جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مراسم باستانی شب یلدا و توسعه گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۱ دی ۱۳۹۲

خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – در کشور کهن ما ایران، از دیرباز آیین و رسوم و جشن هایی مرسوم بود که ریشه در فرهنگ، اندیشه و شیوه ی معیشت مردمان این مرز و بوم داشت. همه آنها نمادی از تمدن و باورهای مردمی است که همواره برگزارکننده نیک ترین آیین ها بوده اند. در این آیین ها، اسطوره و واقعیت با هم گره خورده است تا انسانی ترین باورها و اجتماعی ترین سنتها را خلق کند. شب یلدا همچون سایر مراسم های آیینی ایرانیان، سنتی زیبا و ابداعی بی نظیر است که نمادی دیگر از پیوند ایرانی با مظاهر قدرت پروردگار در طبیعت و فرصتی برای گردهم آیی، باهم بودن و تحکیم روابط خانوادگی، دوستی و شهروندی است.

امروزه دیگر همچون گذشته گردشگران صرفاً برای تفریح و کسب لذت و دیدار صرف از ظاهر یک اثر سفر نمی کنند بلکه در تار و پود هر سفری، جوهری از حس نوع دوستی و دیگر دوستی و علاقه و تمایلی به کسب شناخت از دیگر فرهنگ ها وجود دارد، تا آنجا که برخی اندیشمندان این حوزه، گردشگری را ماهیتاً فعالیتی فرهنگی می دانند.

زوایایی که در فرهنگ هر مقصد وجود دارد، جاذبه هایی ارزشمند و غیرقابل جایگزین برای آن مقصد خواهد بود و بدون شک تاثیر قابل توجهی در جذب گردشگر و توسعه گردشگری خواهد داشت.

“منوچهر جهانیان” رییس دانشکده گردشگری معتقد است: «مراسم شب یلدا به عنوان یک رخداد سالیانه باستانی، با تمام جذابیت ها و زیبایی هایی که دارد، می تواند همچون سایر آیینهای سنتی و مذهبی، وسیله ای برای جذب گردشگران فرهنگی باشد. اگرچه امروزه این مراسم در بین ایرانیان با شکوه خاصی همچون گذشته برگزار می شود، اما می توان آن را با برنامه ریزی و بازتاب بیشتری معرفی و مطرح نمود به گونه ای که بازدید از این جاذبه ی میراث معنوی، مورد تمایل گردشگران بازارهای هدف قرار گیرد. بدیهی است که به دلیل قرار گرفتن چنین ایام و مراسماتی، در روزها و ماههای مختلف سال، می توان از این طریق بر مشکل فصلی بودن تقاضای گردشگری فائق آمد.»

به گفته او، با توجه به اینکه هر یک از استانهای کشورمان به فراخور تنوع قومی و فرهنگی، دارای آداب و رسوم خاصی جهت برگزاری این آیین باستانی هستند و جشن شب یلدا در هر بخش از کشورمان به شیوه ای خاص برگزار می شود، فرصت مناسبی برای تشویق هموطنان به سفرهای داخلی در زمستان و بازدید از مراسم ویژه ی اقوام گوناگون در این شب است که می تواند منجر به توسعه و شکوفایی گردشگری داخلی گردد.

لزوم این امر، آشنایی کامل با چگونگی و فلسفه وجودی این مراسم آیینی و همت در استمرار برگزاری این مراسم در بین ایرانیان است. مراسم شب یلدا همچون سایر آیینهای تاریخی این مرز و بوم، میراث معنوی همه نسل ها در طی قرون و اعصار بوده و حفظ و استمرار این میراث، در واقع منابعی پایدار و تمام نشدنی از جاذبه های گردشگری برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد.

سنتهایی که در این شب آیینی به اجرا گذاشته می شود اعم از گردهم آمدن ها، خوردن خوراکیهای مخصوص، روایت داستان، شب زنده داری و … را می توان در سطحی گسترده تر و در عین حفظ اصالت، به صورتی برنامه ریزی شده و جذاب تر برگزار کرد.

معاون سابق گردشگری با ارائه پیشنهاداتی در این خصوص به CHN گفت: «با تعطیل نمودن روز اول دی ماه در تقویم، فرصتی فراهم می شود تا هموطنان به سفر و دیدن مناطق مختلف و دیدار از مراسم سایر مردمان بروند. همچنین می توانند فرصتی داشته باشند تا با سپری نمودن این شب در کنار اقوام و دوستان صله رحم را اجرا کنند و از این منظر سبب افزایش سفرهای داخلی در زمستان خواهد شد.»

او افزود: «همچنین، برنامه ریزی در جهت برگزاری یکپارچه و همزمان این مراسم در تمام استانهای کشور از جانب سازمان متولی گردشگری، با بازتاب رسانه ای و پخش زنده و همزمان از طریق رسانه ملی گام های استواری جهت معرفی و شناساندن این آیین به مردم خواهد بود. از دیگر سو معرفی بیشتر و مفصل این مراسم از طریق اینترنت، همراه با عکسها و فیلم های جذاب از نمایش این مراسم به زبانهای خارجی می تواند مردم سایر کشورها با فرهنگهای متفاوت را با آیین کهن ایرانی آشنا کند.»

به گزارش CHN حفظ آداب و رسوم و سنن کهن ایرانی وظیفه تمام افرادی است که به این مرز وبوم اعتقاد و ایمان دارند.سازمان میراث و گردشگری نیز به عنوان متولی امر می تواند با استفاده از نظرات و پیشنهادات موجود در صدد این مهم اقدامات لازم را انجام دهد. باید توجه داشت که توسعه گردشگری از طریق توسعه و ترویج آداب و رسوم نه تنها به بخش اقتصادی و اشتغالزایی کمک می کند بلکه در حفظ تمدن و فرهنگ کهن ایرانی نیز نقش بسزایی خواهد داشت.

IMAGE635232206602795002 مراسم باستانی شب یلدا و توسعه گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد