جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه شکار ممنوع کوه سیاه

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ فروردین ۱۴۰۰

منطقه شکارممنوع کوه سیاه ارسنجان با وسعت ۳۲۸۳۰هکتار در جنوب غربی شهرستان ارسنجان بین عرضهای ۴۵ ۲۹ و ۱۵ ۳۰ شمالی و طولهای ۹ ۵۳ و ۴۴ ۵۳ شرقی واقع گردیده است .

تاریخچه حفاظت

منطقه کوه‌سیاه در تاریخ ۱/۹/۸۰ به‌مدت پنج سال شکارممنوع اعلام شد‌. آخرین آگهی منطقه مذکور در سال‌۱۳۸۴ که ممنوعیت شکار در این منطقه به مدت۵ سال تمدید کرد.

39 منطقه شکار ممنوع کوه سیاه

اقلیم‌، زمین شناسی‌، توپوگرافی و عوارض طبیعی

منطقه دارای اقلیم خشک و مدیترانه‌ای دارای کوه‌ها و ارتفاعات زیادی می‌باشد و تقریباً می‌توان گفت قسمت اعظم منطقه کوهستانی می‌باشد و بلندترین ارتفاع آن ۳۲۷۹‌متر به نام قله ول می‌باشد. وجود تپه ماهورها و منابع آب فراوان ازمشخصات منطقه می‌باشد. قسمت شرقی منطقه به دهانه چشمه خونی‌، دره پلنگی و روستاهای کمال آباد و جمال آباد منتهی می‌شود. قسمت غربی آن به روستای فاروق منتهی می‌شود. قسمت شمالی آن به جاده آسفالته ارسنجان به سعادت‌شهر و قسمت جنوبی آن به روستای میج و محمود آباد ختم می‌شود.

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی غالب منطقه شامل جنگل‌های انبوه بنه و بادام می‌باشد و همچنین گیاهانی از خانواده گرامینه‌، انواع گون‌، درمنه آویشن‌، جاشیر‌، جارو نیز به وفور درمنطقه دیده می‌شود.که گونه جنگلی غالب در منطقه درختان بادام وحشی و ارس تشکیل داده است .
از گونه های مرتعی می توان چندان , گون , درمنه , خارشتر , آنغوزه , کنگر , ریش بز , آبنوس , لاکتوکا , ) کاهو وحشی ) و گرامینه ها نام برد .
از گیاهان دارویی نیز می توان آنغوزه , ختمی , بابونه , رازیانه , شاتره , کاسنی , بومادران , تلخه بیان , شیرین بیان و ثعلب نام برد .

36 منطقه شکار ممنوع کوه سیاه

حیات وحش

پستانداران: گرگ، روباه‌، گراز‌، پلنگ‌، خرس
پرندگان: کبک و تیهو و پرندگان شکاری ازجمله حیات وحش شاخص منطقه است.با توجه به ارتفاعات صخره ای و صعب العبور , زیستگاهی مناسب برای جانوران وحشی به شمار می آید . طبق سر شماری در آبانماه سال ۸۴ از حدود ۱۵% کل منطقه و طی یک رزو سرشماری تقریبا” تعداد ۱۷۰ رأس کل و بز و ۳۵ رأس قوچ و میش مشاهده گردید هم چنین منطقه دارای آهو و پلنگ ( هر دو به ندرت مشاهده می شود ) , گرگ , روباه , خرگوش , تشی , لاک پشت و … نیز به وفور مشاهده می شود .
نیز زیستگاه پرندگانی از قبیل کبک , تیهو , قمری , انوع عقاب ها , دلیجه , بحری , شاهین , انواع کبوترها , کمر کولی , چک چک کوهی , دارکوب , هد هد , کوکرها , لاشخورها , اواه چکاوک ها , چرخ ریسکها , توکاها , پرستوها , بلبل خرما , زنبور خور , سبزه قبا , سلیم طوقی , لیکو , کلاغ ها و گنجشکها که همگی به وفور مشاهده می گردد می باشد .

38 منطقه شکار ممنوع کوه سیاه

جاذبه‌های گردشگری

با توجه به وجود پوشش گیاهی انبوه از درختان بنه دارای چشم‌اندازی بسیار زیبا می‌باشد که می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کند و در حقیقت درختان بنه آن جزو آخرین بازماندگان پوشش گیاهی زاگرس می‌باشد. هر چند که چشمه‌های آن با توجه به خشکسالی‌های اخیر دارای دبی خروجی کم آب می باشد اما همین مقدار آّب موجود با این پوشش درختی می‌تواند سالیانه پذیرای بسیار خوبی برای گردشگران باشد.

تهدیدات و تعارضات مهم منطقه

ازجمله تعارضات موجود در منطقه وجود روستاهای زیاد‌، دامداری‌، ساخت‌و‌ساز مسکن و واحدهای تولیدی است که در اطراف منطقه وجود دارند و عمل تهدید منطقه بوده و حفاظت از منطقه را با مشکل رو‌به‌رو نموده است .

37 منطقه شکار ممنوع کوه سیاه

منبع : کویرهاوبیابانهای ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رامین

    مشخصات اشتباه هست لطفا تصحیح شود واقع در ارسنجان میباشد

    منطقه شکار ممنوع کوه سیاه ارسنجان

    موقعیت جفرافیایی :
    منطقه شکارممنوع کوه سیاه ارسنجان با وسعت ۳۲۸۳۰هکتار در جنوب غربی شهرستان ارسنجان بین عرضهای ۴۵ ۲۹ و ۱۵ ۳۰ شمالی و طولهای ۹ ۵۳ و ۴۴ ۵۳ شرقی واقع گردیده است .

    تاریخچه حفاظت:
    منطقه کوه سیاه در تاریخ ۱/۹/۸۰ به مدت پنج سا ل شکارممنوع اعلام گردید .آخرین آگهی منطقه مذکوردر سال ۱۳۸۴که ممنوعیت شکار در این منطقه به مدت ۵ سال تمدید گردید.

    اقلیم ،زمین شناسی ،توپوگرافی وعوارض طبیعی:
    منطقه دارای اقلیم خشک و مدیترانه ای دارای کوهها و ارتفاعات زیادی می باشد و تقریبا می توان گفت قسمت اعظم منطقه کوهستانی می باشد و بلندترین ارتفاع آن ۳۲۷۹ متربه نام قله ول می باشد.وجود تپه ماهورها و منابع آب فراوان ازمشخصات منطقه می باشد.قسمت شرقی منطقه به دهانه چشمه خونی ،دره پلنگی و روستاهای کمال آباد و جمال آباد منتهی می شود.قسمت غربی آن به روستای فاروق منتهی می شود. قسمت شمالی آن به جاده آسفالته ارسنجان به سعادتشهر و قسمت جنوبی آن به روستای میج و محمود آباد ختم می شود.

    پوشش گیاهی:
    پوشش گیاهی غالب منطقه شامل جنگلهای انبوه بنه و بادام می باشد و همچنین گیاهانی از خانواده گرامینه ، انواع گون ، درمنه آویشن ، جاشیر ، جارو نیز به وفور درمنطقه دیده می شود.

    حیات وحش:
    پستانداران : گرگ – روباه ، گراز ، پلنگ ، خرس وپرندگان : کبک و تیهو و پرندگان شکاری ازجمله حیات وحش شاخص منطقه است.

    جاذبه های گردشگری :
    با توجه به وجود پوشش گیاهی انبوه از درختان بنه دارای چشم اندازی بسیار زیبا می باشد که می تواند چشم هر بیننده ای را به خود خیره نماید و در حقیقت درختان بنه آن جزء اخرین بازماندگان پوشش گیاهی زاگرس می باشد.هر چند که چشمه های آن با توجه به خشکسالی های اخیر دارای دبی خروجی کم آب می باشد اما همین مقدار آّب موجود با این پوشش درختی می تواند سالیانه پذیرای بسیار خوبی برای گردشگران باشد.

    تهدیدات وتعارضات مهم منطقه :
    ازجمله تعارضات موجود در منطقه وجود روستاهای زیاد ،دامداری ، ساخت و ساز مسکن و واحدهای تولیدی است که در اطراف منطقه وجود دارندو عمل تهدید منطقه بوده و حفاظت از منطقه را با مشکل رو به رونموده است .

    ۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از شما مطلب اصلاح شد .

      ۲۲ فروردین, ۱۴۰۰
  • Arash

    فوق العادست

    ۳۰ شهریور, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد