جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منار جنبان خرانق

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ تیر ۱۳۹۶

منار جنبان خرانق در بخش خرانق شهرستان اردکان واقع شده است، منارجنبانی که در دوران سلجوقی ساخته شده و بسی کهنسال تر از منارجنبان اصفهان است.
این مناره دارای سه طبقه است و در ضلع شمالی مسجد جامع خرانق بر پا شده است و قدمت آن از خود مسجد بیشتر است. این منارجنبان در قسمت بالایی اش ساختاری چوبی داشته است که بر اثر زلزله و وزش باد کج شده است و اهالی از بیم افتادن آن را بریده و پایین آورده اند. جنبیدن این مناره که به وضوح قابل مشاهده است، مایه شگفتی است. مناره یک راه پله حلزونی دارد که شامل دو ردیف پله برای رفت و برگشت است و نظیر آن در یکی از مناره های مسجد جامع یزد به کار گرفته شده است. عرض پلکان های داخل آن در قسمت پایین ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر است و در قسمت بالا به ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر می رسد.

این اثر که به ثبت ملی نیز رسیده است از مرتفع‌ترین بناهای منطقه است و در گذشته از آن به عنوان برج دیده‌بانی و فانوس‌خانه استفاده می‌ کردند؛ مناره‌ای به ارتفاع ۱۵ متر از بام مسجد که از نقاط مختلف منطقه می‌ توان آن را تماشا کرد.

آنچه این اثر را متفاوت کرده است حرکت کردن منارجنبان است که به راحتی با دست می‌ توان آن را تکان داد.
خرانق 1 منار جنبان خرانق

خرانق 2 منار جنبان خرانق

خرانق 3 منار جنبان خرانق

خرانق 4 منار جنبان خرانق

خرانق 5 منار جنبان خرانق

خرانق 6 منار جنبان خرانق

خرانق 7 منار جنبان خرانق

خرانق منار جنبان خرانق

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    اینجا بسیار مورد بی مهری قرار گرفته و بیشتر بنا از دست رفته و نمیدونم هنوز هم بازدید از محل آزاده و اینکه مناره تکان میخوره؟

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    منار بسيار ديدني كه البته نياز به رسيدگي داره اگر شما دوستان دقت كرده باشيد منار هاي جنبان در قسمت بالايي هميشه چهار تا چوب ديده ميشه

    ۲۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد