رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ شهریور ۱۳۹۵

مرمت آثار تاریخی گامی بلند برای حراست از میراث گذشتگان

اشتراک گذاری

به گزارش خبرنگار ایرنا آثار باستانی علاوه بر اینکه تاریخچه هنر و فرهنگ مردم هر دیار را به نمایش می گذارد آیینه ای از سبک زندگی و توانمندی مردم آن دیار است.
ایران اسلامی با توجه به فرهنگ و تمدن اصیل ، بناهای تاریخی منحصر به فردی را در خود جای داده است که استان لرستان نیز با توجه به دارا بودن بیش از پنج هزار اثر باستانی به عنوان یکی از مهدهای تمدن و بناهای تاریخی کشور به شمار می رود.
وجود ۹۰ پل تاریخی با شهرت جهانی در لرستان ، این استان را به پایتخت پل های تاریخی مشهور کرده است اما در حال حاضر این آثار باستانی با توجه به بارندگی های سال جاری در شرایط نامطلوب و خطر ریزش قرار دارند.
همچنین برخی از بناهای تاریخی و باستانی نیز شرایط نگهداری قابل توجهی ندارند که به گفته مسئولان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان تلاش شده است با گرفتن مصوباتی در راستای مرمت و واگذاری به بخش خصوصی گام هایی در جهت حفظ و حراست از این آثار انجام شود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان در این باره می گوید: مراحل حفاظتی از بناهای تاریخی شامل چندین مرحله است که حفاظت و دفع خطر اولین مرحله به شمار می رود.
محمد رضا اسدی اظهار کرد: مرمت استحکامی و تثبیت وضعیت موجود یکی از گام های اصلی نگهداری آثار باستانی است.
وی با بیان اینکه برای حفاظت از آثار باستانی اعتبار حرف اول را می زند در حالی که اکنون اعتبارات محدود پاسخگویی حراست از این آثار نیست گفت: هم اکنون در راستای حفاظت و نگهداری آثار باستانی لرستان فراتر از میزان اعتبار تخصیص یافته هزینه شده و اغلب طرح ها با اعتبارات امانی مرمت شده است.
وی ادامه داد: برای تکمیل طرح های مرمتی آثار باستانی استان مکاتبات و پیگیری های فراوان شده که در این راستا اعتبارات قابل توجهی به نگهداری از قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد اختصاص یافته است ولی برخی از پل های تاریخی در شرایط مطلوبی از نظر مرمت قرار ندارند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: در صورت وجود اعتبار برای پل های استان با اولویت حفاظت و رفع خطر تثبیت شرایط مساعد پل های پیگیری و سپس مرمت آغاز می شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر مرمت پل گپ با حداقل اعتبار به صورت امانی در حال اجرا است و در راستای مرمت پل شکسته و کشکان نیز اقدام شده است.
به گفته اسدی در روزهای اخیر مرمت قلعه تاریخی فلک الافلاک و بخش های پیرامونی به پیمانکار واگذار و با وجود عدم تخصیص اعتبار تجدید کارگاه نیز شده است.
معاون میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه طرح های مرمت آثار باستانی استان از محل اعتبارات سال گذشته در حال انجام می باشد افزود :در حال حاضر مرمت حمام قدیمی اشترینان ،قلعه باجول الیگودرز،کاروانسرای چمشک،قلعه مظفری الشتر،مقبره زاهد شیرکمالوند ،حمام کهریز ازنا ،سرداب تاریخی موشله ،حمام روستای عطاوندی،حمام جوز الیگودرز،خانه کشفی خرم آباد،سربازخانه قلعه تاریخی فلک الافلاک،امامزاده حسن گاویار نور آباد در دست اقدام قرار دارد.
وی ادامه داد: حدود ۵۰ طرح جهت اجرای فاز مرمت در سال ۹۵ پیشنهاد شده که این طرح ها حدود ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارند.
به گفته اسدی سال گذشته حدود ۴۲ درصداز ۹۰۰میلیون ریال اعتبار مرمت آثار باستانی استان محقق شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین گفت: واگذاری بناهای تاریخی در راستای سیاست های سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری و اشتغالزایی پایدار و استفاده بهینه از بناهای تاریخی در دستور کار این سازمان قرار دارد.
اسدی افزود: استان لرستان دارای حدود دو هزار و ۳۰۰ اثر تاریخی ثبت شده است که این آثار نیازمند مرمت و نگهداری هستند که در حال حاضر با اعتبارات موجود مرمت و حفاظت از این آثار امکان پذیر نیست.
وی اظهار کرد: در این راستا بناهای دارای قابلیت مرمت و بازسازی و ماده کاربری به بخش خصوصی پیشنهاد می شوند.
اسدی گفت: مشخصات آثار تاریخی آماده واگذاری در صندوق احیا بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان ثبت می شود.
وی با بیان اینکه بناهای ثبت شده مورد مطالعه و بازدید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی قرار می گیرند و در مزایده شرکت می کنند اظهار کرد : واگذاری بناهای تاریخی از طریق صندوق احیا سازمان میراث فرهنگی، در سطح استان انجام می شود.
معاون میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین گفت: تاکنون اثر تاریخی حمام گپ خرم آباد از طریق این صندوق به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ اثر تاریخی در استان آمادگی واگذاری به بخش خصوص دارد افزود:مرمت این بناها توسط بخش خصوصی با نظارت میراث فرهنگی انجام می شود و تازمان تکمیل مرمت مبلغی بابت اجاره پرداخت نخواهد شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر حمام گپ خرم آباد پس از واگذاری با اعتبار سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال توسط بخش خصوصی مرمت شده است.

455 مرمت آثار تاریخی گامی بلند برای حراست از میراث گذشتگان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *