رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ مهر ۱۳۹۸

مسجد و مدرسه کریم ایشان

اشتراک گذاری

مسجد و مدرسه کریم ایشان در شرق کلاله و در روستای کریم ایشان واقع شده و از آثار دوره قاجار است. ساختمان آجری مسجد با نقشه مربع مستطیل بنا شده و شامل یک شبستان با سردر ورودی است که سقف آن با ۴ گنبد پوشیده شده است. مدرسه نیز با آجر بنا شده و نمای خارجی سردر ورودی آن با کاشی است. درِ ورودی مدرسه که فاقد ظرافت هنری است حاوی یک بیت شعر است که ماده تاریخ ساخت این مدرسه را روشن می‌کند. سال ۱۳۲۸ قمری ماده تاریخ در این مدرسه است، گویا برخی قطعات آن بعدها ساخته شده است. حیاط مدرسه چهارضلعی است که در یکی از اضلاع آن حجره‌هایی ساخته‌اند و در زوایای اضلاع خارجی مدرسه برج‌های آجری و نیم دایره با آثار مناره‌های آجری به چشم می‌خورد.

کریم-ایشان2 مسجد و مدرسه کریم ایشان

به‌ طور کلی مسجد و مدرسه کریم ایشان در گذشته از استحکام قابل توجهی برخوردار بوده ولی در اثر مرور زمان به‌خصوص زلزله سال ۱۳۴۸ خورشیدی، آسیب فراوان دید. ساختمان آجری مسجد که عاری از هرگونه تزئین می باشد ، با نقشه ی ( پلان تیپ) مربع- مستطیل بنا شده است. این مسجد شامل یک شبستان با در ورودی در جبهه جنوبی می باشد که سقف آن بوسیله چهار گنبد پوشش یافته است. گنبد ها از نظر معماری قرینه یکدیگر، بسیار دقیق، منظم و به شکل بسیار زیبایی بنا شده است.

کریم-ایشان3 مسجد و مدرسه کریم ایشان

در مجاورت مدرسه ی کریم ایشان و در جبهه جنوب شرقی آن ، مکانی تحت عنوان « عیدگاه» برای انجام فرایض نماز عید فطر، عید قربان و نماز جمعه ساخته شده که دارای پلان هندسی چند ضلعی و سقف دو طبقه مصطبه ای شکل و عاری از تزئینات است. دو گلدسته کوچک نمای بیرونی سردر را آراسته است. علاوه بر این دو گلدسته، چهار گلدسته ی بزرگ در چهار گوشه ی ساختمان مدرسه ساخته اند، که بر زیبایی مدرسه بسیار افزوده است. دیوار و گلدسته ها و طاق ها و طاق نماها و پوشش کف حیاط و بام از آجرهایی است که ابعاد برخی از آنها ۲۰*۴۰ سانتیمتر است.

کریم-ایشان مسجد و مدرسه کریم ایشان

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *