رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ آبان ۱۳۹۲

محرم در استان سمنان

لینک این مطلب کپی شد!

مردم سمنان نیز چون دیگر مردم کشور از تاریخ اول تا دهم محرم هر سال به عزاداری برای شهادت امام حسین (ع) می پردازند و این عزاداری تا ده روز ادامه دارد. هرساله پیش از شروع ایام عزاداری، مردم روستاها و شهرهای استان سمنان با سیاه پوش کردن محله ها، تکایا و حسینیه ها و با برپا کردن خیمه ها، به استقبال این ماه عزاداری می روند.
از روز اول دهه ماه محرم، مجالس روضه خوانی در تکایا در سه نوبت صبح، عصر و شب برگزار می شود. هرمحله و تکیه، دسته های عزادارای جداگانه دارد. دسته های عزاداری از شب ششم تا عاشورا به صورت گردشی درمحله ها عزاداری می کنند. این عزاداری بیش تر به شکل زنجیر زنی و سینه زنی صورت می گیرد. درمیان دسته های عزادار، درگذشته اسبی به عنوان ذوالجناح که افساری به آن می بستند وجود داشت که یک نفر آن را می کشید. در سال های اخیر نیز گاهی این کار انجام می شود.
از جمله کارهایی که مردم در دهه ی اول محرم انجام می دهند؛ تزیین نخل با تصاویری از امامان، واقعه عاشورا و تصاویر شهداست. در بعضی موارد، با آیینه و روپوشی از رنگ مشکی یا سبز این تزیینات را از روز هفتم تا روز عاشورا به همراه دسته های عزاداری حمل می کنند. مراسم نخل گردانی در روز عاشورا به ویژه در شهرستان سمنان بیش تر صورت می گیرد.
بنا به اعتقادات و باورهای دینی، برخی از بیماران خود را به این نخل ها می بندند و شفا می طلبند در روز عاشورا در بیش تر نقاط استان، افرادی که نذر کرده باشند، به مردم غذا می دهند. در میان مراسمی که در روز تاسوعا و عاشورا بیش از هر چیز در بعضی نقاط جلب توجه می کند آتش زدن خیمه به یاد سوختن خیمه های ابا عبدالله الحسین و خاندان و اصحابش است.
در روز چهلم شهادت امام حسین (ع) و ۲۸ صفر که سالروز رحلت حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) است, نیز مراسم روضه خوانی و عزاداری به شکل سینه زنی و زنجیرزنی در بیش تر نقاط استان برگزارمی شود و برخی خانواده ها به اندازه توانایی مالی خود نذرهایی را به اشکال مختلف بین مردم تقسیم می کنند.

محرم 1 محرم در استان سمنان

محرم 2 محرم در استان سمنان

محرم 3 محرم در استان سمنان

محرم 4 محرم در استان سمنان

محرم 5 محرم در استان سمنان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *