رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ اسفند ۱۳۹۲

مالزی هم‌چنان پیشتاز جذب گردشگران مسلمان

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۳ –
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه گردشگری ـ روزهای ۱۷ و ۱۸ فوریه سمینار مشترک گردشگری اسلامی میان مالزی و اندونزی با تمرکز بر خدمات دوستدار مسلمانان، در کوالالامپور برگزار شد

در این سمینار سخنرانان و شرکت‌کنندگان از کشورهای اندونزی، سنگاپور، مالزی و امارات متحده عربی به بحث و گفت و گو در محورهای “گردشگری: از نقطه نظر شیوه زندگی حلال”، “مدیریت هتل در اسلام” و “استانداردها و مجوزهای رسمی برای گردشگری اسلامی” پرداختند.

گردشگری اسلامی حوزه جدیدی در صنعت سفر و گردشگری است که نه تنها از نظر تعداد بلکه از جهت سودآوری و منافع در حال رشد است. ۲۲.۷ درصد از مردم دنیا در واقع ۱.۶ بیلیون نفر از ۷.۱ بیلیون نفر را مسلمانان تشکیل می‌دهند. براساس گزارش جهانی اقتصاد اسلامی در سال ۲۰۱۳، مسلمانان در سال ۲۰۱۲ در حدود ۱۳۷ بیلیون دلار صرف گردشگری کرده‌اند که این مبلغ ۱۲.۵ درصد از کل درآمد گردشگری است. این رقم شامل هزینه‌های سفرهای حج و عمره نیز می‌شود. انتظار می‌رود که این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۱۸۱ بیلیون دلار برسد.

براساس این گزارش، گردشگران کشورهای عربستان، کویت، امارات متحده عربی، قطر، بحرین و عمان، با وجودی که از نظر جمعیت تنها ۳ درصد از جمعیت کل مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهند، اما ۳۱ درصد از کل هزینه‌های سفر در دنیای اسلام را می‌پردازند. پس از این گروه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با ۲۵ درصد، شرق و جنوب شرقی آسیا با ۱۲ درصد و اروپای غربی با ۱۱ درصد در هزینه‌های سفر از کشورهای مسلمان سهم دارند. از دیگر سو، کشورهای روسیه، آلمان و فرانسه سه کشوری هستند که در میان کشورهایی که مسلمانان در آن‌ها اقلیت هستند، بیشترین تعداد گردشگر مسلمان را دارا هستند.

در کشورهای برونئی، اندونزی و مالزی سیر صعودی در جذب گردشگر مسلمان دیده می‌شود. مالزی از سال ۲۰۰۲ جذب گردشگر از کشورهای خاورمیانه را تجربه کرده و این رشد ادامه یافته است
با افزایش علاقمندی به سفر اسلامی یا سفر حلال، این حوزه مود توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته و تبدیل به یک تجارت بزرگ شده است. حتا کشورهایی که کمترین تعداد جمعیت مسلمان را دارند هم چون ژاپن و استرالیا به نوآوری و خلاقیت در این زمینه و توسعه امکانات و زیرساخت‌های خود برای جذب هر چه بیشتر گردشگر مسلمان پرداخته‌اند. امکاناتی هم چون غذای حلال، امکان برپایی نماز و بسیاری دیگر از نیازهای گردشگران مسلمان. بر این اساس، سال گذشته استرالیایی‌ها حتی در منطقه ساحلی Gold Coast به ارائه بسته‌های ویژه مسلمانان در طول ماه رمضان پرداختند.

“مالزی هم‌چنان پیشتاز جذب گردشگران مسلمان”
در کشورهای برونئی، اندونزی و مالزی سیر صعودی در جذب گردشگر مسلمان دیده می‌شود. مالزی از سال ۲۰۰۲ جذب گردشگر از کشورهای خاورمیانه را تجربه کرده و این رشد ادامه یافته است. در سال ۲۰۱۲ ، تعداد ۵.۵ میلیون گردشگر مسلمان از مالزی دیدن کرده اند که ۲۲.۸ درصد از کل گردشگران این کشور را تشکیل داده است.

هم چنین بر اساس گزارش وزیر فرهنگ و گردشگری مالزی در این سمینار، ۲۳.۱۲ درصد از تعداد گردشگران مالزی در سال ۲۰۱۳ را گردشگران مسلمان تشکیل داده اند و پیش‌بینی شده که این کشور برای سال ۲۰۱۴ پذیرای ۶ میلیون گردشگر مسلمان یعنی ۲۵ درصد از تعداد کل گردشگران این کشور باشد.

بر اساس تحقیقات موسسه Crescent سنگاپور، مالزی هم چنان رتبه نخست خود را در جذب گردشگران مسلمان در طی ده سال گذشته حفظ کرده است.

سمینار مشترک گردشگری اسلامی با محوریت “خدمات دوستدار مسلمان” در حالی به کار خود پایان داد که تمامی شرکت کنندگان بر اهمیت بازار گردشگری حلال به عنوان یکی از بزرگترین منابع درآمد در گردشگری تاکید داشتند
از سویی با توجه به همسایگی دو کشور مالزی و اندونزی، ۲.۶ میلیون گردشگر اندونزیایی به مالزی سفر کرده‌اند که گردشگری پزشکی و تحصیلی از عمده‌ترین مقاصد آنان در سفر بوده است. مالزی نیز ۱.۹ میلیون گردشگر به اندونزی فرستاده است. اندونزی به منظور توسعه گردشگری اسلامی علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد امکانات منطبق بر قوانین اسلامی و خواسته‌های گردشگران مسلمان، ابه اجرای برنامه‌هایی نظیر نمایشگاه کتاب، برگزاری نمایش‌های لباس و مسابقات زنان مسلمان، پرداخته است.

مالزی صنعت غذای حلال خود را گسترش می‌دهد
به گفته وزیر گردشگری مالزی، این کشور تلاش دارند تا با توسعه صنعت غذای حلال که یکی از اصلی‌ترین نیازهای گردشگران مسلمان است، گردشگران بیشتری را از دنیای اسلام جذب کند. اندونزی، چین و خاورمیانه از مهم ترین بازارهای هدف این کشور در زمینه گردشگری اسلامی است.

نتایج و توصیه ها
سمینار مشترک گردشگری اسلامی با محوریت “خدمات دوستدار مسلمان” در حالی به کار خود پایان داد که تمامی شرکت کنندگان بر اهمیت بازار گردشگری حلال به عنوان یکی از بزرگترین منابع درآمد در گردشگری تاکید داشتند.

در بخش نهایی این سمینار دوروزه که به موضوعاتی هم چون ” توسعه استانداردها در گردشگری اسلامی” ، “گردشگری از نقطه نظر روش زندگی حلال”، “هتل داری در اسلام” ، “تجارت و سرمایه گذاری در گردشگری اسلامی” و “گردشگری اسلامی و چالش ها، نوآوری ها و تحولات در بخش غذا و نوشیدنی” پرداخته شد، نتایج و توصیه هایی حاصل از سمینار به این شرح عنوان شد:

در بخش مدیریت تاکید شد که:
– بر ارائه نوشیدنی های الکلی در خدمات بین المللی نظارت شود و برای مثال خطور هوایی هم چون “مالزی ایرلاین” کاملا حلال و عاری از نوشیدنی های الکلی باشد.
– باید به سود کم اما وجود برکت در صنعت حلال باور داشت.
– تلاش در توسعه سرمایه گذاری در گردشگری اسلامی
– این بخش می تواند برای زنانی که با حجاب اسلامی فعالیت می کنند ایجاد اشتغال بیشتری بکند
– با طراحی بسته های سفر متناسب با خواسته های مشتریان در مقاصد اسلامی می توان فضای ایجاد شده توسط رسانه ها در زمینه ترس از اسلام را از بین برد. و با تجربه حضور در کشورهای اسلامی واقعیت زندگی در فضای اسلامی را نشان داد.
– با ایجاد فضای رقابتی و به اشتراک گداردن دانش و تجربیات در این زمینه، گردشگری اسلامی با رشد خوبی در میان غیر مسلمانان روبرو شده است.
– توجه به فرصت های تجارت و سرمایه گذاری در این زمینه از هتل های یک تا پنج ستاره تا پارک های موضوعی و …

هم چنین در بخش “حلال”، شرکت کنندگان بر اهمیت لوگوی حلال و ایجاد آگاهی و ظرفیت سازی بر اساس قوانین شریعت در این زمینه تاکید کردند.

آنان هم چنین بر ایجاد انگیزه قوی در میان کارکنان در این بخش در ارائه خدمات حلال به مشتریان
– ارائه امکانات و خدمات مطلوب گردشگران مسلمان در جهت ایجاد یک خاطره و تجربه غنی و به یاد ماندنی در آنان
– توجه به تغییر درجه بندی هتل ها بر اساس ارائه نوشیدنی های الکلی و ایجاد امکان پنج ستاره شدن هتل هایی که نوشیدنی الکلی ارائه نمی دهند(براساس استانداردهای جهانی تنها هتل هایی می توانند پنج ستاره باشند که نوشیدنی الکلی ارائه می دهند)
– و تبدیل خدمات غیر حلال به حلال
تاکید شد .

در بخش استانداردها در گردشگری اسلامی نیز تاکید شد که استانداردها به سمت پیروی از قوانین اسلامی پیش روند و هتا های پنج ستاره بیشتری به سمت ارائه خدمات “حلال” گام بردارند. هم چنین تاکید شد که با ایجاد آگاهی بیشتر در سطح دنیا و توضیح این که نیاز مشتریان چیست و کدام بخش از هتل باید حلال باشد و احترام به حقوق مشتری می توان تصور درستی ازگردشگری حلال در دنیا ایجاد کرد.

و نتیجه نهایی این که گردشگری اسلامی با پتانسیلی به بزرگی یک بازار ۱.۶ بیلون نفری روبروست که تنها ۲۴۰ میلیون نفر آنان در کشورهای ASEAN، چین و هند به سر می برند. ارزش این بازار ۱۳۷ بیلیون دلار است و رشد با سرعت و روز افزون آن به وضوح دیدنی است. با توسعه پرواز در مقاصد اسلامی هم چنین فعالیت بیشتر بر بازاریابی مجازی می توان به آن رونق بیشتری داد. هم چنین نباید از بخش معنوی گردشگری دور ماند. سفر برای مسلمانان نوعی “فطرت” به شمار می ر.ود و در قوانین اسلام بر مهمان نوازی تاکید فذاوان شده است. از سویی باید به توسعه “تفکر حلال” در میان مدیران و فعالان در این صنعت تاکید داشت. و بر ایجاد فضای امن از جهت انجام فرائض دینی و زندگی اسلامی در فضاهای گردشگری مطابق با آنچه گردشگران مسلمان نیاز دارند توجه بیشتری شود.

هم چنین باید توجه داشت که “حلال” تنها برای مسلمانان نیست و هر گردشگری می تواند از خدمات حلال بهره ببرد بنابراین می توان با ارائه تجربه های سفر متفاوت گردشگری حلال را دل پذیر کرد.

سیمین ثقفی/ کوالالامپور
IMAGE635294447971439527 مالزی هم‌چنان پیشتاز جذب گردشگران مسلمان

Malezi_-Seminar-1 مالزی هم‌چنان پیشتاز جذب گردشگران مسلمان

Malezi_-Seminar مالزی هم‌چنان پیشتاز جذب گردشگران مسلمان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *