رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ آذر ۱۳۹۳

مسجد جامع «گریمنج» بنایی با معماری دوران صفوی و قاجار

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۹/۰۴- رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قائن گفت: این اثر به‌لحاظ داشتن ویژگی‌های معماری دارای ارزش ثبت در فهرست آثار تاریخی است و از نظر تاریخی نیز بنا به دوره‌ی صفویه تا اوایل قاجار تعلق دارد.

«شاهرخ عباسی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، گفت: مسجد جامع «گریمنج» در داخل بافت تاریخی و سنتی روستای گریمنج از روستاهای بخش نیمبلوک قائن واقع شده است.

وی با بیان اینکه عناصر مهم معماری این بنا عبارتند از ورودی، دهلیز، صحن، ایوان و شبستان ستوندار، گفت: ورودی بنا، طاقی دارد کلیل، و فاقد ویژگی خاصی از لحاظ تزئینات یا سایر عناصر معماری است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قائن اظهار کرد: پس از ورودی بلافاصله دالان ورودی قرار دارد که مستقیماً به صحن مسجد راه می‌یابد.

عباسی تصریح کرد: صحن بنا نسبتاً کوچک است که در سمت قبله آن ایوان بنا قرار دارد. ایوان که به همراه شبستان ستوندار شاخص‌ترین قسمت بنا است و دارای طاقی است جناغی که فضای آن به‌وسیله سه تویزه و چشمه‌های بین آن پوشیده شده است.

وی ادامه داد: در یک طرف ایوان دالان ورودی و در طرف دیگر طاق‌نماهایی با طاق جناغی و عمق ۱.۹ متر قرار دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قائن گفت: شبستان در ضلع جنوب شرق صحن قرار دارد. این فضا، دارای شش ستون قطور چهارضلعی که با کمک ۱۲ گنبد چهارترک مسقف شده است.

عباسی ادامه داد: در سمت شمال غرب صحن نیز فضاهایی با کاربری‌های گوناگون مانند آب انبار و خدماتی قرار گرفته و در این بخش در نمای صحن، سه درگاه با طاق هلالی، دسترسی به این فضاها را ممکن می‌کند. این مسجد بر اساس ویژگی‌های معماری از بناهای دوره‌ی صفوی تا قاجار بشمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: این اثر به‌لحاظ داشتن ویژگی‌های معماری(نقشه و طرح، نوع طاق‌ها و سقف‌ها، داشتن عناصر معماری ایرانی و سبک درونگرایی) دارای ارزش ثبت در فهرست آثار تاریخی است و از نظر تاریخی نیز بنا به دوره‌ی صفویه تا اوایل قاجار تعلق دارد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *