رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ آذر ۱۴۰۰

مسجد پامنار زواره

لینک این مطلب کپی شد!

مسجد پامنار زواره یک اثر سلجوقی است که در قرن هشتم هجری با تزئینات گچ‌بری آراسته شده، و در شهر زواره در ۱۲ کیلومتری اردستان واقع شده است. منارهٔ این مسجد، یک کتیبهٔ کوفی به تاریخ سال ۴۶۱ هجری قمری دارد که ساختمان آن را به «محمدبن ابراهیم» نامی نسبت می‌دهد.

778 مسجد پامنار زواره

مسجد پامنار (بنکویه) زواره از مساجد تاریخی ایران بشمار می رود. بیشتر مساجد باستانی ایران به جای کاخ‌ های ساسانیان یا آتشکده ها بنا نهاده شده اند مسجد پامنار نیز بر همین اساس زمانی که اسلام به ایران وارد شد به جای آتشکده دوره ساسانیان ساخته شد. مسجد پامنار زواره را در قرن پنجم هجری ابوعبد الله محمد ابن ابراهیم دهدار زواره ساخته است. این مسجد، دارای هفت محراب با گچبریهای نفیس بوده که یکی از محراب ها، به سمت بیت المقدس و شش محراب دیگر، به سمت مکه طراحی شده بود که در ۱۳۵۹ محرابی که به سوی بیت المقدس بود، تخریب و به جای آن، یک سالن بزرگ برای اجتماع مردم در مسجد ساخته شد.

779 مسجد پامنار زواره

معماری بنا

آنچه از این مسجد به جای ماند تعدادی ایوان، یک شبستان و چهار محراب و یک صحن است همچنین مناره ‌ای که دومین مناره تاریخدار ایران به شمار می‌ رود در ضلع جنوبی این مسجد با قامتی بلند مزین به کتیبه‌ ای برجسته با خط کوفی با آجر بر جدار خارجی این مناره ایستاده است. مسجد پامنار زواره از حیث معماری با توجه به قدمت یک هزار ساله‌ اش بی نظیر است. عمده تزئینات به کار رفته در این مسجد گچبری‌ های بسیار ظریف هستند که در محراب ‌ها و ایوان‌ ها دیده می‌ شوند. علاوه‌ بر نقوش اسلیمی کار شده در گچبری ‌ها، نوشته‌ هایی به خط کوفی دیوارها، محراب ‌ها و مناره ‌های مسجد را زینت داده اند. مناره مسجد نیز که دلیل اصلی اهمیت یافتن این مسجد می ‌باشد، توسط همان ابو عبد الله محمد ابن ابراهیم ساخته شده است.

کتیبه ‌هایی روی ستون ‌های درب ورودی مسجد وجود دارد که در خصوص نحوه اداره و تعداد موقوفات این مسجد توضیحاتی می ‌دهند. از مهم‌ ترین موقوفات این بنا می ‌توان به دوازده حبه ده فرهنگ‌ آباد سفلی اشاره کرد.

780 مسجد پامنار زواره

مرمت و بازسازی

بعد از بی توجهی ‌هایی که این مسجد به خود دید، اداره میراث فرهنگی اردستان اقدام به مرمت آن نمود. این اداره در سال ۹۶ اقدام به پژوهش‌ های باستان شناسی بر روی مسجد کرد. سپس سالنی که به بنای این مسجد اضافه شده بود را تخریب کردند. برای مرمت مسجد به همان شکل اولیه خود حدود دو میلیارد تومان هزینه‌ شد. با استفاده از نقشه‌ ها و تصاویر قدیمی این مسجد نیز قسمت ‌های از بین رفته به همان شکل سابق ساخته شدند.

نحوه دسترسی

آدرس :زواره، کوچه پامنار (بن کوی)

781 مسجد پامنار زواره

           
 

نظر کاربران :

  • بهرام عبدینی

    اینجا رو دیدم و عکاسی از اون رو انجام دادم همچنین عکس کروی هم گرفتم

    ۱۱ بهمن, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *