جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه باستان شناسی بیرجند

تاریخ بروزرسانی :
۹ آذر ۱۴۰۰

موزه باستان‌شناسی بیرجند با وسعت ۶۰۰ متر مربع زیر بنا در طبقه اول عمارت اکبریه واقع شده است . این عمارت (که در واقع ساختمان تشریفات و ارگ حکومتی امیر ابراهیم خان شوکت الملک بوده)، با توجه به عواملی همچون غنای فرهنگی منطقه، جمعیت جوان. وجود دانشگاهها و عزیمت هزاران گردشگر به این منطقه در سال ۱۳۷۱ تأسیس و راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۷۴ با طراحی نو توسعه و تجهیز گردید.

این موزه بزرگترین موزه باستان شناسی در سطح استان است که مشتمل بر بخشهای متعددی می‌باشد: از بخشهای مهم آن می‌توان به بخش سفال، سکه، فلز، اسلحه و ابزار آلات جنگ، بخش روشنایی. قرآن و کتابت و نیز مجموعه‌ای از اشیاءو مواریث خاندن امیر اسدالله علم (که توسط بنیاد مستضعفان در اختیار موزه بیرجند قرار داده شد) و تالار آینه اشاره کرد. در موزه باستان‌شناسی بیرجند اشیاء به نمایش گذاشته شده. سیر تاریخی مدون و منظمی را از هزاره سوم ق.م تا دوره قاجار مشتمل بر بخش‌های متفاوتی را دربر می‌گیرند.

512 موزه باستان شناسی بیرجند

سفال و سکه

سفال‌ها و سکه‌ها بیشترین آثار این موزه را شامل می‌شوند. مجموعه سفال‌ها، دوره‌های مختلف تاریخی، از سفال‌های نخودی دست ساز هزاره سوم قبل از میلاد، سفال‌های خاکستری هزاره اول میلادی تا سفال‌های لعابدار دوره اسلامی را در‌بر می‌گیرد و نیز مجموعه سکه‌ها، سکه‌های دوران تاریخی از سلوکیان، الیمایی‌ها، پارتیان و ساسانیان و سکه‌های دوران مختلف اسلامی تا دوره قاجار را شامل می‌شود.
یکی دیگر از مهم‌ترین بخشهای موزه بخش قرآن و نسخ خطی است که هشتی بنای اکبریه به عنوان مهمترین بخش‌ معماری آن، به این بخش اختصاص یافته است.

612 موزه باستان شناسی بیرجند

بخش های مختلف موزه

موزه باستانشناسی شامل سه قسمت پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی است. در بخش پیش از تاریخ، اشیایی از دوره نوسنگی (هزاره دوم قبل از میلاد) که برخی نمودار تکامل هنر و صنعت چهار هزار سال پیش محسوب می‌شود. برخی نیز بیشتر وسایل کاربردی بوده است، در معرض دید قرار دارد. ظروف سفالی و سکه ها، علاوه بر جنبه‌های کاربردی، القا کننده اعتقادات، جهان بینی و هنر آن دوره است. اشیای دوران تاریخی به دوره‌های سلوکی، اشکانی و ساسانی مربوط می‌شود.

بخش سفال

بخش مذکور به منظور آشنایی بازدیدکنندگان با سیر تکامل سفال و تحولات آن، در دو قسمت قبل از میلاد و اسلامی ایجاد شده است. در این بخش ابتدا سفالینه‌هایی از هزاره سوم و هزاره دوم و اول (ق.م) تا سفال‌های دوره اسلامی به نمایش گذاشته شده است. سفالینه های موجود در این بخش دو دسته می‌باشند: دسته‌ای از آنها یافته‌های باستان‌شناسی بیرجند و جنوب خراسان است.  دسته‌ای دیگر مربوط به مناطق مختلف کشور جهت ایجاد سیر منظم تاریخی به این موزه منتقل گردیده است.

712 موزه باستان شناسی بیرجند

 بخش فلز

این بخش سیر تحول فلزکاری از هزاره اول (ق .م) تا دوره قاجاریه را شامل می‌شود. آثار فلزی مربوط به قبل از اسلام عموماً پیکان‌ها و خنجرها و تعدادی وزنه تبادل کالا می‌باشد. در بخش فلز اسلامی ظروف مسی، شامل ابریق، قهوه جوش و بوته‌های ذوب فلزات به نمایش گذاشته شده است.

بخش اسلحه

در بخش اسلحه تعدادی از سلاح‌های آتشین اولیه، شامل تفنگ‌های سرپر و طپانچه‌های سرپر به نمایش گذاشته شده علاوه بر آن تعدادی باروت دان‌های چرمی و فلزی و دوربین‌های چشمی در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

105 موزه باستان شناسی بیرجند

 بخش روشنایی

از دیگر بخش‌های موزه باستان‌شناسی بیرجند بخش روشنایی و لوازم مربوط به آن می‌باشد. در این قسمت انواع پی‌سوزهای سفالی و فلزی به نمایش درآمده. علاوه بر آن تعدادی چراغ گردسوز با پایه و بدنه سنگی و سرامیکی و برنزی نیز در معرض دید قرار گرفته است که گر چه به‌لحاظ تاریخی قدمت بعضی از آنها کمتر از یکصد سال می‌باشد. ولی از نظر هنری بی‌نظیر به حساب می‌آیند. قدیمی ترین اشیاء موجود در این بخش پی‌سوزهای سفالی است که قدمت آنها به پیش از اسلام بر می‌گردد.

بخش قرآن و کتابت

در قسمت هشتی مرکزی که دارای کلاه فرنگی با مقرنس‌های زیبا است. در واقع اوج ظاهری معماری بنا در آن به نمایش گذاشته شده بخش قرآن و کتابت قرار دارد. که اوج معماری گنجینه نیز می‌باشد، در این بخش لوازم کتابت به همراه تعدادی قرآن خطی و چاپ سنگی و ظروف که در سطوح آن آیات قرآن نگاشته شده است در معرض دید قرار گرفته است. نفیس ترین قرآن موجود در این بخش، قرآنی است متعلق به دوره قاجار با تذهیب گل و مرغ بر روی جلد و حواشی و تذهیب آب طلا بر روی صفحات.

بخش اشیاء متعلق به خاندان علم

در این بخش اشیاء متعلق به خاندان علم که توسط بنیاد مستضعفان در اختیار گنجینه بیرجند قرار گرفته به نمایش در آمده است . شامل سرقلیان‌ها از جنس‌های مختلف با تزئینات مرصع جواهر نشان، تعدادی جام شیشه‌ای، ظروف نقره‌ای و … می‌باشد.

نحوه دسترسی

آدرس : خراسان جنوبی، بیرجند، خيابان معلم، باغ اکبريه

84 موزه باستان شناسی بیرجند

95 موزه باستان شناسی بیرجند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد