رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ بهمن ۱۳۹۳

کاشی‌های سر در تکیه پهنه سمنان نصب شد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر:۱۳۹۳/۱۱/۱۲-به گزارش روابط ‌عمومی اداره کل میراث‌‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، «حسین خواجه‌بیدختی» اظهار داشت: این کاشی‌ها که ۸۰ سال قبل و با هدف نصب در سر در تکیه پهنه ساخته شده بودند، با تلاش کارشناسان واحد حفاظت و مرمت آثار تاریخی اداره کل، قطعه یابی و در محل مورد نظر نصب شدند.

وی گفت: پس از مستند نگاری این کاشی‌ها در مخزن انبار اداره کل، شاعر اشعار نقر شده بر روی کاشی‌ها مشخص شد.

بیدختی با بیان اینکه “پیمان یغمایی” از شاعران معروف سمنانی دوره قاجار، شاعر اشعار سر در تکیه پهنه است، افزود: در برخی از ابیات شعر که در وصف حسینیه تکیه پهنه است به این موضوع که کاشی‌ها به دستور چه کسی و برای چه محلی ساخته شده اشاره شده است.

وی گفت: این کاشی‌ها در ۸۰ سال گذشته ساخته شده بودند و به صورت نامنظم و جدا از هم در مخزن انبار اداره کل نگهداری می‌شدند که پس از قطعه‌یابی، محل نصب کاشی‌ها مشخص شد.

وی افزود: بر اساس اشعار نقر شده روی کاشی‌ها، مشخص می‌شود که بانی ساخت تکیه پهنه سمنان “حاج ملا علی حکیم الهی سمنانی” بوده و در سال ۱۳۱۹ ه. ق کار ساخت تکیه آغاز و در سال ۱۳۲۷ ه.ق به پایان رسیده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: تکیه پهنه در دو طبقه ساخته شده که طبقه اول را مغازه‌ها و حجره ها تشکیل می‌دهد و طبقه دوم که خاص طبقه اشراف و بانوان بوده است به صورت ایوان است و در ایام محرم و تعزیه خوانی برای تماشای مراسم از آن استفاده می‌شده است.

دور تا دور و سر مغازه‌ها و ایوانها کاشی‌کاریهای زیبایی ساخته شده است.

این تکیه در انتهای راسته بازار پایین (بازارحضرت ) و مجاور امامزاده یحیی (ع) قرارگرفته است .

541 کاشی‌های سر در تکیه پهنه سمنان نصب شد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *