جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

لذت فال حافظ شب یلدا در حافظیه شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ آذر ۱۳۹۶

حافظ شیرازی از پر آوازه ترین شاعران دنیاست و گردشگران زیادی به شوق دیدن آرامگاهش به شهر شیراز سفر می کنند. آرامگاه حافظ که به حافظیه معروف است یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شیراز است و معمولا بیشتر گردشگران در سفر به این شهر از آن بازدید می کنند.

حافظیه مجموعه آرامگاهی است که در سمت شمال شهر شیراز و در جنوب دروازه قرآن قرار دارد و در خود مقبره یکی از بزرگ ترین شاعران دنیا را جای داده است. این مجموعه ۲ هکتار مساحت و دو صحن شمالی و جنوبی دارد که تالاری این دو صحن را ازهم جدا کرده است. برای ورود و خروج به داخل این مجموعه می توانید از ۴ دربی که در قسمت های مختلف آن قرار دارد استفاده کنید. در اصلی در سمت جنوب مجموعه قرار دارد و به غیر از آن دو در در غرب و یک در هم در قسمت شمال شرقی مجموعه قرار دارد.

حدود ۶۵ سال بعد از اینکه حافظ از دنیا رفت حاکم شیراز دستور داد تا بر روی مقبره این شاعر بزرگ عمارتی گنبدی شکل و در جلوی آن هم حوضی بزرگ ساخته شود. در این مدت این عمارت چندین بار مرمت شد تا اینکه کریم خان زند بارگاهی جدید درست کرد و سنگی مرمرین که دو غزل از اشعار حافظ بر روی آن نوشته شده بود بر روی مقبره قرار داد. کریم خان همچنین تالار زیبایی را درست کرد که چهار ستون سنگی یکپارچه بلند داشت، مقبره حافظ در پشت آن بود و در جلوی آن هم باغی بزرگ و سرسبز وجود داشت. آن تصویری از حافظیه که در ذهن همه ما وجود دارد در سال ۱۳۱۵ به دستور رضاخان با معماری آندره گدار فرانسوی به شیوه زندیه درست شد. این آرامگاه مکانی فرهنگی به حساب می آید و در آن مراسمی مثل کنسرت، شعرخوانی، کلاس های حافظ شناسی، کلاس ساخت ساز موسیقی سنتی و … برگزار می شود.

شب یلدا لذت فال حافظ شب یلدا در حافظیه شیراز

ظاهر آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ ۸ ستون سنگی دارد که نشان دهنده ۸ درب بهشت و سده هشتم است که حافظ در آن سده زندگی می کرده است. سنگ مزار حافظ یک متر از زمین فاصله دارد و دور آن را ۵ ردیف پله مدور احاطه کرده است . بر روی بارگاه گنبدی مسی بر روی ستون هایی با ارتفاع ۱۰ متر قرار گرفته، این گنبد از درون با کاشی های هفت رنگ معرق کاشی کاری شده است.

بخش شمالی حافظیه جایگاه آرامگاه حافظ است. در بخش شرقی مجموعه آرامگاه خاندان معدل و در بخش غربی آن آرامگاه خاندان قوام قرار دارد، نسبت به بخش شرقی بخش غربی قبرهای بیشتری دارد که بیشتر آن ها شاعران دوره های مختلف هستند. در حیاط جنوبی این مجموعه هم باغچه هایی با گل کاری های زیبا و دو حوض مستطیلی می بینید.

فال حافظ شیرازی در شب یلدا

مشهور است که امروز در خانهٔ هر ایرانی یک دیوان حافظ یافت می‌شود. ایرانیان طبق رسوم قدیمی خود در روزهای عید ملی یا مذهبی نظیر نوروز بر سر سفره هفت سین، و یا شب یلدا، با کتاب حافظ فال می‌گیرند. برای این کار، یک نفر از بزرگان خانواده یا کسی که بتواند شعر را به خوبی بخواند یا کسی که دیگران معتقدند به اصطلاح خوب فال می‌گیرد ابتدا نیت می‌کند، یعنی در دل آرزویی می‌کند. سپس به طور تصادفی صفحه‌ای را از کتاب حافظ می‌گشاید و با صدای بلند شروع به خواندن می‌کند. کسانی که ایمان مذهبی داشته باشند هنگام فال حافظ فاتحه ای می‌خوانند و سپس کتاب حافظ را می‌بوسند، آنگاه با ذکر اورادی آن را می‌گشایند و فال خود را می‌خوانند.

روز بزرگداشت حافظ

بیستم مهرماه روز بزرگداشت حافظ می‌باشد که در این روز جشن‌ها و برنامه‌های متنوعی در شیراز و سایر نقاط جهان برگزار می‌شود. عمده برنامه‌های این روز شامل شب شعر، گل افشانی آرامگاه حافظ، نمایش و رونمایی از دیوان‌های شعر حافظ و غیره می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    چی بهتر از این ک شب زیبای یلدا رو در جوار حضرت حافظ بگذرونیم و در محضر خودشون تفعلی ب این بزرگوار بزنیم!

    ۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد