جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

معاون وزیر راه: مرمت و احیای بافت های تاریخی تولید ثروت می کند

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ مهر ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۳۰ – گرگان – ایرنا – معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سرمایه گذاری در بخش مرمت و احیای بافت های تاریخی در شهرهای ایران تولید ثروت می کند.

به گزارش ایرنا، پیروز حناچی روز چهارشنبه در نخستین سمینار ملی «سیمای مطلوب شهری، هویت دیروز، نیاز امروز، حقوق فردای شهروندان» در گرگان اظهار کرد: بافت های تاریخی هویت و تاریخ هر شهر و مردم آن هستند و باید آن را حفظ و از تخریب آن جلوگیری کرد.

وی با بیان این که طی پنج دهه اخیر جریانی برای تخریب بافت های تاریخی در کشور ایجاد شده است، افزود: برای حفاظت از بافت های تاریخی و احیای آن باید زبان و قوانین مشترک داشت که هنوز از داشتن آن بی بهره هستیم.

حناچی اضافه کرد: در زمان اجرای قوانین سوم و چهارم توسعه، حرکت های خوبی برای مرمت و احیای بافت های تاریخی بویژه در شهر اصفهان آغاز شد که این جریان اکنون کمرنگ شده است.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با اشاره به تدوین لایحه برنامه ششم توسعه اظهار کرد: این برنامه فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در بخش احیا و مرمت بافت های فرسوده است که شهرداران باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

حناچی افزود: مرمت و احیای بافت های فرسوده علاوه بر جذب گردشگران داخلی و خارجی در تولید ثروت پایدار برای شهرداری ها نیز موثر است.

وی همچنین بر لزوم بهره گیری از دانش فنی در مرمت و احیای بافت های تاریخی تاکید کرد و گفت: برای موفقیت در این سرمایه گذاری باید یک جریان اجتماعی ایجاد شود و همه مردم و مسوولان دست به دست هم دهند.

* مسوولان شهری از مناظر و نماهای تاریخی صیانت کنند

مشاور عالی معاونت میراث فرهنگی کشور نیز گفت: منظر و سیمای یک شهر مفهومی چند بعدی است که از فرهنگ، محیط و خلاقیت های بشری تاثیر می پذیرد.

علیرضا قلی نژاد توجه به حفاظت از سیمای شهری را به لحاظ فرهنگی و تاریخی مهم دانست و افزود: مسوولان شهری باید از مناظر و نماهای تاریخی شهر خود صیانت کنند.

وی توجه به معماری اسلامی را در شهرها ضروری بیان کرد و گفت: در ایجاد سیمای شهری باید به محیط شهری، تاریخ، فرهنگ و معماری اسلامی توجه شود.

* منظرهای شهری کشور سنخیتی با معماری تاریخی و اسلامی ندارد

«حسین کتولی» عضو هیات علمی دانشگاه گلستان با بیان این که سیمای شهرهای ما مغشوش است، گفت: با وجود تجربه معماری تاریخی و اسلامی هر روز از این سبک فاصله می گیریم و به جای آن از معماری استفاده می کنیم که هیچ هماهنگی با تاریخ و فرهنگ ما ندارد.

وی با بیان این که راه رسیدن به سیمای شهری مطلوب، داشتن قوانین و ضوابط مناسب در حوزه شهرسازی و معماری است، افزود: قوانین موجود یا ناقص است و یا به آن کامل عمل نمی شود.

کتولی سیمای شهری را متعلق به همه شهروندان دانست و گفت: در این بخش با تساهل و تسامح زیادی مواجه ایم و اصولا شهروندان را نسبت به سیمای شهری حساس نکرده ایم و افراد به دلخواه اقدام به نماسازی می کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه گلستان با انتقاد از توجه نشدن به نمای ساختمان در پروژه های مسکن مهر افزود: بی توجهی به این مقوله یک اشتباه بوده و بدون توجه به شرایط اقلیمی هر شهر به صورت یکسان احداث شده است.

کتولی با تاکید بر ضرورت بازنگری در ضوابط قانونی حوزه شهرسازی، خاطرنشان کرد: در این بازنگری باید به تجربه گرانقدر معماری اسلامی نیز توجه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز با تاکید بر مشکلات عدیده در حوزه منظر شهری، گفت: این مشکلات ناشی از نوع نگاه انسان ها و تفاوت فکری و سلیقه ای آنان بوده است.

جهانشاه پاکزاد با اشاره به روند تاریخی تغییر منظر و سیمای شهرها بویژه در غرب افزود: این تغییر منظرها که از قرن ۱۶ آغاز شد، برگرفته از نوع نگاه به انسان و نیازهای او از جمله تفکر مکانیکی بودن انسان، زیست بومی و روان بومی انسان بوده است.

وی با اشاره به سیمای شهری در ایران گفت: با نگاهی به تاریخ گذشته مردم این سرزمین مشخص می شود که معماری تاریخی و اسلامی در بین اقوام و نیز بر اساس اقلیم های مختلف جایگاه ویژه ای داشته است.

پاکزاد با ابراز گله از کم توجهی به معماری تاریخی و اسلامی بویژه از سوی برخی دستگاه های اجرایی مثل شهرداری ها و میراث فرهنگی در دهه های اخیر، اضافه کرد: امروز وظیفه معماران و شهرسازان است که با مشارکت مردم منظر شهرها را تغییر دهند و لازمه آن نیز توجه به بافت تاریخی شهرها است.

مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان نیز در این همایش با بیان این که سیمای شهری بواسطه انقلاب صنعتی و پدیده جهانی شهرنشینی، به سرعت دست خوش تغییر شد، گفت: اکنون با ضوابط و مقررات مناسب می توان چهره شهر را بار دیگر ترسیم کرد.

عیسی مهری افزود: احیای سیمای شهری باید متناسب با تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم اقوام ساکن در این سرزمین باشد ضمن این که می توان توسعه پایدار شهری را با ایجاد برخی فضاهای منسجم، مناسب و منطقی بین عناصر شهری و بافت های قدیم فراهم کرد.

سمینار کشوری «سیمای مطلوب شهری، هویت دیروز، نیاز امروز، حقوق فردای شهروندان» از امروز (چهارشنبه) با حضور برخی مدیران وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گرگان آغاز به کار کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از برگزاری این همایش را بررسی چالش ها و مشکلات موجود در بحث سیما و منظر شهری و ارایه راهکار برای حل این معضلات بیان کرد.

«علی بخش رستمی» اظهار کرد: حفظ و توجه ویژه به سیمای بافت تاریخی شهرها و بررسی اهمیت و ضرورت توجه به نمای ساختمان ها و جنبه های زیبا شناسی آن از دیگر اهداف برگزاری این نشست است.

به گفته وی محورهای این همایش کشوری چالش ها و راهکارهای سیمای شهری در بافت های تاریخی (بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی)، نقد و بررسی قوانین و مقررات مرتبط با سیمای شهری و رویکردهای آتی شورای عالی شهرسازی و معماری و بررسی رویکردها و گرایش های موجود در سیمای شهری است.

بررسی تاثیرات عوامل محیطی و اقلیمی در شکل گیری سیمای شهری، عملکرد نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ها در ارتقای سیمای شهری، نمای ساختمانی (هویت شهری و جنبه های زیبایی شناختی) از دیگر محورهای این همایش یک روزه است.

81359251 6030943 معاون وزیر راه: مرمت و احیای بافت های تاریخی تولید ثروت می کند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *