رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ اسفند ۱۳۹۲

مزار قطب الدین حیدر

لینک این مطلب کپی شد!

قطب الدین حیدر (عارف مشهور متوفی بسال ۶۱۸ ه.ق.) تک فرزند تیمور فرزند ابوبکر فرزند سلطانشاه سالوری از شاهزادگان ازبک و از تبار خاقان ترک بوده است.

وی مجذوب شیخ ابوالقاسمی که در زاوه سکنا داشته است شده و به هوای شیخ راهی این دیار گردید.

قطب الدین حیدر را مردی صاحب باطن، مجذوب مطلق و اهل ریاضت و کرامت توصیف کرده اند.

مورخین عرب فتح آن را در سال ۳۰ هجری توسط عبدا… ابن عامر در زمان خلیفه سوم ثبت نموده اند.

جوینی این شهر را یکی از شهرهای معمور و آبادان خراسان قدیم در زمان ورود مغولان گزارش نموده است.

مردمان زاوه نخستین قربانیان حمله مغولها به ایران بوده اند واین شهر در حمله مغولان در سال ۶۱۷ قمری مانند سایر شهرهای این سامان، ویران گشته است.

این شهر پس از حمله مغولها، صحنه ناملایمات سیاسی و هجوم اقوام بیگانه بوده است مقاومت دلیرانه مردم این خطّه در برابر هجوم بیگانه (از حمله ازبکها در اوایل قرن نهم هجری تا یورش نیروهای روس و انگلیس و آلمان در جنگ دوم جهانی) در جای جای کتب تاریخی مشهود است.

مقبره قطب الدین حیدر مشتمل بر ایوانی مرتفع, ورودی و محوطه زیر گنبد است این مزار که در اصل از بناهای دوره تیموری است با گنبد دو جداره استقرار بر طاق نماهای شانزده گانه ایجاد شده است.

در دوره صفویه در زمان شاه عباسی در سال ۱۰۲۳ هجری به همت خواجه سلطان محمود تربتی حاکم تربت با مصالح سنگ و گچ و بسیار مستحکم مرمت و بازسازی شده است.

پوشش زیرین سقف در فضای داخلی مزین به تقوشی هندسی بسیار ممتاز دارد به خط کوفی لا اله الا الله و محمد رسول الله و اسامی تعدادی از عرفا حکاکی گردیده است.

ضریح چوبی شیخ در میان محوطه زیر گنبد قرار گرفته و دارای تاریخ ۹۸۷ هجری قمری استدر امتداد فضای ورودی نیز محرابی از گچ بریهای زیبا تعبیه شده است.

در جانب باختری گنبد خانه آرامگاه، مسجدی با یک ایوان آجری بلند به عرض ۱۸ متر و یک قوس تیزه‌دار در وسط قرار داردبر روی جرزهای پهن ایوان ـ روی هم ـ در پنج طبقه ، پنج طاق نما ایجاد شده است در امتداد جایگاه مستطیل شکل کتیبه بالای سردر، دو قاب مربع نیز بر بالای آخرین طاق نما جاسازی شده است.

در ایوان، کتیبه‌ای سنگی به خط « محمد یوسف الحسینی » وجود دارد. براساس این کتیبه، مسجد مزبور در سال ۱۰۴۵ هـ.ق. و در زمان شاه عباس اول نیز مرمت شده در این مجموعه، حوض‌خانه زیبایی قرار دارد که به شدت لطمه دیده است.

صحن کوچک مجموعه دارای چند حجره دو طبقه است تاریخ بنای مجموعه به ویژه گنبدخانه آن را دست کم باید به قرن نهم هجری عقب برد

در قسمت دیگر این مجموعه کاروانسرایی است متعلق به دوره قاجار که هر دوی بناهای ذکر شده (مسجد و کاروانسرا) سالها بعد از ساخت مزار قطب الدین حیدر ساخته شده و دلیل این توسعه میدانی مبارک، خیل عظیم زائران ومشتاقان این عارف بوده است

در حال حاضر هم اداره میراث فرهنگی شهرستان تربت حیدریه با استقرار خود در این مکان، از آن به عنوان ساختمان اداری بهره می گیرد و با انجام یک سری اقدامات امنیتی، کاروانسرای موجود را به موزه ای کوچک برای گردآوری گنجینه های فرهنگی، تاریخی و باستانی تبدیل کرده است.

بنایی معمارانه با تخیل مینیاتوری تیموریان، دقت و ظرافت و بلند پروازی هنر مرمت صفویه ودر نهایت مورد توجه حاکمان قاجار در حفظ، احیا وتوسعه این مکان ورود و گردش در این مجموعه به هم پیوسته بسیار ساده، جذاب و تنوع آور است.

مزار و مسجد قطب الدین حیدر مربوط به دوره تیموریان – دوره صفوی است و در تربت حیدریه، مرکز شهر ،خیابان قائم واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

2 مزار قطب الدین حیدر

ghotbodin-heydar مزار قطب الدین حیدر

ghotbodin-heydar1 مزار قطب الدین حیدر

ghotbodin-heydar2 مزار قطب الدین حیدر

ghotbodin-heydar3 مزار قطب الدین حیدر

           
 

نظر کاربران :

  • محمد

    مکانی تاریخی با قدمت زیاد.معماری چشم نواز آجری در کنار باغ ملی تربت حیدریه که بسیار زیباست

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • h s

    دوست من،حالا كه بیشتر فكر میكنم راجبش، میبینم كه اصلا چه اهمیتی داره ذكر نام.بنابراین اصلا مهم نیست.چه خوبه كه حداقل ارزش و فایده ای داشته.بدرود و موفق باشید.

    ۳۱ شهریور, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • h.s

    ضمنا اون دوتا عكسی در شب گرفته شده و عكس تابلوی تاریخچه مال منه.ولی فقط كه اینها نیستند.تعداد زیادی عكسهام،از جاها و محلهای دیگر در سایت شما كپی شده.

    ۳۱ شهریور, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • h.s

    با احترام؛پیامهای قبلی،فقط برای مدیر محترم بوده بنظره بنده ی حقیر، نیازی نبود و نیست كه اصلا درج و عمومی بشن .كل كله مگه؟!!!همین كافی كه خونده و درك بشه.ممنون.ضمنا عكسها از گوگل مپ یا گوگل ارتس دان شدن.با نام H.Soheili.

    ۳۱ شهریور, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
    • نجاری

      آقای سهیلی عزیز. این فضای سایت برای انتشار دیدگاه و نظرات کاربران است.
      اگر مطلب خاصی دارید که به بنده یا سایت می خواهید بگویید به ایمیل سایت ارسال کنید.
      در بخش نظرات دیدگاه های کاربران به خاطر امانت داری منتشر می گردد.
      البته اگر شما هر یک از نظرات خود را نمی خواهید که منتشر شود اطلاع دهید.

      ۱ مهر, ۱۳۹۶
  • hamid soheili

    جناب نجاری محترم؛بخاطر ادعا* نظرمو درج كردین؟!؟كه ممكنه كاربره دیگه ای ادعا* كنه؟و لابد برای ادعاشون فایل اصلی رو هم در اختیار دارن و … .خیلی ممنون از حسن نظر و دیده باز و روشنگرانتون.(اصلا توجیحه خوبی نبود).عكس ها مطمئنا اسم داشتند.شده بصورت مخفف و كوتاه شده.ولی نویسندگانتون قطعا دقت لازم و كافی را مبذول نفرمودند.موفق باشید.

    ۳۱ شهریور, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • حمید سهیلی

    باسلام.میخواستم بگم تعدادی از عكسهای كه من گرفتم از این مكان تاریخی گرفتم را از اینستاگرام،فلیكر و غیرو…. كپی و اینجا گذاشته شده، اونم بدون اطلاع بنده و بدون حتی ذكر نام عكاس.بنظر عكسهای بدی هم نمیان.بنظرتون درسته؟؟؟

    ۲۹ شهریور, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
    • نجاری

      آقای حمید سهیلی عزیز.
      نویسندگان ما اگر نام عکاس و یا صاحب اثر در مشخصات تصاویر ذکر شده باشد، حتما در سایت درج می کنند.
      با اینحال ما نظر شما را درج کردیم. چون احتمال دارد بقیه کاربران هم ادعا داشته باشند که تصاویر توسط آنها گرفته شده است.

      ۳۰ شهریور, ۱۳۹۶

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *