جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه آیینهای پهلوانی مشهد

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ بهمن ۱۳۹۷

موزه آیینهای پهلوانی مشهد جایگاه پهلوانان و کشتی گیران پیشکسوت که دارای مقام های پهلوانی و هنرهای فردی است می باشد .موزه آیینهای پهلوانی مشهد شامل ۳ قسمت با عنوان های زورخانه , عیارخانه و نمایشگاه می باشد . پهلوانان در محل زورخانه اغلب ورزش های باستانی و… مشغول می باشند و در مجاورت این زورخانه محلی مناسب برای استراجت و لمکده های پهلوان نامی است که بعضا مراسم آیینی و فرهنگی از جمله گلریزان نیز در آنجا صورت می گیرد که نام این محل عیارخانه می باشد و همچنین نمایشگاه دائمی که نقالی شاهنامه , پرده خوانی و نمایش وسایل قدیمی از جمله کالسکه و خرمنکوبی و سایر ادوات سنتی و کشاورزی جهت بازدید علاقمندان و مشتاقان این عرصه گذاشته شده است .
از سه‌راهی فردوسی به سمت مقبره سراینده شاهنامه که حرکت کنید، در امتداد جاده شاهنامه سمت چپ روستای معروف و تاریخی «چهاربرج» را می‌بینید. محله چهاربرج، محله‌ای قدیمی در مشهد است که با «یخدان طبیعی»، «خانه اربابی» و البته «موزه فرهنگ پهلوانی و زورخانه شه‌لافتی طابران توس» معروف شده است. در یکی از ورودی‌های روستای چهاربرج قطعا تابلویی توجه شما را به خود جلب می‌کند: «ورزش‌خانه آیین‌های زورخانه ‌ای شه‌لافتی، ‌طابران توس» که شما را به سمت زورخانه‌ای سنتی و قدیمی با سبک و سیاق زورخانه‌های ۷۰۰ سال پیش رهسپار می‌کند. ورودی زورخانه درب بسیار کوچکی است که برای وارد شدن باید خم شوید. روی آن با خط زیبایی نوشته شده است:

«سر تعظیم فرود آور به هنگام ورود چون که جای ادب و رسم جوانمردان است»

همزمان با زمزمه این شعر زیبا سر تعظیم فرود آورده و پای به درون زورخانه می گذاریم، ساختمانی قدیمی که رد حضورش را باید در آیین مهرپرستی جستجو کرد. اینجا بوی تاریخ می دهد و تا چشم کار می کند اشیاء و آثار قدیمی است که از در و دیوار آن آویزان شده است از میل و کباده گرفته تا انواع گلیم، سماورهای نفتی، قیچی های باغبانی وعکس پهلوانان قدیمی که در گوشه و کنار فضا جای گرفته اند.

موزه شه لا فتی

موزه شه لا فتی بیشتر مورد توجه گردشگران علاقه‌مند به فردوسی و شاهنامه است. مرشد رستم قاسمی از کهنه سواران پهلوان خراسان و از بانیان این موزه دیدنی است که سالها عمر خود را با موتور خود زیر پا گذاشت و این اشیاء را از نقاط مختلف جمع آوری نمود.پهلوانی که یک ‌تنه کار چند نهاد را انجام می‌دهد و خودش، هم مدیر کل و هم آشپز سازمان است.

موزه اولین ها
موزه شه لا فتی را به نوعی می‌توان موزه اولین‌ها نامید. از اولین تلویزیون مشهد گرفته که به روایت مرشد: «چند تا ازش آوردن مشهد. یکی توی دروازه خبوشان، یکی میدون اعدام، یکی هم میدون شهدا…» تا اولین رادیو، اولین اسکیت و….
پهلوان رستم تمام داشته‌های خودش را روی دیوارهای دورتادور زورخانه جای داده و برای هر کدام از آنها توضیحی دارد:
«این موتور دکتر شیخ است، پزشک خیر مشهدی که روحیه پهلوانی داشت… این یکی تنبک جیگی‌جیگی‌ ننه‌خانم و…»
یک گوشه موزه هم تراکتوری پارک شده که به ادعای مرشد، «عکسش پشت بیست‌تومنی‌ها هست»

عیارخانه شه‌لافتی
در گوشه‌ای دنج از زورخانه و موزه که بیشتر به لمکده‌های سنتی می‌مانند، عیارخانه قرار دارد. به روایت مرشد:

«عیارخانه هشت جایگاه دارد. شش جایگاه اصلی و دو جایگاه فرعی. از این بین چهار جایگاه مربوط به پهلوانان چهار دروازه خبوشان، رزان، طابران، مرو و نوچه‌های آن‌هاست، دو جایگاه متعلق به سلسله سادات رضوی و علوی و دو ضلع هم برای نورسته‌های جویای کار و مرشدان اهل‌دین وعرفان».در وسط عیارخانه جایگاهی است که عیاران فنون خود را بر آن به تمرین گذاشته و نقالان جمع را به شنیدن شاهنامه میهمان می‌کنند:
«عیارخانه جایگاه گلریزان و دادوستد هم هست. بعضی همین‌جا گره از فقرشان باز می‌شود، بعضی از بختشان و….»
اگر سفری به سرزمین خورشید داشتید، دیدن این موزه را ازدست ندهید، مخصوصا اگر علاقه‌مند به آیین‌های پهلوانی هستید.
آدرس : جاده آرامگاه , بلوار شاهنامه , چهار برج , بهار ۲۴

 

موزه آیینهای پهلوانی مشهد موزه آیینهای پهلوانی مشهد

موزه آیینهای پهلوانی مشهد1 موزه آیینهای پهلوانی مشهد

موزه آیینهای پهلوانی مشهد2 موزه آیینهای پهلوانی مشهد

موزه آیینهای پهلوانی مشهد3 موزه آیینهای پهلوانی مشهد

موزه آیینهای پهلوانی مشهد4 موزه آیینهای پهلوانی مشهد

موزه آیینهای پهلوانی مشهد5 موزه آیینهای پهلوانی مشهد

موزه آیینهای پهلوانی مشهد6 موزه آیینهای پهلوانی مشهد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • کامران فاضلي

    مرشد رستم قاسمی از پهلوانان قديمي خراسان و از بانیان این موزه هستند

    ۱۶ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *