جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مجموعه حجت آباد وزیر

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ شهریور ۱۳۹۲

مجموعه حجت آباد وزیر در سی کیلومتری شمال غربی شهر یزد، در تقاطع جاده های تهران- یزد و یزد- . طبس قرار دارد.
مجموعه حجت آباد وزیر شامل باغ، عمارت، حمام، آب انبار، ساباط و کاروانسرااست و بانی آن “میرزا محمد مستوفی”- حاکم یزد در اواخر سلطنت است و بانی آن “میرزا محمد مستوفی”- حاکم یزد در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه- بود. این مجموعه در مسیر قنات قدیمی به نام “حجت آباد” قرار داشت. آب آن به حوض دورن محوطه عمارت ختم می شد و از آن برای آبیاری باغ استفاده می کردند.

حمام مجموعه حجت آباد وزیر دارای دو صحن هشت ضلعی با نور گیرهای سقفی است. عمارت مجموعه، مجاورضلع غربی باغ، حدود صد و سی سال قدمت دارد. این عمارت مستطیل شکل با مساحت هزار و چهار صد متر مربع، در سه طبقه ساخته شده است. عمده مصالح ساختمانی آن خشت گل و آجر است. بنا در جبهه غربی به دیوارباغ متصل و سه جبهه دیگر آن باز است. نمای اصلی عمارت، ضلع شرقی آن است و ورودی اصلی در میانه این ضلع قرار دارد. نبا دارای هشت ورودی فرعی نیز است.
تزیینات حجت آباد وزیر این با طرح های حصیری و خفته راسته اشاره کرد.

حجت آباد روستایی با حدود ۳۰ خانوار جمعیت است که در شمال رضوانشهر (اشکذر) واقع شده و چسبیده به این شهر است و اکثریت ساکنان آن رضوانشهری هستند بطوریکه زمینهای کشاورزی آن توسط کشاورزان رضوانشهری کشت میشود.
در پایین حجت آباد آنطرف جاده سنتو یک مجموعه بزرگ تاریخی قرار دارد که تا چند سال قبل کسی به جز اهالی رضوانشهر حتی از وجود آن هم خبر نداشت . این مجموعه شامل : باغ ، عمارت ، حمام ، آب انبار ، ساباط و کاروانسرا است .
باغ وزیر حجت آباد رضوانشهر در زمان قاجار و توسط میرزا محمد مستوفی که حاکم یزد در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه بود بنا شده . این مجموعه در مسیر قنات حجت آباد قرار داشت که آب آن به حوض عمارت ختم می شد و از آن برای آبیاری زمینهای کشاورزی استفاده می کردند همچنین این محل به عنوان تفرجگاه مردم به حساب می آمد و در ایام سیزده بدر نوروز آنجا خیلی شلوغ بود و در یک روز از سال یعنی روز نیمه شعبان عده ای ظهر در آنجا غذا طبخ نموده و به مردم غذا می دادند این مجموعه نزدیک به ده هزارمتر بدون احتساب زمین های اطراف آن وسعت دارد.

ساختمان اصلی مجموعه باغ وزیر در سه طبقه به مساحت ۱۴۰۰ متر به سبک زیبایی بنا شده و شامل سرسرا ، ایوان ، راهروهای چهارگانه ، گنبدی ، هشتی ، اطاقها و پیش بخاری است که همگی با آجر تزیین شده که حدود ۱۳۰ سال قدمت دارد از تزئینات مجموعه باغ وزیر می توان به ترکیب آجرنماها در رنگهای سبز ، کرم و قرمز با طرح های حصیری و خفته راسته اشاره کرد .
بازارچه با دکانهای آهنگری و علافی و آب انباری که در کنار آن قرار داشت پاسخگوی نیاز کاروانها بخصوص مسافران تشنه بود .

کاروانسرای وزیر حجت آباد قرارگاه و وعده گاه کاروانهای متعددی بود که از کویر می گذشتند آنان در این مکان به استراحت می پرداختند و تجار و بازرگانان با مبادله کالاهای خود با دیگر کاروانیان به راه خود ادامه می دادند . زائرانی که از آبادی ها و روستاهای اطراف قصد عزیمت به مشهد را داشتند از این محل به عنوان وعده گاه خود استفاده می کردند تا پس از چند روز به شکل کاروانی بزرگ به سوی مشهد حرکت کنند .
کالسکه خانه یک مکان اختصاصی برای برای اسب و کالسکه های وزیر و همراهانش بود که در گوشه ای از این باغ باصفا به چشم می خورد .

چاپارخانه از دیگر قسمتهای این مجتمع خدماتی بین راهی سه قرن پیش است که چاپار های خسته را پذیرایی می کرد.
حمام کوره پز خانه از دیگر قسمتهای این مکان تاریخی است که به تازگی از زیر شنهای روان خارج شده . ساختمان حمام به نوبه خود دیدنی و شامل رختکن مدور ، دو صحن ۸ ضلعی با نورگیرهای سقفی ، خزینه و تون می باشد .
در داخل ساختمان اصلی باغ عمارت یک حوض خانه بزرگ قرار داشت که دارای سقفهای بلند بود و در پایین آن یک حوض به ابعاد ۵ متر در ۴ متر و به عمق ۲متر وجود داشت که اینجا مظهر قنات حجت آباد رضوانشهر بود و در داخل آب حوض و دنباله قنات ماهی های قزل آلای فراوانی وجود داشت و مردم در روزهای تابستان برای شنا به آنجا می رفتند .متأسفانه امروزه در طرح بازسازی مجموعه این حوض پر شده ولی حوض سنگی میان باغ که آبراه قنات از آن عبور می کرده با فواره خود امروزه تزیین کننده فضای باغ است .

این باغ به شماره ۱۸۳۷ در فهرست بنا های ملی ایران به ثبت رسیده و چند سال قبل برای این مجموعه مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان هزینه شده و فعلا به حال خود رها شده و در حال تخریب است …

حجت آباد 1 مجموعه حجت آباد وزیر

حجت آباد 2 مجموعه حجت آباد وزیر

حجت آباد مجموعه حجت آباد وزیر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *