رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ تیر ۱۳۹۴

قلعه طبس مسینا یادگاری از قبل از اسلام

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۴/۱۵-مسئول میراث فرهنگی درمیان، با اشاره به اینکه با وجود به پلان مدور قلعه احتمال می‌رود، قلعه طبس مسینا اثر متعلق به قبل از اسلام باشد گفت: وجود تپه‌های باستانی متعلق به دوره‌های تاریخی (احتمالاً اشکانی) در حاشیه این شهر، احتمال تعلق طبس‌مسینا را به دوره‌های قبل از اسلام تقویت می‌کند.

«علی صالحی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، اظهار کرد: این قلعه در حاشیه شرقی شهر طبس‌مسینا قرار دارد و نقشه قلعه به شکل دایره و دارای حصار و برج‌های متعدد است.

وی ادامه داد: دور تا دور قلعه را خندقی فرا گرفته و در قسمت ورودی، برجی بزرگ که در حال حاضر ۱۱ متر ارتفاع و بیش از ۱۵ متر قطر دارد، باقی‌مانده است.

مسئول میراث فرهنگی درمیان تصریح کرد: با وجود آسیب‌ها و صدماتی که به این قلعه وارد آمده هنوز ۱۵ برج از مجموع برج‌های آن قابل مشاهده است.

صالحی افزود:با توجه به پلان مدور قلعه احتمال می‌رود، این اثر متعلق به قبل از اسلام باشد که در دوره اسلامی نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: وجود تپه‌های باستانی متعلق به دوره‌های تاریخی (احتمالاً اشکانی) در حاشیه این شهر، احتمال تعلق طبس‌مسینا را به دوره‌های قبل از اسلام تقویت می‌کند.

مسئول میراث فرهنگی درمیان، اظهار کرد: طبس‌مسینا شهری است بسیار کهن و تاریخی که در اکثر متون جغرافیایی قرون اولیه اسلامی، نام آن ذکر شده است مصالح بکار رفته در بنای قلعه طبس خشت و گل است.

مسجد قلعه تاریخی طبس مسینا متعلق به دوره قاجار

صالحی با بیان اینکه درون قلعه تاریخی طبس مسینا، مسجد قلعه قرار دارد، افزود: این مسجد شامل شبستان ستوندار با چهار ستون است که از لحاظ نقشه بسیار دقیق در جای خود قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه ورود به داخل مسجد از طریق سر دری با طاق جناقی امکان‌پذیر است، ادامه داد: در دو طرف سر در ورودی دو طاق نما قرار دارد که برای استراحت و نشستن افراد دارای سکوهایی به ارتفاع حدود ۵۰ سانتیمتر است و این دو طاق نما نیز دارای طاق جناقی است.

مسئول میراث فرهنگی درمیان، با بیان اینکه پس از سر در ورودی مستقیماً فضای شبستان قرار دارد، تصریح کرد: شبستان فضایی است با چهار ستون قطور ۵/۱*۵/۱ متری و ارتفاع حدود ۸/۱ متری و حد فاصل ستون‌ها بوسیله تویزه و سپس گنبدهای چهار ترک پوشیده شده به گونه‌ای که در این فضا نه گنبد قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه درست مقابل سر در ورودی محراب بنا قرار دارد که تزئینات جالب توجهی دارد، گفت: تزئینات مقرنس گچی که با حاشیه تزئینی مارپیچی از جمله تزئینات محراب است.

صالحی ادامه داد: بنای مسجد قلعه طبس متعلق به دوره قاجار بوده و با شماره‌ی ثبت ۴۶۵۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

وی خاطر نشان کرد: از محل اعتبارات سال ۹۳ مبلغ ۸۹ میلیون ریال به مسجد قلعه طبس مسینا اختصاص داده شد و طی عملیات مرمتی که حدود یک ماه به طول خواهد انجامید، کارجمع‌آوری سکوی سنگ فرش ودیوار آجرگری، جمع‌آوری واجرای مجدد آجر نمای سمت راست ایوان، بند کشی آجرهای نمای مسجد، اجرای دیوار آجری محوطه جلو مسجد، حفر چاه جذبی و اجرای آجر فرش محوطه جلوی مسجد صورت می‌گیرد.

2281 قلعه طبس مسینا یادگاری از قبل از اسلام

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *