رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ مرداد ۱۳۹۳

معرفی «رشت» به عنوان شهر خلاق غذا

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۲۸ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – «رضاعلیزاده» مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با اعلام خبر حضور دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در گیلان به خبرنگار گردشگری CHN گفت: «با توجه به آنکه تنوع غذایی در استان گیلان بسیار زیاد است و یکی از جذابیت‌های گردشگری استان به حساب می‌رود، «محمدرضا سعید آبادی» دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو پیشنهاد داد تا «رشت» را به عنوان شهر خلاق غذا معرفی کنیم.»

به گفته او، مطالعات و بررسی‌های لازم درخصوص تنوع غذایی استان گیلان توسط گروه‌های پژوهشی انجام شده و یونسکو درخواست کرده‌است تا این پرونده را در اختیارشان قرارگیرد تا پس از انجام بررسی‌ها، بتوان شهر خلاق غذا را در یونسکو ثبت کرد.

IMAGE635438798050654691 معرفی «رشت» به عنوان شهر خلاق غذا

به گزارش CHN، گیلان از نظر تنوع غذاهای محلی نخستین استان ایران است. ۱۷۰ غذای محلی در گیلان پخت می‌شود. میرزاقاسمی، ترش تره، باقلاقاتوق، ماهی فویج، فسنجان، اناربیج، کولی غورابیج، سیر قلیه، گل در چمن و کال کباب از مهمترین غذهای محلی گیلان است.

به عقیده کارشناسان آب و هوای مساعد و خاک مرغوب گیلان، آمادگی پرورش انواع خوراکی‌های طبیعی شامل: صیفی‌جات، میوه‌ها، حبوبات و غیره علت اصلی متنوع بودن غذاهای محلی گیلان است. مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده غذای محلی است که در نوبت ثبت ملی است.

1390649843_0419 معرفی «رشت» به عنوان شهر خلاق غذا

علیزاده همچنین با اشاره به بازدید دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو از ماسوله گفت: «در این دیدار موضوعاتی از جمله الگوهای معماری و فرهنگی این مجموعه مورد تاکید قرار گرفت تا برای تکمیل پرونده ثبت جهانی این مجموعه اقدامات انجام شود. همچنین برخی از آیین‌ها و سنن و آداب گیلان مورد توجه دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو قرار گرفت تا جهت ثبت در فهرست یونسکو مورد بررسی قرار گیرند.»

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان بازدیدی نیز از موزه میراث روستایی انجام شد که ۹ الگوی معماری، مردم شناسی و فرهنگی که در این مجموعه متمرکز است مورد نظرنماینده یونسکو قرار گرفت و قرار شد بسته‌های فرهنگی متنوعی را برای این موزه تعریف کنند. همچنین احیای بخشی از آیین‌های کهن استان گیلان همچون «عروس گلی» در دستور کار قرار گرفت.

علیزاده با تاکید بر این مهم که امید است بتوانیم مصوبه‌ای از یونسکو داشته باشیم تا دفتر نمایندگی یونسکو را در شهر رشت ایجاد کنیم گفت: «تفاهم نامه‌ای دراین خصوص نیز مبادله شد و امروز در شورای رشت نیز جلسه‌ای خواهیم داشت تا بتوانیم همکاری نزدیک دستگاه‌های ذیربط از جمله شهرداری، بهزیستی و مراکزی که اهداف یونسکو را دنبال کنند.»

photo2 معرفی «رشت» به عنوان شهر خلاق غذا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *