رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ اسفند ۱۳۹۳

“مهماندوست” دامغان، برجی استثنایی‌ در ایران

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۲/۰۹- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از برج مهماندوست دامغان به عنوان یکی از استثنایی‌ترین برج‌های آرامگاهی ایران یاد کرد که نزدیک به ۱۰۰۰سال قدمت دارد.

حسین خواجه‌بیدختی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ سمنان، افزود: این برج زیبا که در روستای مهماندوست از توابع دامغان واقع شده در ۱۶ کیلومتری شهر تاریخی دامغان و در بین جاده دامغان به شاهرود قرار دارد.

وی با بیان این‌که مردم محلی آن را امامزاده قاسم و از اولاد موسی بن جعفر(ع) می‌دانند، تصریح کرد: بنای این برج، ۱۲ ضلعی است و ۱۴.۵ متر ارتفاع دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با اشاره به این‌که تاریخ ساخت بنا بر روی برج قید شده است، یادآوری کرد، در قسمت فوقانی برج مهماندوست، سه ردیف مقرنس کاری بسیار زیبا و استادانه وجود دارد که در بالای آن کتیبه‌ای به خط کوفی و بر گرداگرد برج تعبیه شده که بر اساس آن تاریخ ساخت بنا، سال ۴۹۰ هجری قمری ذکر شده است.

خواجه‌بیدختی با بیان این‌که برج مهماندوست دامغان شباهت بسیار زیادی با برج طغرل در شهر ری دارد، افزود: این برج بر روی پایه‌ای دایره‌ای شکل قرار گرفته است.

وی با اشاره به ویژگی برجسته و ارزش معماری این بنای ارزشمند تاریخی، خاطرنشان کرد: با وجود این‌که این برج بر پایه‌ای مدور بنا شده اما به صورت هنرمندانه‌ای قسمت تزیین شده برج از دوازده ضلعی به استوانه‌ای تغییر شکل داده که همین ویژگی، شیوه کار معماری برج مهماندوست را به یکی از نمونه‌های استثنایی در بین برج‌های آرامگاهی بدل کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با بیان این‌که تاریخ ساخت این بنا با دوره سلطان سنجر سلجوقی مطابقت دارد، افزود: در گذشته بخشی از بنا تخریب شده است. ضمن این‌که بلندی این بنا احتمالا بیش از آنچه امروز هست، بوده اما در حال حاضر کمی بیش از ۱۴ متر ارتفاع دارد.

خواجه‌بیدختی ، شعاع داخلی این برج را ۸ متر اعلام کرد و گفت: هم‌چنین این برج آجری دارای دوازده ترک ۱.۲۲متری است که یکی از آنها مدخل برج محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که این بنا فاقد سقف است، ادامه داد: برج آجری مهماندوست به برج معصوم‌زاده و امامزاده قاسم نیز اشتهار دارد و مردم محلی نیز به دلیل عدم مسقف بودن ، امام زاده “سر بر ندار” نیز می‌گویند.

این مقام مسوول با بیان این‌که تپه باستانی مهماندوست به فاصله کمی از این برج قرار دارد، گفت: هم‌چنین یک قنات قدیمی در فاصله یک کیلومتری این برج واقع است.

739

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *