رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ آذر ۱۳۹۴

مرمت دو شیء تاریخی مربوط به دوره اسلامی در خراسان جنوبی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر:۱۳۹۴/۰۹/۰۷- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: شمشیر فلزی و بشقاب سفالی مربوط به دوره اسلامی در آزمایشگاه مرمت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاکسازی و مرمت شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،منطقه خراسان جنوبی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، حسن رمضانی اظهار کرد: این شمشیر فولادی با طول معادل ۹۰ سانتی متر و وزن ۶۵۵ گرم و بدون تزئین و بشقاب سفالی با تزئین خطوط هندسی متحدالمرکز و لعاب نخودی رنگ، با وزن یک کیلوگرم و قطر دهانه ۲۹.۵ سانتی متر در آزمایشگاه مرمت اداره کل پاکسازی، استحکام بخشی و مرمت شد.

وی همچنین از ارسال پرونده حریم ۱۳ اثر تاریخی استان به تهران برای تصویب و ابلاغ آن خبر داد و افزود: این پرونده‌ها از شهرستان‌های درمیان، سربیشه و بیرجند تهیه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهارکرد: حریم محدوده‌ای است که بر اساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی تعیین و باعث حفظ موجودیت اثر و یکپارچگی آن می‌شود.

رمضانی همچنین از ثبت غار قمر هوگند با موقعیت «شهرستان بشرویه، بخش ارسک، دهستان رقه، روستای هوگند» و قدمت کواترنری در فهرست میراث طبیعی ملی خبر داد.

وی یادآورشد: غار قمر هوگند پس از بررسی در کمیته تخصصی ثبت و حریم میراث طبیعی که در تاریخ ۲۷ آبان ماه امسال در تهران برگزار شد، در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد.

رمضانی تصریح کرد: این غار آهکی بر بلندای امامزاده هوگند قرار دارد و مسیر غار تا دامنه کوه دارای شیب ملایم بوده سپس با شیب تندی ادامه مسیر می‌دهد و آثاری از اجاق‌های کوچک یا مشعل‌هایی برای روشنایی در طول مسیر غار به چشم می‌خورد و این غار بدون تزئین بوده و مکانی امن برای خلوت افراد محلی و چوپانان است و معادل رطوبت نسبی غار ۲.۲ درصد و میانگین درجه حرارت غار ۱۱ درجه سانتیگراد است.

وی اظهارکرد: وجه تسمیه غار به جهت وجود روزنی در انتهای غار به شکل هلال است که با تابیده شده نور آفتاب به درون آن تصویر هلال ماه تداعی می‌شود و این غار دارای طول ۳۰ متر و عرض ۱ تا ۲ متر و ارتفاع ۱ تا ۲.۵ متر است.

رمضانی خاطر‌نشان کرد: درخت انجیری با دخیل‌های زیاد بر شاخه‌ها در دهانه غار، حکاکی اسامی مذهبی و تصویر شمائل حضرت محمد(ص) بر دیواره ورودی غار ارزش آن را خصوصاً به لحاظ مردم شناسی چند برابر می‌‎کند.

209 مرمت دو شیء تاریخی مربوط به دوره اسلامی در خراسان جنوبی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *