رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ بهمن ۱۳۹۵

لباس‌های ابریشمی سخنگو

لینک این مطلب کپی شد!

زنان کلات نادری لباس‌های ابریشمی می‌پوشند، ابریشم‌های قرمز رنگ. لباس‌هایی که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و جشن‌های باشکوهی می‌سازند. دختران کرمانجی شال‌های تک رنگ مشکی می‌پوشند، شلوارهای بنفش که ساق پاهای رنگی دارند. متاهل‌ها شال‌ قرمز و مشکی با هم بر سر می‌کنند و نوعروسان یک چادر شب زرد یا سبز بر سر می‌اندازند. زنان مسن اما لباس‌های تیره تر، کت کوتاه و لباس‌های ساده بر تن می‌کنند.

کلات نادری کجاست؟ کلات نادری شهرستانی است در شمال شرقی استان خراسان رضوی با جمعیتی نزدیک به ۶۵۲۹ نفر که در روستاهای آن دو قوم کُرد و ترک به صورت پراکنده سکونت دارند.

حدود ۲۰ روستای کلات نادری کُردهای کُرمانج از طایفه صوفیانلو هستند. این مردمان دارای آداب و رسوم، باورها و فرهنگ خاص خود هستند. آداب و رسومی که خوشبختانه بسیاری از آن‌ها حفظ شده است. یکی از این آداب و رسوم پوشش زنان کرمانجی است. پوششی که نه تنها زیباست، بلکه با اطرافیانش حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

جالب است بدانید که جنس بیشتر لباس‌های زنان کلات نادری ابریشم است. این مسئله دلیل هم دارد، گفته می‌شود که از جمله صنایع رایج در منطقه کلات نادری، پرورش کرم ابریشم است. به طوریکه هنوز هم تعدادی از زنان در چندین روستای کُردنشین شهرستان، از جمله در دو روستای «زاوین» و «قله­زو» به بافت پارچه و لباس از ابریشم در دو شکل ساده و منقوش یا در اصطلاح محلی «پیکام­دار» اشتغال دارند.

ابریشم قرمزی‌ها
از آنجاییکه رنگ قرمز، رنگ محبوبی در فرهنگ مردمان کُرد کلات نادری است، بنابراین اغلب لباس­های ابریشمین، رنگ قرمز دارند. علاوه بر ابریشم، ترمه نیز از دیگر عناصر مهم در پوشش زنان کُرمانج روستاهای کلات نادری است.

شال قرمز ابریشمین منقوش و غیرمنقوش، شال مشکی یا سفید ابریشمین ساده، کت کوتاه از ابریشم راه­راه یا شطرنجی، نیم­تنه، بلندتر از کت، گاه از ترمه منقوش و گاه از پشم سیاه و سورمه­ای، پیراهن، بلندتر از نیم­تنه با طرح چاک در پهلو، از ابریشم قرمز در دو طرح تماماً منقوش یا ساده شطرنجی، دامن یا دامن­­ـ شلواری، متشکل از چهار تکة مجزا، دارای آستری، کمرک، ساق­پا، دست­باف در رنگ­های مختلف بسته به سلیقه افراد.

هر لباس برای یک سن
در پوشش زنان این روستاها بسته به سن­شان، تفاوت­هایی جالبی دیده می‌شود. به عنوان مثال دختران مجرد صوفیانلو معمولاً به جای پوشیدن دو شال قرمز و مشکی، گاه تنها به شال مشکی اکتفا کرده و گاه یک شال گلدار ترکمنی روی سر می­اندازند.

پوشیدن کت در بین دختران چندان مرسوم نبوده و در ردیف دوم دامن­ ـ شلواری­ها، غالباً از پارچه ابریشم بنفش استفاده می­شود. استفاده از ساق­پا در بین دختران نسبت به بقیه سنین رواج بیشتری دارد. این درحالی است که زنان متاهل علاوه بر پوشیدن کت کوتاه، از دو شال قرمز و شال مشکی و سفید برای پوشش سر استفاده می­کنند.

دامن ـ شلواری زنان متاهل از ابریشم قرمز دوخته شده و اینان معمولاً به جای ساق­پا، جوراب پارازین می­پوشند. در این منطقه همچنین رسم است که در مراسم عروسی، روی سر عروس یک چادرشب رنگی طرح­دار با رنگ غالب زرد یا سبز می­اندازند، پس از آن عروس بایستی تا زمان بچه­دار شدن، به هنگام شرکت در مراسم عروسی دیگران، این چادر را سر کند.

چنانکه اگر مهمان یک مجلس شادی در این روستاهای کُردنشین از جمله روستای زیبا و بزرگ «لائین» باشیم، بایستی بدانیم که علاوه بر عروس، دیگرانی که چادرشب رنگی به سر دارند، در واقع نوعروسانی هستند که تازه به خانه بخت رفته­اند.

رنگ‌های تیره برای سن‌های بالا
با بالا رفتن سن، زنان از رنگ­های تیره­تری در پوشش خود استفاده می­کنند. برای نمونه زنان مسن­تر، نیم­تنه­های خود را به جای ترمه منقوش، از پشم ساده سیاه یا سورمه­ای می­دوزند، پیراهن قرمز شطرنجی بدون نقش تن می­کنند و در ردیف دوم دامن ـ شلواری، از پارچه سیاه یا سورمه­ای استفاده می‌کنند.

به این ترتیب هر طبقه سنی، سبک و شیوه خاصی در پوشش دارد که اگرچه شاید در نگاه ناآشنایان، تفاوت­ها چندان مشهود نباشد، ولی پس از مطالعه و مصاحبه، متوجه تفاوت­های بسیاری در جزئیات پوشش آنان خواهیم شد. این تفاوت­ها در واقع برگرفته از سنت دیرینه­ای است که در پس آن، باورهای یک قوم نهفته است.

این پوشش سنتی در حال حاضر تنها به هنگام شرکت در مراسم عروسی استفاده می‌شود. پس اگر خوش­شانس باشید و سر بزنگاه وارد یکی از این مجالس شادمانی در روستاهای این شهرستان شوید، با دنیایی از تنوع و رنگ و زیبایی مواجه خواهید شد و چشمانتان از این همه رنگارنگی و شوق و شعف جاری در دل‌های این مردمان پاک و صمیمی خیره خواهد ماند.

249 لباس‌های ابریشمی سخنگو

250 لباس‌های ابریشمی سخنگو

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *