رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام قزوین

لینک این مطلب کپی شد!

مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام در خیابان شهدا شهر قزوین قرار دارد. این مجموعه توسط یکی از بزرگان ترکمانیه قزوین به نام «آقاسی» بنا شده است. از آنجا که حاج میرزا آقاسی؛ وزیر محمدشاه قاجار مدتی در این مدرسه تحصیل نمود، به مدرسه حاج میرزا آقاسی نیز مشهور بوده است. در سال ۱۳۲۱ هجری قمری حاج میرزا مسعود شیخ‌الاسلام قزوینی به تجدید بنای مدرسه پرداخت و مسجدی نسبتاً بزرگ با حیاطی کوچک در جنب مدرسه ایجاد نمود که به همین مناسبت به «مسجد و مدرسه مسعودیه» شهرت یافت.سردرِ مدرسه ساده و با رسمی‌بندی بیست و چهار است. حیاط اصلی مدرسه به شکل هشت ضلعی است و بیش از ۳۰ حجره‌ در یک طبقه اطراف آن را فرا گرفته‌اند. تمامی حجره‌ها به جز حجره‌های ضلع شمالی، دارای ایوانچه مزین به رسمی‌بندی و کاشی‌کاری می‌باشند. در ضلع شرقی، مقابل ایوان ورودی، ایوان دیگری دیده می‌شود که دو ستون در جلو دارد و پشت آن فضای گنبدداری است.
مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام که در سده های پیش و به وسیله یکی از امیران ترکمان قزوین تاسیس شده ، در دوره قاجار طی دو نوبت مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته که تجدید بنای آن در ۱۳۲۱قمری توسط مرحوم میرزا مسعود شیخ الاسلام به افزایش مسجد و دو حیاط خلوت پیوسته به هشتی ورودی مدرسه انجامیده است. حیاط مدرسه که به جلو خان وسیع و هشتی ورودی در جانب غربی راه می یابد شکل هشت ضلعی نگینی دارد که سی و سه حجره گردا گرد آن قرار گرفته اند . غیر از حجره های ضلع شمالی تمامی حجره ها دارای ایوانچه مزین به رسمی بندی و کاشی کاری هستند . مدرس نسبتا بزرگ مدرسه در جانب شرقی واقع شده و دو ستون استوار و بلند در جلو ی ایوان آن بر آورده اند .بنای مسجد و مدرسه از آجر است و تزییناتی از کاشی و آجر لعابدار دارد . شبستان مسجد مسعودیه که در جنوب غربی مدرسه واقع است پوششی از طاق و تویزه دارد و با ۱۴ ستون سنگی از زیر بنایی خاصی برخوردار می باشد.

مسجد شیخ‌الاسلام به صورت شبستانی، با ستون‌های سنگی ساخته شده و دارای محراب کاشی‌کاری شده است. پوشش مسجد طاق و آجری است.حاج میرزا مسعود شیخ‌الاسلام قزوینی در سال ۱۳۲۸ هجری قمری به جرم طرفداری از محمدعلی شاه قاجار توسط انقلابیون مشروطه‌خواه به قتل رسید.

-مدرسه-شیخ-الاسلام مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام قزوین

-مدرسه-شیخ-الاسلام2 مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام قزوین

-مدرسه-شیخ-الاسلام3 مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام قزوین

-مدرسه-شیخ-الاسلام4 مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام قزوین

-مدرسه-شیخ-الاسلام5 مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام قزوین

-مدرسه-شیخ-الاسلام6 مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام قزوین

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *