رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ فروردین ۱۳۹۸

موزه زمین شناسی تهران

لینک این مطلب کپی شد!

موزه زمین شناسی تهران در محل سازمان زمین‌شناسی در میدان آزادی ساخته شده است. ساختمان موزه یک طبقه با بخش‌های گوناگون است. این بخش‌ها شامل آثار زیر است : سنگ‌های کانی، آثار فسیلی، آثار باستان‌شناسی مربوط به هشتصد سال پیش، فسیل‌های دوران اول تا چهارم زمین‌شناسی، ماکت فسیل‌های کم‌یاب، تخم‌‌های دایناسور که از مرز فرانسه و اسپانیا آورده شده، فسیل جای پای دایناسور که از استان کرمان به این موزه آورده شده است. همچنین کانی‌های قیمتی نظیر فیروزه، الماس و سنگی که گویا نیل آرمسترانگ از کره ماه به زمین آورده و در زمان رژیم سابق به ایران اهدا شد، در این موزه قرار گرفته است.

مساحت موزه ۳۴۵ متر مربع است و زمان تاسیس آن هم زمان با تاسیس سازمان زمین شناسی کشور در سال ۱۳۳۸ می باشد .
موزه علوم زمین در سال ۱۳۳۸(همزمان با تاسیس سازمان زمین شناسی) به همت چند نفراز محققان زمین شناس، برپایه نمونه هایی از سنگ ها، سنگواره ها، کانی ها و اشیا دیگری که ضمن تحقیقات زمین سناسی به دست آمده بود و با استفاده از امکانات سازمان زمین شناسی تاسیس شد. همچنین موزه علوم زمین درسال ۱۳۸۷ با صرف هزینه ای بیش از ۱۰۰ میلیون تومان، نوسازی شده است و به شکل کنونی درآمده است. پس ازنوسازی نام موزه از «موزه زمین شناسی» به «موزه علوم زمین» تغییریافت.
مساحت موزه علوم زمین ۳۴۵ متر مربع بوده و از قسمت های زیر تشکیل شده است:
۱- بخش وسایل معدنکاری قدیمی و اشیاء باستان شناسی
۲- سنگها
۳- کانیها
۴- کانی های قیمتی و نیمه قیمتی
۵- سنگواره ها
۶-سنگواره مهره داران
۷-سالن نمایش فیلمهای زمین شناسی و علوم وابسته
بخش های ویژه شامل بخش شهاب سنگها، آثار استخوانی و سنگواره ردپا و تخم دایناسور.
برای بازدید و ورود به موزه می بایست ابتدا وارد محوطه سازمان زمین شناسی شوید. موزه درساختمان شماره یک به نام بنیانگذار سازمان زمین شناسی و موزه زمین شناسی، مهندس نصرالله خادم قراردارد. موزه دارای پلانی به شکل U می باشد و دروسط آن سالنی برای پخش و نمایش فیلم طراحی شده است.
عکس برداری درموزه بدون استفاده از فلاش آزاد است. ارائه مشاوره در زمینه دانش زمین شناسی و علوم مرتبط با آن- برگزاری کارگاه های آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان
موزه علوم زمین با توجه به سابقه طولانی در ارائه اطلاعات علمی مرتبط با علوم زمین خدمات گسترده ای را به گروه های مختلف محققان، دانشجویان و سایرعلاقمندان ارائه می دهد.
برخی از خدمات این موزه شامل: گردآوری، حفاظت و نمایش آثار و اشیای مربوط به دانش زمین شناسی، همکاری با مراکز دیگر سازمان و موزه های مختلف و نمایشگاه های مربوطه، همکاری وتبادل دانش زمین شناسی با مراکز پژوهشی ودانشگاه های داخلی و خارجی است. چندین بزرگراه در محدوده این موزه قرارگرفته است که دسترسی به این محل را تسهیل می کند. این منطقه خارج از محدوده طرح ترافیک قرار دارد.

مسیر اتوبوس موزه علوم زمین در نزدیکی ترمینال اتوبوسرانی غرب و بی آرتی میدان آزادی واقع شده است. به این ترتیب می توانید از خطوط اتوبوس های تندرو ( بی آر تی ) ترمینال خاوران، سه راه تهران پارس و دانشگاه ( پونک) استفاده کنید. علاوه بر این در پایانه اتوبوسرانی غرب اتوبوس های متعددی به میادین اصلی و شهرک های اقماری جنوب غربی و غرب پایتخت وجود دارد.مسیر مترو نزدیک ترین ایستگاه مترو به این موزه ایستگاه متروی میدان آزادی واقع در خط چهار مترو تهران است.

در سال ۱۳۸۷ موزه مورد بازسازی کامل قرار گرفته است .

آدرس : تهران ، میدان آزادی ، خیابان معراج

تلفن : ۶۴۵۹۲۴۳۶ – ۶۴۵۹۲۲۸۸

تلفکس : ۶۴۵۹۲۲۸۸

موزه زمین شناسی موزه زمین شناسی تهران

موزه علوم زمین موزه زمین شناسی تهران

موزه علوم زمین موزه زمین شناسی تهران

موزه علوم زمین موزه زمین شناسی تهران

موزه علوم زمین موزه زمین شناسی تهران

           
 

نظر کاربران :

  • قاسم مومن

    باسلام.یک عدد فسیل از ارتفاعات کرمان کشف کرده ام که حدود ۱۰ سال هست که دارمش.آیا کسی هست که من را راهنمایی کند که بفهمم چه فسیلی هست .ممنون میشوم اگر شماره تماس یا صفحه اجتماعی دارید که در تماس باشم

    ۲ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    موزه بسيار جالبي است و سنگ هاي قيمتي و نميه قيمتي فراواني تو اين موزه است

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *