جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد جامع اردستان جهانی می شود

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ آبان ۱۳۹۶

‘علیرضا غیور’ روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این بنا شامل آب انبار، کاروانسرا، بازارچه، حسینیه، حمام و مدرسه علوم دینی نخستین مسجد ۲ طبقه و دومین مسجد چهار ایوانی جهان اسلام می باشد که در سال ۵۵۳ ه.ق بنا شده و در سال ۱۳۱۱ خورشیدی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی گفت: این بنا چهار دوره تاریخی ساسانیان، آل بویه، سلجوقی و صفویه را به خود دیده و به فرمان ابوطاهر حسین ابن غالی بن احمد و به دست استاد محمود اصفهانی بنا گردیده و سازه های آن از آجر، گچ، خشت و چوب است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان نیز در این زمینه گفت: مطالعات و کاوش های باستان شناسی دهه ۱۳۵۰ خورشیدی در مسجد جامع انجام شد (توسط باقر آیت الله زاده شیرازی و سید نصراله هاشمی با همراهی پروفسور گالدیری، سرپرست هیات باستان شناسی ایتالیایی) و مجموعه مقالات آن در سال ۱۳۶۱ انتشار یافت.
محمدرضا صدوقی اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به استناد پژوهش ها این مسجد را واجد شرایط ثبت جهانی دانست و پس از به روز رسانی طرح مطالعات آن در سال ۱۳۹۲ به عنوان یک اثر جهانی به یونسکو پیشنهاد شد.
وی بیان کرد: یونسکو با پیگیری های صورت گرفته در سال جاری، مسجد جامع اردستان را در نوبت ثبت جهانی اعلام کرده و در آینده نزدیک ارزیاب های آنها از این بنا بازدید خواهند کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: در صورت تایید ارزیابی ها در اجلاس سالانه یونسکو، این بنای با ارزش در فهرست آثار جهانی قرار خواهد گرفت.
نخستین مطالعات بر روی اثر تاریخی مسجد جامع اردستان از سوی پروفسورآندره گودار (باستان شناس معروف) در سال ۱۳۱۰ خورشیدی انجام و در کتاب آثار تاریخی ایران نیز درج شده است.
اردستان دارای یک اثر جهانی (قنات ۲ طبقه )، ۶۷ اثر ملی و ۲ بافت تاریخی است؛ این شهرستان با ۴۳ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلو متری شمال شرق اصفهان واقع می باشد.

اردستان مسجد جامع اردستان جهانی می شود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد