جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

تاریخ بروزرسانی :
۲ بهمن ۱۴۰۰

موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد در  مجموعه کاخ موزه سعدآباد واقع شده است .آشپزخانه مخصوص سعدآباد به مساحت ۸۰۰ متر مربع در قسمت مرکز مجموعه، جنب رودخانه دربند قرار دارد. تاریخ ساخت بنا در زمان پهلوی دوم می باشد. این بنا شامل دو طبقه همکف و زیرزمین است، و صرفاً آشپزخانه مخصوص کاخ سفید(ملت) بوده است. در سال ۱۳۵۴ از طرف یک شرکت آلمانی تمام امکانات آشپزخانه تغییر و به مدرن ترین تجهیزات آشپزخانه ایی مجهز می گردد. آشپزهایی که در این ساختمان مشغول بودند ایرانی و صرفاً جهت محمدرضا پهلوی، فرح و فرزندان آنها غذا طبخ می کردند و در اکثر زمانها (مسافرت های داخلی و خارجی) همراه آنها بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای مدت طولانی از این مکان جهت انبار مرکزی سعدآباد استفاده می شد.

423 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

این بنا پس از گذشت ۳۲ سال مجدداً احیا و به کاربری گذشته خود به عنوان موزه آشپزخانه سلطنتی تبدیل و گشایش یافت. موزه جدید دارای یک سالن اصلی است که ۴ اتاق با عنوان های: اتاق نمایش اسناد مکتوب و تصویری مرتبط با موضوع، اتاق سرد خانه، اتاق کارکنان آشپزخانه و اتاق ظروف آن را در برگرفته است.

موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

این موزه که پیش از انقلاب آشپزخانه کاخ ملت بوده در کنار رودخانه دربند در محوطه کاخ سعدآباد قرار دارد. در سال ۵۴ یک شرکت آلمانی با مجهز کردن این آشپرخانه به لوازم و تاسیسات مختلف که پیش از این با ابزار سنتی و قدیمی‌تر مشغول به فعالیت بوده، تبدیل به یک آشپزخانه مدرن می‌شود.

بعد از این نوسازی تجهیزات برقی مدرنی همانند گریل، فر برقی، سرخ کن، پیتزاپز، سیب زمینی پوست کن و …در آن جای می‌گیرد. در حالی که پیش از آن از اجاق‌های چدنی گازوئیلی و سپس گازی استفاده می‌شد.

در این آشپزخانه اتاق‌هایی ویژه سردخانه هم تعبیه شده بود و در زیر زمین موزه که بازدید از آن امکانپذیر نیست محل شستشوی دیگ‌ها و انبار ظروف قرار داشت.

علی کبیری سرآشپز این آشپزخانه و همچنین آشپزخانه کاخ نیاوران بود که با دستیارانش مسئولیت آشپزخانه را برعهده داشت. علی افشار هم آشپز دوم و جانشین کبیری محسوب می‌شد.

در برخی روزها هم آشپزهای فرانسوی در این آشپزخانه به طبخ غذا مشغول می‌شدند. جابه‌جایی غذاها علاوه بر پیشخدمت‌ها توسط یک ماشین مخصوص صورت می‌گرفت که توانایی حمل ۵۰۰ کیلو بار را داشت. این ماشین اکنون در یکی از اتاق‌های موزه آشپزخانه به نمایش گذاشته‌شده‌ است.

ماشین مخصوص غذا موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

آدرس موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

موزه آشپزخانه سلطنتی در خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری، کاخ موزه سعدآباد قرار دارد.

برای رسیدن به مجموعه سعدآباد و موزه نظامی می‌توانید از مترو استفاده کنید و در خط ۱ مترو به میدان تجریش بروید .سپس از میدان تجریش با تاکسی به میدان دربند و ورودی شمالی کاخ سعدآباد بروید. یا اگر قصد پیاده‌روی دارید در میدان تجریش به خیابان سعد‌آباد، خیابان افراز، خیابان جاودان و در نهایت خیابان خیابان طاهری و ورودی غربی کاخ سعدآباد برسید. پیاده‌روی این مسیر حدودا بیست دقیقه طول می‌کشد. اگرچه این خیابان‌ها دارای فضای سبز زیبا، درختان چنار کهنسال و سرسبز و بافت و خانه‌های تاریخی با معماری دوران پهلوی است. اما قسمت‌هایی از آن دارای سربالایی است و برای کسانی که توانایی پیاده‌روی در سربالایی را ندارند توصیه نمی‌شود.

433 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

442 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

452 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

463 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

472 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

481 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

492 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

501 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

515 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

523 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

532 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

5411 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

5510 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

564 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

575 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

581 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

5911 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

6010 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

6112 موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    واقعا مجموعه موزه هاي سعداباد يكي از ديگري جذاب و زيباتر

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *