جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مشکل کپی کردن در گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۵ شهریور ۱۳۹۶

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: همه چوبی که امروز در حوزه گردشگری می‌خوریم به دلیل کپی کردن است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید محمد بهشتی در نخستین رویداد استارت‌آپی پاتوق مرکز نوآوری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری یکی از دام‌های پیش روی خلاقیت و نوآوری را کپی‌برداری از اختراع دیگران دانست و افزود: امروز، شاهد اختراع و تولیدات زیادی هستیم که در گذشته نمونه‌های خارجی آن اختراع و تولید شده‌اند، بنابراین باید مراقب باشیم، خلاقیت‌هایمان از این جنس نباشند.

وی با اشاره به وجود یک میلیون بنای تاریخی در کشور گفت: شما می‌خواهید راجع به موضوعاتی مانند میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کشور ایران کار کنید و شاید از نظرتان آثار تاریخی مانند چغازنبیل، تخت جمشید و غیره مانند چینی‌ها یکسان باشند، چون همه آنها، قدیمی و اثر تاریخی هستند و می توان آنها را با هم اشتباه گرفت.

او در ادامه میراث فرهنگی را آثار فرهنگی و تاریخی که در شکل ملموس و غیر ملموس، منقول و غیرمنقول وجود دارند، تعریف کرد و گفت: ایران به لحاظ فراوانی آثار میراث فرهنگی و طبیعی به دلایل مختلف از جمله غنی ترین سرزمین های جهان است.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این نکته که تنوع میراث طبیعی در ایران به اندازه یک قاره است که شرایط خاصی را در کشور ایجاد کرده است،گفت: به اعتبار همین تنوع، ایران از نظر اقلام صنایع دستی هم در ردیف اول یا دوم دنیا قرار دارد و هندوستان و چین تنها رقبای ایران از نظر تنوع صنایع دستی محسوب می شوند.

پرظرفیت‌ترین کشور برای تبدیل به مقصد گردشگری

او با تاکید بر این که ایران یکی از پرظرفیت‌ترین کشورها از نظر تبدیل شدن به مقصد گردشگری است، گفت: وقتی صحبت از گردشگری می‌شود بیشتر فکر می‌کنیم گردشگری شامل مواردی مانند حمل‌ونقل و اقامت است در حالی که اگرچه این موارد در حوزه گردشگری مهم است اما مقصود و هدف گردشگر از سفر به ایران، استفاده از هتل‌ها و جاده‌های کشور نیست بلکه گردشگر در راستای رسیدن به مقصود خود لاجرم باید از امکاناتی مانند وسایل حمل و نقل و مراکز اقامتی استفاده کند.

بهشتی در ادامه حضور مهمان در خانه هر کس و تدارک برای پذیرایی از وی را این طور تشریح کرد که؛ «در اینجا منظور از شما، “میراث فرهنگی”، تدارکاتی که برای پذیرایی دیده می‌شود “گردشگری” و هدیه و یادگاری آخر دیدار، “صنایع دستی” است، در واقع همه این موارد در راستای ملاقات است، ملاقاتی که اقتضا می‌کند تا سفره‌ای که برای مهمان پهن می‌شود، چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

او با تاکید بر این که یادگاری دادن و نحوه پذیرایی همگی برای غنی کردن ملاقات است، این پرسش را مطرح کرد که «ما چگونه می‌توانیم از ظرفیت‌های جدیداستفاده کنیم تا ملاقاتی که قرار است با ما صورت بگیرد اتفاق بیفتد نه به طور مثال با فرانسوی‌ها، چینی‌ها، آلمانی‌ها یا آمریکایی‌ها؟»

حساسیت ایرانی‌ها به نحوه برخورد با گردشگران خارجی

بهشتی در ادامه پرسش‌های جدیدی مطرح کرد و گفت: اگر قرار باشد ملاقاتی با ما صورت بگیرد چگونه باید دعوت انجام شود؟ چگونه باید تدارکات انجام شود؟ چگونه ما باید در خانه خود را باز کرده و از مهمان پذیرایی کنیم؟ یادگاری که به او می‌ دهیم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که به راستی به یاد ما باشد؟

او با اشاره به این که برای هیچ فرانسوی مهم نیست وقتی کشورش را ترک می‌کنید چه قضاوتی در مورد فرانسه دارید، گفت: این در حالی است که هیچ ایرانی نسبت به این مساله بی‌تفاوت نیست. اگر ما بشنویم کیف یک گردشگر سوئدی در یکی از شهرهای ایران دزدیده شده و او به زحمت افتاده، ناراحت می‌شویم و تصور می‌کنیم آبرویمان پیش سوئدی‌ها رفته است، گویی آن دزد آبروی همه ملت ایران را پیش همه مردم سوئد برده است.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه بیان کرد: این احساس مختص مردم ایران است، اما مردم سایر کشورها این احساس را ندارند چرا که ما خصوصیات خاصی داریم و این ملاقات در کیفیتی اتفاق می‌افتد که طبیعی است ما چنین دغدغه‌هایی داشته باشیم.

مشکل کپی کردن در گردشگری

او با تاکید بر این که مشکلات ما به کپی‌برداری حل نمی‌شود، گفت: همه چوبی که امروز در حوزه گردشگری می‌خوریم به دلیل کپی کردن است.

وی افزود: همه تلاش ما این است که به طور مثال استانداردهای اروپایی را در هتلداری کشورمان مراعات کنیم و در این شرایط در بهترین حالت، وضعیتی شبیه تولید اتومبیل پژو در ایران خواهیم داشت چرا که حتی یکی از این اتومبیل‌ها نمی‌تواند از کارخانه پژو در کشور فرانسه خارج شود چون ما داریم از روی دست دیگری نگاه می کنیم.

بهشتی تاکید کرد: در حوزه گردشگری باید به دست خودمان نگاه کنیم، نباید دوباره تلاش کنیم اتو یا یخچال را اختراع کنیم بلکه باید برای ارزش‌های خودمان ارزش قایل شویم و قدرت عرضه ارزش‌هایمان را به دست آوریم.

براساس این گزارش؛ هدف از اجرای برنامه «استارتاپی پاتوق» در پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جذب ایده‌های نوآورانه و خلاقانه و همچنین شناسایی و حمایت از افراد علاقه مند و متخصص در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

تیم‌های برگزیده در این رویداد در مرکز نوآوری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به نام خانه تاریخی «سرهنگ ایرج» در قلب بافت تاریخی شهر تهران مستقر شدند. این رویداد گامی مهم در عرصه توسعه فناورانه و نوآورانه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تکیه بر دانش، خلاقیت و پشتکار جوانان بود.

789897 مشکل کپی کردن در گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد