جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه حفاظت شده حله

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ شهریور ۱۳۹۷

منطقه حفاظت شده حله در استان بوشهر بین N2904 تا N2917 عرض شمالی و E5030 تا E5055 طول جغرافیایی واقع شده است. مساحت آن در ۴۴۷۰۸ هکتار می باشد.

پوشش گیاهی: نی و نخل مرداب.

پرندگان : پلیکان پا خاکستری ,اردک مرمری , گیلانشاه خالدار,‌ درنا, انواع مرغابی سانان,‌ اگرتها,‌حواصیلها,‌کاکاییها و پرستوهای دریایی . تالاب و منطقه حفاظت شده حله در استان بوشهر سالانه پذیرای هزاران پرنده مهاجر و بومی است که زمستان خود را در این تالاب می‌گذرانند. گونه‌های کمیابی از درنا، غاز خاکستری، فلامینگو، پلیکان پاخاکستری، چوب پا، نوک خنجری، اردک کله سبز، خوتکا، پرندگان‌نادری که درتالاب حله به وفور یافت می‌شوند. در گذشته این تالاب مملو از گونه‌های مختلف پرندگان زیبا و کمیاب بود اما شکار غیرمجاز و بی‌رویه، جمعیت این پرندگان را کاهش داده‌است. دیر نیست و هنوز هم تعداد زیادی از این گونه‌های ارزشمند و زیبای محیط زیست کشورمان دراین تالاب‌ها وجود دارند که همه باید درحفظ این زیبایی‌های خلقت تلاش کنیم.

بنا به اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، تالاب حله به عنوان یکی از گنجینه‌های ارزشمند حیات وحش وپرندگان بومی و مهاجر کشور در فاصله ‪ ۱۰‬کیلومتری شمال شرق بوشهر قرار دارد. تنوع گیاهی، وجود رودخانه حله و نزدیک بودن به سواحل این تالاب را به زیستگاه و چراگاه بسیار غنی برای حیات وحش تبدیل کرده‌است. وسعت منطقه حفاظت شده حله به ‪ ۴۲‬هزار و ‪ ۶۰۰‬هکتار می‌رسد که یکی از زیباترین مناظر طبیعی سواحل جنوبی کشور است. ‪ ۲۰‬هزار هکتار از منطقه حفاظت شده حله تالابی است و رودخانه دائمی حله منبع تامین آب این تالاب و منطقه است. درحاشیه رودخانه و تالاب حله انواع گیاهان آبزی رویش یافته وچراگاه مهمی برای جانواران و پرندگان آبزی و کنار آب چرایجاد کرده‌است.

پرنده دراج و جغدانبار دو گونه پرنده بسیار کمیاب است که درحله می‌توان سراغ آنها را گرفت. انواع پرندگان شکاری ونوعی از عقاب هادرمنطقه حفاظت شده حله وجود دارند که کمتر در تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده کشور به چشم می‌خورند. امنیت نسبی و وجود دانه‌های گیاهی وخوراکی وبوته‌های علوفه‌ای تنوع جانوری منطقه حله را به اوج خود رسانده است. شغال، گونه‌هایی از گربه سانان، روباه، کفتار، گراز، خرگوش و گرگ انواع حیواناتی است که حیات خود را در منطقه حفاظت شده حله می‌گذرانند. نمونه‌های از لاک پشت‌ها و خزندگان درتالاب حله زندگی و تولید مثل می‌کنند که هرکدام برای مناطق حفاظت شده و محیط زیست کشور کمیاب و ارزشمند هستند.

منطقه حفاظت شده و تالابها علاوه بر ایجاد پناهگاه مناسب برای پرندگان و حیات وحش، نقش مهمی در تعدیل آب و هوا، تثبیت خاک و تولید علوفه دارند.این مناطق تفرجگاه مناسبی برای مطالعات علمی و علاقه‌مندان به طبیعت است. نقش واهمیت ویژه این مناطق اقتضا می‌کند تادرتقویت هرچه‌بیشتر برنامه‌های حفاظتی تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده محیط زیست برنامه ریزی شود و درحفظ این ذخائر ارزشمند طبیعت زیبای کشورمان با محیط بانان همکاری کنیم. تالاب و منطقه حفاظت شده حله یکی از زیباترین مناظرطبیعی در کناره خلیج فارس را شکل داده و منطقه دیدنی برای گردشکران است. این تالاب درسال ‪ ۱۳۴۲‬براثر طغیان رودخانه حله بوجود آمد و از آن سال به بعد به عنوان تالاب و منطقه حفاظت شده زیر نظر محیط زیست استان بوشهرقرار گرفت.

ویژگی و سیمای عمومی منطقه( شامل وضعیت توپوگرافی , چشم انداز, پو شش گیاهی وگونه های شاخص گیاهی , وضعیت عمومی حیات وحش و گونه های شاخص و کریدورها ) :
۱- منطقه حفاظت شده حله عموماً از پوشش گیاهی گز و نی و کهور پوشیده و در زمستان تالابی بوده و پذیرای پرندگان فراوانی میباشد .

حیات وحش

پرندگانی چون مرغابی ، غاز ، پلیکان ،‌دراج ، حواصیل ، ماهی خورک ، اگرت ، قمری ، کوکر ، دلیجه ، پرستو ، دیدمک ، نوک خنجری ، سینه سرخ ، سارگپه ،‌پرستو دریایی ، شب گرد ، زنبور خورک ، سنقر ، چغد ، شاهین و جانورانی چون گربه وحشی ، گراز ، روباه ، خرگوش ، خدنگ در منطقه مشاهده شده اند. این منطقه یکی از بهترین مناطق جهت پرندگان مهاجرزمستان گذران در استان بوشهر می باشد. .

پوشش گیاهی

منطقه حفاظت شده حله از پوشش گیاهی گز و نی و کهور پوشیده شده است که قسمت وسیعی از منطقه را نیز نیزارهای انبوه تشکیل می دهد که در طی گشت و کنترل مستمر در منطقه مشاهده گردیده که قسمت اعظم این نیزار های در اثر خشکسالی خشک گردیده است و همچنین کم آبی روی قسمت اعظم تالاب بی تأثیر نبوده و خشک گردیده است .

جاذبه های اکوتوریستی
با توجه به اینکه تالاب حله جز این منطقه بوده و محل امنی برای پرندگان زمستان گذران می باشد از این لحاظ برای علاقه مندان به طبیعت و پرنده نگری محل مناسبی می باشد .

وضعیت عمومی اقتصادی اجتماعی
مردم روستاهای اطراف این منطقه از طریق کشاورزی و صیادی امرار معاش می کنند .

تعارضات مهم منطقه
۱- از دیگر مشکلات منطقه دخل و تصرف و تخریب غیر قانونی اراضی ، توسط کشاورزان بومی منطقه
می باشد .
۲- بدلیل خشکسالی کم آبی متاسفانه قسمت اعظم تالاب خشک گردیده است که از لحاظ زیست محیطی مشکلاتی بوجود آمده است .
۳- احداث جاده بوشهر ، گناوه که قسمتی از آن از منطقه تحت حفاظت عبور می کند.

تجهیزات و امکانات
ساختمان پاسگاه محیط بانی( دارای آب ، برق ، تلفن ) – سیستم رادیویی بیسیم – خودرو صحرایی – موتورسیکلت – تجهیزات انفرادی محیط بانی ( کوله پشتی ، دوربین چشمی ، کیسه خواب ) – موقعیت یاب دستی – رایانه – انبار علوفه – تراکتور

سایر ملاحظات
با توجه به خشک شدن تالاب در فصل بهار و تابستان می بایست بر اساس توافق با وزارت نیرو ، آب مورد نیاز تالاب تامین گردد .

727 منطقه حفاظت شده حله

728 منطقه حفاظت شده حله

729 منطقه حفاظت شده حله

730 منطقه حفاظت شده حله
منبع : کویرها و بیابانهای ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *