جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد شهر قدیم جیرفت(دقیانوس)

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ مرداد ۱۳۹۳

مسجد شهر قدیم جیرفت(دقیانوس) هزار و ۲۰۰ سال قدمت دارد و همانطور که از نامش پیداست یکی از کهن‌ترین مساجد جهان اسلام است و در ایران نیز جزء نخستین مساجدی است که احداث شده است.

این مسجد در حاشیه رودخانه هلیل‌رود و در شهر دقیانوس ساخته شده و علاوه بر اینکه نشان‌دهنده شاهکار معماری ایران‌زمین است، ‌نشان از اوج دیانت مردمان این سرزمین دار‌د. مسجد شهر دقیانوس به دستور عمر‌و‌لیث در دوره صفاری و دهه سوم هجری قمری احداث شد و در زمان خودش یکی از بزرگترین مساجد جهان اسلام بود.

این مسجد شش هزار متر مربع وسعت داشته است و شاخص‌ترین بنا در شهر بزرگ دقیانوس بوده است و بهره‌گیری از کاشیکاری‌های شکیل و زیبا ‌و استفاده از ‌روش‌های ابداعی و بی‌نظیر در آب‌رسانی از شاخصه‌های مسجد است که نشان می‌دهد در آن زمان نقش بالقوه‌ای در زندگی مردم داشته است.

طبق نظر کارشناسان حدود ۲۰۰ سال از مسجد دقیانوس استفاده شده است و به دلایلی که به احتمال بسیار سیل بوده، شهر دقیانوس به زیر گل و لای رفته است.
امام‌جمعه جیرفت:
مسجد دقیانوس شهر قدیم جیرفت با بیش از یک هزار و ۲۰۰ سال قدمت تاریخی نشان از پیشینه مذهبی و دینی مردم دارد

‌امام‌جمعه جیرفت نیز در مورد مسجد دقیانوس در زمان اقامه نماز جماعت در این مکان مذهبی تاریخی، گفت: مسجد دقیانوس شهر قدیم جیرفت با بیش از یک هزار و ۲۰۰ سال قدمت تاریخی نشان از پیشینه مذهبی و دینی مردم دارد.

وی با اشاره به اینکه این مسجد با زیربنای شش هزار متر مربع که چهار هزار متر آن کاووش شده است و مسجد جامع شهر جیرفت اینجا است‌، بیان کرد: تمدن و مدنیت به این آثار دینی و مذهبی گفته می‌شود، به‌طوریکه‌ در قرآن کلمه مدنیت، ۳۰ مرتبه آورده شده است.

‌‌امام‌جمعه جیرفت گفت: آثار عتیقه همچنین، نشان‌دهنده این است که مردم دارای خط و اهل هنر بودند و از همه این‌ها بالاتر این است که خداپرست بودند.

حجت‌الاسلام عسکری با اشاره به اینکه ‌باید به این مکان‌های مذهبی ــ دینی بیش از این توجه شود ‌و همچنین، برای نسل حال و آینده توضیح داده شوند، افزود: باید در این مکان شاهد‌ برنامه‌های فرهنگی ــ مذهبی بیشتری باشیم و بیش از این به این مکان مقدس توجه شود.

با توجه به تنوع اقلیم، غنای فرهنگی و وجود اشیا و میراث فرهنگی در حوزه‌ی هلیل‌رود در شهرستان جیرفت از جمله شهر قدیم دقیانوس، تپه‌های کنار صندل و مسجد جامع قدیم شهر جیرفت موجب شده است تا این شهرستان به‌عنوان بزرگ‌ترین پایگاه باستان‌شناسی ایران شناخته می‌شود.

امید است متولیان سازمان میراث فرهنگی برای حفظ آثار تاریخی و هویت فرهنگی حوزه فرهنگی هلیل‌رود جیرفت بیش از این تلاش کنند.

دقیانوس 1 مسجد شهر قدیم جیرفت(دقیانوس)

دقیانوس مسجد شهر قدیم جیرفت(دقیانوس)

دقیانوس 2 مسجد شهر قدیم جیرفت(دقیانوس)

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد