رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

لبخند وزارت اطلاعات به گردشگران پس از سه دهه

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۲/۲۹ – نگاه امنیتی و سیاسی به گردشگران بیش از سه دهه است که یقه‌ی گردشگری را گرفته، اما حالا وزیر اطلاعات به‌عنوان مسوول یک نهاد امنیتی و اطلاعاتی در کشور، صراحتا اعلام کرد: رویکرد این وزارتخانه، همکاری و کمک به رفع موانع رشد و توسعه‌ی گردشگری است.

«حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد علوی» در حالی که ردپایی از بدگمانی نسبت به گردشگران خارجی – مانند فضای دهه‌ی ۶۰ – همچنان در کشور دیده می‌شود، گفت: هر فعالیتی به‌طور طبیعی، آفت‌هایی به‌دنبال دارد و نباید گردشگری را به‌دلیل آفت‌هایی که ممکن است داشته باشد، تعطیل کرد.

حضور وزیر اطلاعات در میان فعالان حوزه‌ی گردشگری که سال‌ها زیر بار نگاه‌های امنیتی و سیاسی نسبت به گردشگری بوده‌اند، شاید اتفاق دیگری را برای این صنعت رقم بزند، صنعتی که در ۳۵ سال اخیر، بیشتر تحت ارعاب و تذکر نهادهای امنیتی بود تا حمایت آن‌ها؛ اما ظاهرا این‌بار اوضاع کمی تفاوت می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیر اطلاعات به دعوت مسعود سلطانی‌فر – رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – به میان فعالان گردشگری آمد و حرف‌های دلگرم‌کننده‌ای درباره‌ی گردشگری زد که به گفته‌ی این فعالان، پس از انقلاب، نظیر نداشته که مسوول یک نهاد امنیتی، نگاه روشن و آگاهانه‌ای نسبت به گردشگری داشته باشد.

محمدحسن کرمانی – رییس هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی – در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: این دغدغه همیشه وجود دارد که وزارت اطلاعات، نگاه منفی و امنیتی نسبت به گردشگری داشته باشد؛ اما وزیر اطلاعات صراحتا گفت که این‌طور نیست. نگاه او به موضوع، مثبت و آگاهانه است و حتا گفت، این وزارتخانه پیشنهاد لغو روادید با ۱۲ کشور را داده و به همین دلیل، رویکرد مثبتی دارد.

وی اظهار کرد: صحبت‌های وزیر اطلاعات نشان داد، او از موضوع سفر و گردشگری بی‌اطلاع نیست و ارزش‌های اقتصادی این صنعت را درک می‌کند، حالا این را که این صحبت‌ها چقدر محقق شود، باید در عمل دید؛ ولی به هر حال، دیدار مثبتی بود که برای ادامه یافتن آن، ابراز تمایل شد.

کرمانی ادامه داد: وزیر در آن جلسه گفت که دستور داده، هیچ مسافری در شش‌ماه گذشته دیپورت نشود، حالا اگر برای یکی دو نفر بین ۱۰۰ نفر این اتفاق افتاده باشد، کاملا طبیعی است و در کشورهای دیگر هم این مسأله دیده می‌شود و ایرادی نمی‌توان به آن وارد کرد. این اقدام واقعا قابل توجه است، ضمن آن‌که آقای علوی – وزیر اطلاعات – اعلام کرد، هیچ مانعی در زمینه‌ی توسعه‌ی گردشگری از سوی این وزارتخانه ایجاد نمی‌شود و اگر اتفاقی رخ می‌دهد، باید گزارش شود.

او در ادامه‌ی سخنانش نیز گفت‌: در سه دهه‌ی گذشته، چنین دیداری با مقامات وزارت اطلاعات در این سطح نداشتیم. البته گاهی جلسه‌هایی برگزار می‌شد؛ اما موضوع، بیشتر تذکر و ارعاب بود.

جمشید حمزه‌زاده – رییس هیئت مدیره‌ی جامعه‌ی هتل‌داران ایران – نیز که در این دیدار حضور داشت، به خبرنگار ایسنا گفت: پس از انقلاب برای نخستین‌بار است که وزیر اطلاعات به جمع فعالان گردشگری می‌آید و در جریان دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها قرار می‌گیرد. این تصور وجود داشت که وزارت اطلاعات مانع توسعه‌ی گردشگری است و این مسأله در آن جلسه مطرح شد؛ اما با دیدگاه وزیر اطلاعات، متوجه شدیم نه‌تنها مانعی نیست، بلکه او مدافع گردشگری است.

وی ادامه داد: گردشگری ظاهرا با وزارت اطلاعات مشکل چندانی ندارد و بیشترین مشکلات این صنعت متوجه نیروی انتظامی، وزارت اقتصاد و گمرک است که امیدواریم جلسه‌هایی با مسوولان آن‌ها برگزار شود.

او درباره این‌که چقدر می‌توان امیدوار بود حرف‌های مثبت وزیر اطلاعات درباره‌ی گردشگری در عمل در این صنعت تأثیرگذار باشد؟ بیان کرد: در آن دیدار، مسائلی جدی مطرح شد، مواضع وزیر اطلاعات نیز شفاف و در جهت حمایت از صنعت گردشگری بود.

ابراهیم پورفرج – رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران – هم که به‌واسطه‌ی تعاملش با آژانس‌ها و گردشگران خارجی شاید بیشتر از سایر اصناف با موضوع برخوردها و نگاه‌های امنیتی مواجه شده باشد نیز در این‌باره اظهار کرد: اصلا فکر نمی‌کردم نگاه وزیر اطلاعات به گردشگری این‌قدر مثبت باشد، آقای علوی نسبت به صنعت گردشگری آگاه است و اطلاعات خوبی در بُعد اقتصادی و تأثیر فرهنگی آن دارد. در حالی که خیلی‌ها برعکس این فکر می‌کنند و مانع کار هستند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: تا کنون چنین جلسه‌ای با وزارت اطلاعات نداشتیم و باید به‌خاطر فراهم کردن این شرایط از رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکر کرد. گردشگری مشکلات زیادی دارد که در آن جلسه مطرح شد و گمان بر این بود که بیشتر آن‌ها متوجه وزارت اطلاعات است؛ اما بعد مشخص شد، این مسائل به حوزه‌ی نیروی انتظامی برمی‌گردد که امیدواریم آقای سلطانی‌فر، دیدار موثری را هم با سردار احمدی‌مقدم ترتیب دهد تا آن چالش‌های جدی حل شود.

اما مسعود عبداللهی – نایب رییس جامعه‌ی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی – در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: در آن جلسه، بیشتر از آن‌که مهمانان صحبت کنند، به شنیدن حرف‌های میزبان گذشت؛ اما در هر حال، مشکلات تا حدی مطرح شد و حضور وزیر اطلاعات این نوید را می‌دهد که در آینده می‌توان همکاری متقابلی داشت.

او افزود: وزارت اطلاعات به‌واسطه‌ی دفتری که در معاونت گردشگری با عنوان «دفتر هماهنگی» دارد، گاهی در برخی فعالیت‌ها دخالت‌هایی می‌کرد که حالا شاید آن روند تغییر کند، چون وزیر اطلاعات گفت، رویکرد این وزارتخانه همکاری و کمک به رفع موانع است.
22-650 لبخند وزارت اطلاعات به گردشگران پس از سه دهه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *