جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مجموعه پارک تفریحی آبیدر

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ آبان ۱۴۰۰

مجموعه پارک تفریحی آبیدر، در غرب سنندج و در انتهای خیابان ابیدر بر دامنه کوه آبیدر قرار گرفته است . شهر سنندج از فراز این پارک چشم انداز بسیار زیبائی دارد . چندین باغ و چشمه طبیعی در این پارک وجود دارد . یکی از بزرگ ترین باغ های این مجموعه باغ امیریه می باشد که بزرگ ترین سینمای رو باز (تابستانه) کشور در این باغ جای گرفته است . این مجموعه از قدیم الایام تفریحگاه مردم سنندج بوده و کوه آبیدر دارای محبوبیت خاصی میان مردم است .

«مجموعه تفریحی پارک آبیدر» که با نام «پارک کوهستانی آبیدر» نیز شهرت یافته است. درواقع معروف‌ترین و محبوب‌ترین تفرجگاه‌ موجود در شهرستان سنندج است که در اکثر ایام سال، میزبان مسافران و گردشگران از سراسر ایران و جهان است. این مجموعه تفریحی در قسمت غرب و در بین کوه‌های آبیدر جای گرفته است. آبیدر یعنی جایی که آب زیاد از آن بیرون می‌آید و این وجه تسمیه به خاطر چشمه های زیرزمینی فراوان این منطقه است. پارک آبیدر از کوه‌های آبیدر بزرگ و کوچک تشکیل شده که هر کدام به ترتیب دارای ارتفاعی بالغ بر ۲ هزار و ۲۵۰ و ۲ هزار و ۳۵۰ متر است.

اشراف کامل به شهر سنندج از فراز این پارک زیبا، چشم‌اندازی فوق‌العاده را ایجاد کرده است. در بالای قله تخت آبیدر کوچک یک جان‌ پناه برای استفاده کوهنوردان احداث شده‌ است. در حال حاضر تله کابینی در مسیر بین پارک کودک و قله در حال راه اندازی می باشد.

مجموعه پارک تفریحی آبیدر 800x533 مجموعه پارک تفریحی آبیدر

بزرگترین سینمای روباز جهان در آبیدر سنندج

بزرگترین سینمای روباز کشور که گنجایش آن ۱۰ هزار نفر است، با پرده ای در ابعاد ۱۲× ۲۵ متر، بزرگترین سینمای روباز جهان محسوب می‌ شود. صدای فیلم‌ های این سینما از طریق موج اف ام رادیو در هر مکان از پارک جنگلی آبیدر قابل دریافت است. پرده آن به گونه‌ ای تعبیه شده که ۱۰ هزار نفر بتوانند رو به‌ روی آن قرار گیرند. حوزه هنری کردستان ساعت ۲۱ هر شب یک فیلم را در این سینما اکران می‌کند. همچنین مسابقات مهم از جمله نیمه نهایی و فینال جام جهانی ۲۰۱۰ از این سینما برای شهروندان سنندجی پخش شد.

مجموعه تفریحی و کوهستانی پارک آبیدر، یکی از مشهورترین تفرجگاه‌های سنندج محسوب می‌شود. در این پارک چندین باغ و چشمه‌ی طبیعی وجود دارد که از بزرگترین باغ‌های آن می‌توان به باغ امیریه اشاره کرد. عمارت‌ های تاریخی خسرو آباد، آصف، وکیل و تعدادی از بناهای تاریخی مجموعه تفریحی آبیدر است.
از دیگر مکان‌های گردشگری مشهور آبیدر عبارت‌اند از کانی شفا، ماماتکه، کانی بانتا، گویزه کویر، خضر زنده (خیرزنه)، تاقه‌دار. هفت آسیاب، بان شلانه، کچک (سنگ) قرآن، کانی کچک و قله آبیدر که پناهگاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شده‌است.

7 مجموعه پارک تفریحی آبیدر

%name مجموعه پارک تفریحی آبیدر

مجموعه پارک تفریحی آبیدر2 800x533 مجموعه پارک تفریحی آبیدر

مجموعه پارک تفریحی آبیدر3 800x533 مجموعه پارک تفریحی آبیدر

مجموعه پارک تفریحی آبیدر4 800x533 مجموعه پارک تفریحی آبیدر

مجموعه پارک تفریحی آبیدر5 800x533 مجموعه پارک تفریحی آبیدر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 1.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    واقعا جایی بی نظیر و باحال بود منظره ای که از شهر داره واقعا زیباست

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد