شود.

741 موزه ظروف سلطنتی سعدآباد

75 موزه ظروف سلطنتی سعدآباد

761 موزه ظروف سلطنتی سعدآباد

771 موزه ظروف سلطنتی سعدآباد

78 موزه ظروف سلطنتی سعدآباد

79 موزه ظروف سلطنتی سعدآباد

80 موزه ظروف سلطنتی سعدآباد

811 موزه ظروف سلطنتی سعدآباد

821 موزه ظروف سلطنتی سعدآباد

831 موزه ظروف سلطنتی سعدآباد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    واقعا ظروف زيبا و جذابي هستند به خصوص ظروف نقره كه برق مي زنند

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *