رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ مهر ۱۳۹۳

معاون رییس جمهوری: همگرایی اقوام و مذاهب نقطه اتکای ایران اسلامی است

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۱۷ – گرگان – ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تنوع فرهنگ و اقوام ساکن در ایران اسلامی همچنانکه فرصت و سرمایه ای بزرگ برای کشور است، پیام معناداری به جهانیان برای همگرایی و تکیه بر وجوه مشترک دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ ‘مسعود سلطانی فر’ پنج شنبه شب در مراسم برپایی هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گرگان، افزود: کشور ایران بعنوان پل ارتباطی شرق و غرب در طول تاریخ همواره بستری مناسب برای همزیستی اقوام و مذاهب مختلف بوده و هست.

معاون رییس جمهوری افزود: همزیستی اقوام ایرانی همچنانکه آموزه اسلامی و قرآنی است، در نخستین منشور حقوق بشر که توسط کورش نوشته شد و نیز در آثار تخت جمشید به وضوع قابل مشاهده است.

سلطانی فر، اضافه کرد: تاکید حاکمان ایران باستان و نیز اسلام همواره بر تنوع فرهنگ ها و زندگی مسالمت آمیز همراه با وحدت بوده است ضمن اینکه اقوام ساکن در ایران نیز این وحدت و همبستگی را پذیرفته و ارج نهاده اند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با یادآوری اینکه گفتمان فرهنگی و تنوع قومی در ادبیات و هنر ایران زمین مورد توجه شاعران و مفاخر آن قرار گرفته است، تصریح کرد: امروز تنوع فرهنگ و اقوام در بطن زندگی مردم ایران جاری و ساری است.

سلطانی فر همچنین با اشاره به برقراری ارتباطات خویشاوندی بین اقوام ایران زمین، اظهار داشت: این ویژگی سبب شده تا اقوام ایرانی و کودکان آنان غالبا چند زبانه باشند که از فواید مهم این چند زبانه بودن افزایش قدرت پذیرش و تعامل با دیگران است.

وی خاطرنشان کرد: درسایه تنوع فرهنگی ایران زمین زبان فارسی به زبانی فرا قومی تبدیل و مورد استفاده همه اقوام قرار گرفت و چنان به رشد و تکامل رسیده که اکنون ادبیات فارسی به ادبیاتی چند فرهنگی و چند قومی تبدیل شده است.

معاون رییس جمهوری با اشاره به نقش موثر اقوام در دفاع از تمامیت ارضی ایران و نیز در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: اقوام ایرانی مشارکتی فعال در نهضت مشروطه و دفاع از سرزمین ایران در برابر استعمارگران داشته و حماسه های زیادی خلق کردند که حماسه قوم بلوچ، حماسه دلاوران تنگستان و حماسه نهضت جنگل در برابر استعمار نمونه هایی از این حماسه های جاودان است.

سلطانی افزود: در پیروزی انقلاب اسلامی اقوام مختلف و زرتشیان، کلیمیان و ارامنه دوشادوش یکدیگر انقلاب را به پیروزی رساندند و در دوران دفاع مقدس که بزرگترین حماسه اقوام ایرانی است، جانانه از این سرزمین دفاع کردند.

وی بابیان اینکه ایران سرزمینی واحد برای اقوام ساکن در آن و نیز مفاخر و بزرگان است، اضافه کرد: تاکنون در این کشور با تنوع فرهنگی و قومی هرگز کشتاری نژادی و قومی رخ نداده و نخواهد داد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم چنین گفت: تنوع فرهنگی و اقوام ایران می تواند اقتصاد و گردشگری این کشور را تقویت کند ضمن اینکه هنر و موسیقی نیز از جلوه های فرهنگ چند ب‍عدی مردم این سرزمین است.

سلطانی فر با یادآوری اینکه تنوع فرهنگی اقوام ایران زمین یک فرصت و سرمایه بزرگ است، اضافه کرد: در مجموع باید ابراز کرد تنوع فرهنگ اقوام ایرانی جایگاهی بس رفیع دارد و انسان هرگز از آن دچار خستگی نمی شود.

همچنین استاندار گلستان دراین مراسم با قدردانی از برگزار کنندگان جشنواره فرهنگ اقوام و نیز خیرمقدم به سفیران و کارداران کشورهای خارجی مقیم ایران در سفر به گرگان، گفت: این حضور فرصتی برای بین المللی کردن جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین است که امیدواریم در آینده نزدیک محقق شود.

‘حسن صادقلو’ بابیان اینکه تنوع اقوام در ایران همواره یک فرصت بوده و هست، افزود: باید از این فرصت که در قالب برگزاری چنین جشنواره هایی نمود بیشتری پیدا می کند، برای فرصت سازی استفاده کرد.

وی، اقوام ایرانی را میراث بزرگ تاریخ این سرزمین و ثروتی پایدار دانست و گفت: بایستی در پاسداشت این میراث گرانقدر مدیریتی مدبرانه داشت و لازمه آن نیز شناخت اقوام و آثار مثبت آنان است.

صادقلو با تاکید برضرورت شکل گیری مدیریت فرصت ساز برای استفاده از فرصت اقوام، اضافه کرد: اقوام ایرانی دارای فرهنگی بزرگ و دانشی راهبردی هستند که همواره راهگشا و هویت بخش بوده است.

وی بابیان اینکه برگزاری جشنواره ها فرصت خوبی برای فرهنگ سازی و تبادل فرهنگ اقوام و مذاهب است، تصریح کرد: اقوام ایرانی نماد بسیاری از مسائل فرهنگی، هویت بخشی و مهربانی هستند که نماد مهربانی برجسته ترین آن است.

به گزارش ایرنا؛ هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با حضور اقوام ۳۱ استان کشور و مهمانانی از ۸ کشور خارجی تا ۱۹ مهرماه جاری در محل نمایشگاههای بین المللی استان گلستان در گرگان برپا خواهد بود.

اجرای برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و موسیقی و نمایش صنایع دستی و پخت غذاهای سنتی از جمله برنامه های جنبی این جشنواره است.

81343775-6004354 معاون رییس جمهوری: همگرایی اقوام و مذاهب نقطه اتکای ایران اسلامی است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *