جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه حفاظت شده آینالو

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ خرداد ۱۴۰۱

منطقه حفاظت شده آینالو در ۵۵ کیلومتری شهر کلیبر و در ۱۵ کیلومتری روستای عاشقلو (ساحل ارس)قرار دارد. آینالو منطقه کوهستانی و جنگلی سر سبزی است که طبیعت زیبایی دارد دور تا دور ده ها هکتار از جنگلهای واقع در این منطقه توسط سازمان حفاظت از محیط زیست تور سیمی کشیده شده که به محلی برای نگهداری چندین گوزن جهت دید عموم و تکثیر و رها سازی در کل منطقه تبدیل شده است . منطقه حفاظت شده آینالو از شمال غرب به روستای وایقان و از جنوب شرق به روستاهای بالان و بهروز منتهی می‌شود.
جالب است بدانید که وجه تسمیه «روستای آینالو» از نام بنایی گرفته شده که توسط تاجر ارمنی معروف دوران قاجار با نام طومانیاس ساخته شده است. این بنا که امروزه تنها دیوارهای آن باقی مانده، سقف فلزی و آینه‌مانندی داشته است و به همین دلیل مردم اولین باری که آن را دیدند، به آن آینالی (آینه‌ای) گفتند و به این ترتیب، این روستا آینالو نام گرفت.

%name منطقه حفاظت شده آینالو

حیوانات منطقه حفاظت شده آینالو

منطقه جنگلی آینالو در حقیقت محل نگهداری مارال‌ها (گوزن قرمز) و آهوهای وحشی است. اردک سر سفید، میش مرغ قره قشلاقريال پلنگ، مارال و سیاه خروس قفقازی از جمله حیوانات این منطقه به شمار می‌روند. از این میان سیاه خروس قفقازی تقریبا کمیاب‌ترین گونه محسوب می‌شود. البته منطقه‌ آینالو بیشتر به خاطر احیای نسل مارال شناخته می‌شود که خوشبختانه تعداد این‌ گونه‌ جانوری به حد نسبتا مطلوبی رسیده است.

در ابتدا بخشی از جنگل به وسعت ۵٫۳ هکتار تور و حصار سیمی کشیده شد و سایت تحقیقاتی آن آغاز به کار کرد. سپس هفت راس مارال از سایت حفاطتی گلستان به این منطقه انتقال داده شد. پس از افزایش جمعیت مارال‌ها، وسعت این بخش به ۱۸۰ هکتار افزایش یافت.

منطقه حفاظت شده اینالو منطقه حفاظت شده آینالو

گیاهان منطقه حفاظت شده آینالو

بلوط، ممرز، افرا، گیلاس وحشی، سرخدار، بارانک، نارون، ارس، گردو، گلابی وحشی، زالزالک، انار تنها بخشی از گونه‌های گیاهی هستند که در منطقه گردشگری آینالو به چشم می‌خورند. همچنین می‌توانید انواع گیاهان دارویی، گل های خودرو و وحشی را در این منطقه بکر و زیبا مشاهده کنید.

%name منطقه حفاظت شده آینالو

امکانات منطقه

بخشی از منطقه حفاظت‌شده آینالو برای بازدید عموم از مارال‌ها اختصاص داده شده است و می‌توانید از نزدیک مارال‌های زیبا را ببینید و شب را در چادر در این کمپ بگذرانید. در کمپ آینالو بیش از ۱۰ آلاچیق مخصوص پیک‌نیک و کمپینگ وجود دارد. ضمن اینکه چند عدد کانکس‌ اقامتی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به این محل آورده شده است که به‌صورت رایگان در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. کمپ دارای آب و سرویس بهداشتی است.کمپ آینالو امکانات تفریحی و رفاهی مناسب ندارد که یکی از دلایل آن، شرایط جغرافیایی و کارکرد منطقه است. این کمپ برای افراد علاقه‌مند به طبیعت و کمپینگ انتخابی عالی محسوب می‌شود. عکاسی از چشم‌اندازهای بی‌نظیر نیز بخش اصلی برنامه گردشگران را تشکیل می‌دهد.

همچنین اگر از مهارت‌های فردی لازم در مواجه با حیوانات و مسیریابی برخوردار هستید، می‌توانید با دوستانتان وارد جنگل شوید و زمان خود را در دل جنگل و طبیعت بگذارنید.

%name منطقه حفاظت شده آینالو

نحوه دسترسی

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر،‌ بخش خداآفرین، ۴۵ كيلومتری كليبر، ۱۵ كيلومتری روستای عاشقلو

برای رسیدن به منطقه حفاظت شده آینالو ابتدا باید به کلیبر بروید. اگر سفر خود را از سمت تهران آغاز می‌کنید، پس از کرج وارد اتوبان زنجان شوید و با طی مسافت حدود ۶۲۰ کیلومتر خود را به تبریز برسانید. در ابتدای ورودی تبریز، تابلوی مسیر کلیبر را خواهید دید. از تبریز تا کلیبر حدود ۲۱۰ کیلومتر فاصله است. از کلیبر به‌سمت جاده‌ منتهی به قلعه بابک حرکت کنید. پس از حدود ۵۵ کیلومتر در سمت چپ جاده یک مسیر فرعی را مشاهده خواهید کرد که تابلوی در ابتدای آن نصب شده است. این مسیر شما را وارد منطقه آینالو می‌کند.پیشنهاد می کنیم از دیگر جاهای دیدنی کلیبر هم دیدن بفرمایید .

اگر از سمت جلفا سفر می‌کنید، در جلفا به‌سمت سیه‌رود و نوردوز بروید تا پس از روستاهای کردشت و اشتبین به عشاقلو برسید. در اینجا با پیچیدن به‌سمت راست وارد جاده‌ ارسبارن خواهید شد.

به‌طور کلی از جاده‌های آسفالته تا روستای آینالو حدود دو کیلومتر مسیر خاکی وجود دارد. اگر مشتاق تماشای مارال‌ها هستید از روستا باید حدود دو کیلومتر دیگر را طی کنید. این مسیر را می‌توانید با پای پیاده بروید و از تماشای محیط زیبای اطراف نهایت لذت را ببرید.

%name منطقه حفاظت شده آینالو

بهترین زمان سفر

آینالو منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی است؛ به همین دلیل آب و هوای آن در پاییز و زمستان سرد می‌شود. بهترین زمان سفر به این محل در بهار و تابستان است؛ گرچه شب‌ها هوا کمی رو به سردی می‌رود و اگر برای کمپینگ به این منطقه سفر می‌کنید، کیسه خواب یا پتوی مسافرتی مناسب را هرگز فراموش نکنید. اوایل پاییز نیز جذابیت این منطقه دوچندان می‌شود که بی‌شک ارزش دیدن دارد.

منطقه حفاظت شده اینالو 3 منطقه حفاظت شده آینالو

منطقه حفاظت شده اینالو 5 منطقه حفاظت شده آینالو

%name منطقه حفاظت شده آینالو

اینالو منطقه حفاظت شده آینالو

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *