جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مجموعه سد امیرکبیر

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ شهریور ۱۳۹۷

مجموعه سد امیرکبیر (سد کرج) که در مقیاس جهانی یکی از بزرگ ترین سدهاست و اولین سد چند منظوره ایران محسوب می گردد، بر روی این رودخانه ساخته شد. سد امیر کبیر در شمال شهر کرج و در ۲۵ کیلومتری محور کرج به چالوس واقع شده است و دریاچه این سد که به و سیله رودخانه پرآب کرج تغذیه می‌گردد، یکی از مهم ترین مراکز طبیعی پرورش ماهی است و امکانات مطلوبی را جهت ورزش مفرح و پر طرفدار ماهی‌گیری فراهم آورده است.

سد امیر کبیر با اهداف کنترل سیلاب های بهاره و جلوگیری از خسارت های ناشی از سیل و تأمین آب شرب تهران، تنظیم آب برای مصارف آبیاری و کشاورزی اراضی حومه کرج و تولید انرژی «برق – آبی» جهت کمک به شبکه سراسری برق به ویژه در ساعات اوج مصرف به میزان سالانه ۱۵۰۰۰۰ مگاوات ساعت، تأسیس شد.

نیروگاه آبی سد امیرکبیر با یک خط انتقال نیرو به طول ۶۰ کیلومتر با ۱۰۷ برج فولادی به مرکز انتقال نیروگاه طرشت تهران پیوست و در حال حاضر تحت نظارت سازمان آب قرار دارد.

سد امیر کبیر با اهداف کنترل سیلاب های بهاره و جلوگیری از خسارت های ناشی از سیل و تأمین آب شرب تهران، تنظیم آب برای مصارف آبیاری و کشاورزی اراضی حومه کرج و تولید انرژی «برق – آبی» جهت کمک به شبکه سراسری برق به ویژه در ساعات اوج مصرف به میزان سالانه ۱۵۰۰۰۰ مگاوات ساعت، تأسیس شد.نیروگاه آبی سد امیرکبیر با یک خط انتقال نیرو به طول ۶۰ کیلومتر با ۱۰۷ برج فولادی به مرکز انتقال نیروگاه طرشت تهران پیوست و در حال حاضر تحت نظارت سازمان آب قرار دارد.

بازدید از رودخانه کرج و سد امیر کبیر به شما در پیشبرد پروژه های آبگرمکن خورشیدی، ویژگی های منحصر به فرد آب، آلودگی آب، اندازه گیری مشخصه های یک رودخانه محلی، بررسی کیفیت و سلامت آب و بررسی میزان مصرف انرژی در کشور های مختلف و یافتن الگوی مناسب برای قیمت گذاری برق شهر، کمک خواهد کرد.

سد امیرکبیر که سد کرج هم نامیده می‌شود، در شمال شهر کرج و در ۲۵ کیلومتری جادهٔ کرج به چالوس قرار دارد.

این سد، اولین سد چندمنظورهٔ کشور ایران، و یکی از منابع تأمین آب شهر تهران می‌باشد. دریاچهٔ این سد، یکی از مراکز طبیعی مهم پرورش ماهی‌های قزل‌آلای رنگین‌کمان و قزل‌آلای خال‌قرمز است.

از رویدادهای مهم این سد می‌توان به پایان غم‌انگیز زندگی آلبرت لاموریس کارگردان فیلم مستند “باد صبا” اشاره کرد. در جریان فیلم‌برداری صحنه‌های پایانی این فیلم بر فراز مجموعه‌ی سد کرج، بر اثر سانحه‌ای که برای بالگرد گروه وی رخ داد، لاموریس، فیلم‌بردار او تابری، خلبان و کمک خلبان بالگرد در دریاچه‌ی سد کرج غرق شدند. پس از خارج کردن لاشه‌ی بالگرد از دریاچه، مدارکی را که به دست آوردند به دستیار لاموریس، دنیس کازابیانکا و پسرش، کلود لاموریس، دادند.

سد امیر کبیر 1 مجموعه سد امیرکبیر

سد امیر کبیر 2 مجموعه سد امیرکبیر

سد امیر کبیر 3 مجموعه سد امیرکبیر

سد امیر کبیر 6 مجموعه سد امیرکبیر

سد امیرکبیر 4 مجموعه سد امیرکبیر

سد امیرکبیر 7 مجموعه سد امیرکبیر

سد امیرکبیر مجموعه سد امیرکبیر

سد امیرکبیر5 مجموعه سد امیرکبیر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    این سد در کرج واقع شده و آب شرب مردم کرج و هشتگرد و حتی شهریار تهران از این سد هست و جز ۳ سد بزرگ ایران محسوب میشه

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    جز سد هاي ديدني و معروف ايران است كه باعث زنده بودن طبيعت ايران است

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کاوه

    این سد متعلق به استان البرز و شهر کرجه. بعد شما نوشتین جاهای دیدنی تهران؟

    ۱۷ شهریور, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از شما برچسب ها اصلاح شد

      ۲۵ شهریور, ۱۳۹۷

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد