رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ بهمن ۱۴۰۱

مسجد گله داری بندرعباس

لینک این مطلب کپی شد!

مسجد گله داری بندرعباس واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر عباس می باشد که یکی از جاهای دیدنی بندرعباس به شمار می رود. مسجد گله داری در سال ۱۲۹۶ هجری قمری در شهر بندرعباس ساخته شده و دارای صحن، شبستان و مناره و منبر زیباست . این بنای تاریخی در وسط شهر بندر عباس قراردارد. بنا در محله اوزی های بندرعباس واقع گردیده است. بر طبق کتیبه سنگی آن ، توسط حاج شیخ احمد گله داری- به جای مسجد کوچکتری از قرن سیزدهم – بنا گردیده است. این بنا به شماره ۱۵۹۵/۳ در فهرست آثار تاریخی ملی ایران به ثبت رسیده است .

مسجد گله داری

معماری مسجد گله داری

مسجد گله داری به وسیله مسلمانان اهل تسنن احداث شده است که معماری آن شباهت زیادی به معماری مساجد اعراب حجاز دارد. چهار طرف مسجد را ۲۴ ستون بلند پوشش می دهند که بر پایه های مربع شکل استوار هستند و از ۲ متر به بعد، تبدیل به طاق هایی شده اند که با یک گچبری ساده، نمای خاصی به محیط می بخشند. نمای داخلی شبستان مسجد از نظر زیبایی تحسین برانگیز است. تعداد ستون های داخل آن به ۳۶ عدد می رسد که ۱۶ مورد از آنها مانند ستون های بیرون ساخته شده اند و در مابین شبستان استوار هستند. بقیه ستون ها نیز ارتفاع کمتری نسبت به ۱۶ مورد قبلی دارند و به وسیله طاق ‌های شکسته و گچ ‌بری‌ های ماهرانه با هم پیوند زده شده اند.

 مسجد گله داری

برای سقف این بنا از ادغام چوب، کلوخ و سیمان استفاده شده است که با تیر‌های چوبی به هم وصل هستند. در تعمیرات سال ۱۳۵۴ سطح زیرین سقف، با پوشش‌ های جدید آکوستیک پوشانده شده ‌است. قسمت میانه ضلع غربی بنا، محرابی به عمق حدود ۱٫۳۰ و ارتفاع ۴ متر با تزئینات زیبای گچی قرار گرفته ‌است. بدنه جنوبی این محراب، محفظه ‌ای برای نگهداری کتاب ‌ها و اشیای دیگر تعبیه شده‌ است. در اضلاع مختلف شبستان جمعاً ۱۹ درگاه با درهای چوبی و در جانب شرقی و جنوبی شبستان، ایوان‌ هایی با یک ردیف ستون ساخته شده ‌است. تمام ستون ‌ها به غیر از ستون ‌های اصلی، در رأس اضلاع مربع شکل، ساقه‌ ای استوانه ‌ای دارند.

تزیینات بنا

تزئینات بنا منحصر به تزئین گچی قالبی و گچبری ‌هایی است که در محراب، سرستون‌ ها و سطح زیرین طاق ‌ها به کار رفته و از زیبایی خاصی برخوردار است. در زاویه شمال شرقی مسجد، گلدسته ای به ارتفاع تقریبی ۸ متر با طرح استوانه ای و مأذنه ای بر بالای آن ساخته شده‌ است. در گوشه جنوبی شرقی صحن، منبر و گلدسته ای پلکانی به جا مانده که رو به ویرانی است.

مسجد گله داری

برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی بندرعباس پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در بندرعباس را مطالعه بفرمایید.

نحوه دسترسی به مسجد گله داری

آدرس: بندرعباس – محله قلعه‌ شاهی (اوزی‌ ها)

 مسجد گله داری

 مسجد گله داری

 مسجد گله داری

مسجد گله داری

مسجد گله داری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *