رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ شهریور ۱۳۹۳

منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

لینک این مطلب کپی شد!

منطقه حفاظت شده البرز مرکزی با مساحت ۴۱۰۷۹۰ هکتار، در محدوده سه استان مازندران، تهران و البرز واقع شده است. این منطقه به دلیل موقعیت طبیعی خاص خود و نزدیکی به مراکز حکومتی، همواره مورد توجه حاکمان وقت بوده و از سال ۱۳۴۶ خورشیدی بر اساس مصوبه شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید، به عنوان «منطقه حفاظت شده» معرفی شد. در حال حاضر قسمت جنوبی این منطقه یک در حدود یک سوم از کل مساحت آن را شامل می‌شود، تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران قرار دارد. قسمت جنوبی منطقه حفاظت شده البرز مرکزی بیشتر به صورت کوهستانی با کوه‌های سر به فلک کشیده و دره‌های فراوان و سرسبز، چشم‌اندازهای زیبا، رودخانه خروشان کرج و آبشارها و چشمه‌های متعدد می‌باشد.

تنوع اقلیمی و شرایط خاص اکولوژیکی و توپوگرافی منطقه البرز جنوبی، شرایط زیست‌محیطی مساعدی را برای حیات انواع جانداران فراهم آورده است. در این منطقه حدود ۴۸ گونه پستاندار، ۱۵۶ گونه پرنده، ۲۶ گونه خزنده، ۷ گونه دوزیست و ۱۷ گونه ماهی شناسایی شده است. از جانوران این منطقه می‌توان از خرس قهوه‌ای، کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، گربه وحشی، گرگ، گراز، تشی، سمور سنگی، عقاب طلایی، کبک، کبک دری، تیهو، شاهین، دلیجه، افعی قفقازی، افعی البرزی و مار جعفری نام برد.

حدود ۱۱۰۰ گونه گیاهی در این منطقه شناسایی شده است که بیشتر آن را گندمیان، بوته‌زارها، گراس‌ها، درختچه‌ها و درختان تشکیل می‌دهند. گونه‌های شاخص گیاهی این منطقه عبارتند از ارس، گون، درمنه، گل گندم البرز مرکزی، کاسنی، توسکا، زبان گنجشک، آویشن و گلپر.

-حفاظت-شده-البرز-مرکزی منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

-حفاظت-شده-البرز-مرکزی6 منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

-حفاظت-شده-البرز-مرکزی8 منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

-حفاظت-شده-البرز-مرکزی9 منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

-حفاظت-شده-البرز-مرکزی11 منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

-حفاظت-شده-البرز-مرکزی12 منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

-حفاظت-شده-البرز-مرکزی14 منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

-حفاظت-شده-البرز-مرکزی151 منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

-حفاظت-شده-البرز-مرکزی15 منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *