جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مستند ایرانگرد ۲

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

سازنده «ایرانگرد ۲» زمان پخش مستندش را از ۸ فروردین ماه اعلام و توضیحاتی درباره‌ی آن ارایه کرد.

در بخشی از یادداشت جواد قارایی که کارگردانی و نویسندگی مجموعه «ایرانگرد» را برعهده دارد با تبریک سال نو آمده است:

«تولید مجموعه مستند ایرانگرد ۲ پس از حدود ۲۰ ماه تلاش و سفرها و سختی‌های بسیار به پایان رسید. پس از تولید و پخش سری موفق ایرانگرد یک از شبکه چهار سیما در نوروز ۹۲، مجموعه دوم ایرانگرد برای شبکه یک سیما تولید و آماده پخش شد؛ البته از روز نخست قرار بود که این مجموعه برای پخش در نوروز ۹۴ تولید و آماده شود.

البته مستند ایرانگرد ۲ هم مانند مجموعه‌ی نخست ایرانگرد ویژه برنامه‌ی نوروزی بود. اما هنوز به طور دقیق نمی‌دانم که چرا این مجموعه مستند پرکار و پر طرفدار که زیبایی‌های ایران و ایرانی را در بکرترین نقاط ایران به زیباترین شکل ممکن به تصویر کشید، قرار است از هشتم فروردین یعنی روزهای آخر نوروز ۹۴ پخش شود. آنهم در ساعت ۱۲:۱۰ شب یا بهتر است بگویم بامداد.»

او با بیان اینکه “ای کاش ساعتی مناسب برای پخش این مجموعه در اختیار قرار می‌گرفت” در ادامه نوشته است: «البته بنده به ریاست محترم جدید سازمان صدا و سیما جناب آقای دکتر سرافراز و معاونت محترم ایشان جناب آقای پورمحمدی و مدیریت محترم شبکه یک سیما و دیگر مدیران عزیز اعتماد دارم و احترام بسیاری برایشان قائلم و با حضور این عزیزان امید و انگیزه برای خدمتی بزرگ برای ایران و ایرانی در من بیشتر شده است. هدف از تولید این مجموعه انتقال حس آرامش و زیبایی از طبیعت و طبیعت‌نشینان به هموطنان عزیزتر از جان است. اما اهداف دیگری نیز در پس این مجموعه گنجانده شده است. اتحاد و انسجام میان هموطنان، معرفی و آشنایی با بکرترین و زیباترین نقاط طبیعی ایران، آشنایی و همدلی با اقوام مختلف ایران، تماشای مناظر و جاذبه‌های وطن عزیزمان از منظری دیگر، لمس زندگیِ زیبا و ساده طبیعت نشینان و آشنایی با عقاید و سنن و فرهنگ‌های زیبا و مختلفی که در ایران وجود دارد.

به عقیده‌ی من طبیعت و اقوام و فرهنگ زیبای طبیعت نشینان بزرگترین دارایی ایران است. حاصل تلاش گروه ایرانگرد، ۱۳ قسمت در ۵۲ دقیقه است. این موضوع برای من بسیار اهمیت دارد که ایرانِ عزیز را به زیباترین شکل ممکن همانگونه که هست به مردم جهان نمایان کنم. برای تولید مستند ایرانگرد تلاشی بی مانند از سوی عوامل تولید در این ۲۰ ماه اخیر انجام شد و سختی‌ها بسیار بود اما افسوس که در این مجموعه هم تصویربردار پشت صحنه وجود نداشت. به طور میانگین در این مجموعه جدید، افراد گروه حدود هفتاد و پنج هزار کیلومتر در ایران پهناور سفر کردند. گروه از زمان شناسی لوکیشن‌ها تا پایان تولید، حدود ۱۶۰۰ کیلومتر کوهپیمایی کرد که فقط کوهنوردان خوب می‌دانند ۱۶۰۰ کیلومتر کوهپیمایی معادل ۴۵۰۰ کیلومتر راهپیمایی است.

در هر سفر بین ۱۲ تا ۲۰ روز خوراک کنسرو استفاده می‌کردیم. در چادر و طویله تا خانه‌های روستایی و سیاه چادر و کپر اقامت داشتیم. گاه می‌شد که تا دو هفته هیچ امکانات بهداشتی و استحمام وجود نداشت. سرما و گرمای شدید تا طوفان شن و بدی آب و هوا و کولاک را در این مجموعه بسیار تجربه کردیم. بی خوابی به خاطر خستگی تا بی‌خوابی از سرما و بیخوابی به خاطر ساس و کنه و پشه را حسابی تجربه کردیم. یک شب هم به واقع مرگ را در ارتفاعات بالای البرز به دلیل رعد و برق‌های بسیاری که کنار کلبه تا صبح می‌زد به چشم دیدیم. در یکی از سفرها دست تصویربردار گروه دچار حادثه شد و ایشان را به تهران منتقل کردیم خودم هم در این سفرها دچار آسیب‌های بسیار شدم. آسیب‌هایی همچون پارگی پرده دیافراگم و بیرون زدگی دیسک کمر و گردن. مشکلات بسیار بود اما به خواست خداوند و انگیزه‌ی بالا برای خدمت به هموطنان عزیزم در این راه از هیچ چیز کوتاهی نکردیم و با تمام وجود کار کردیم و این کوچکترین وظیفه هر ایرانی برای وطن است؛ البته اگر زمان و بودجه‌ای که در اختیار گروه ایرانگرد قرار گرفت بیشتر بود بی‌شک مجموعه ای زیباتر با دشواری‌هایی کمتر تولید می‌شد. عده‌ای خواسته‌اند تا سری سوم مجموعه مستند ایرانگرد را تولید کنم. این کار شدنی است اما سال‌هاست تنها آرزوی من تولید مجموعه مستندی فاخر برای ایران و ایرانی است. مستندی بزرگ از زیبایی‌های بی‌مانند ایران که طرح آن چهار سال است در روح و فکر و جانم خانه کرده و تمام امید و انگیزه من در مجموعه مستند ایرانگرد ۱ و ۲ به خاطر وجود و تولید همین طرح در فکرم بود.

مجموعه‌ای که تولید آن به بالاترین کیفیت در حدود پنج سال به طول خواهد انجامید و ان‌شاءلله به خاطر عظمت و زیباییِ ایران و ایرانی باعث افتخار کشور عزیزمان خواهد بود. این طرح به زودی در اختیار مدیران و کارشناسان عزیز سازمان صدا و سیما قرار خواهد گرفت تا بررسی و به مرحله‌ی اجرا درآید. امیدوارم مستند ایرانگرد ۲ که از ۸ فروردین هر شب در ساعت حدود ۲۴ پخش خواهد شد مورد توجه و جذب هموطنان عزیز و مسئولین محترم سازمان قرار گیرد و در آینده‌ای نزدیک شاهد تولیدی بزرگ و زیبا از طبیعت و مردمان عزیز و نجیب ایران باشیم. بی شک کوتاهی‌ها و کاستی های بسیار در مجموعه ی ایرانگرد وجود دارد که امیدوارم هموطنانم به بزرگواری خود ببخشند. از یکایک عزیزانم در گروه تولید ایرانگرد که در این مدت بنده و سختی‌های بسیار را تحمل کردند و همچنین ریاست و معاونت محترم سیما و مدیریت محترم شبکه یک و مدیریت محترم گروه مستند سیما جناب آقای ناصری که در این راه بسیار بنده را حمایت و راهنمایی کردند سپاسگزارم. امیدوارم نگاه مدیرانِ عزیز صدا و سیما به مستند روز به روز مثبت تر شود.

نگاه کوچک من تقدیم به مردمانی بزرگوار که همچون جان دوستشان می‌دارم. سالی پر از آرامش و عشق برای هموطنان عزیزم و تمامی بشر آرزودارم. سبز باشید و آفتابی.»

1427295403158 13 مستند ایرانگرد 2

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • وزیری

    سلام و نوروز باستانی را به جناب اقای قارایی عزیز و تیم همکارشان تبریک عرض میکنم و به این دوستان بابت تهیه این مجموعه مستندهای بسیار زیبا خسته نباشید عرض میکنم و از خداوند برای شما که با صداقت و زحمت زیاد سعی در معرفی مناطق کمتر دیده نشده از چشمان مسولان و برنامه ریزان و مردم میپردازید سلامتی و شادی و موفقیت را ارزومندم . ارادتمند

    ۱۴ فروردین, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • لیلا باجلانی، 09338941098

      سلام، خداقوت اقای قارایی. من و مادرم شدیدا عاشق برنامه مستند ایرانگرد شما هستیم و دیدن این برنامه بخاطر فیلمبرداری عالی ، برنامه ریزی اتون، و نوع ارتباطاتات شما با اقوام مختلف و نحوه بیان فوق العاده شما، برای ما حایزاهمیت است. مادرم اصراردارن که شماره شمارو داشته باشن که باشما،اقای قارایی صحبت کنن.
      باتشکرفراوان، فوق العاده هستید

      ۳۰ فروردین, ۱۳۹۹
  • جوکار

    سلام خیلی جالب بود ممنون از سایت خوبتون

    ۲۵ آذر, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد