رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ مهر ۱۴۰۱

قلعه ساری قورخان

لینک این مطلب کپی شد!

قلعه ساری قورخان از دوران پیش از تاریخ، مرکز تمدنهای هزاره اول بوده و از عصر مادها تا دوره ساسانی اقوام متعددی در آنجا سکونت داشته اند. این قلعه بر روی کوهی بلند و در ارتفاع ۶۰۰ متری در نزدیکی روستای ساری قورخان بنا شده است که با تحقیقاتی که بر روی آن صورت گرفته است قدمت آن به هزاره دوم و سوم ق.م تخمین زده شده است. رودخانه ساروق در دره ای که بین دو کوه در نزدیکی آن قرار دارد جریان دارد.قرار گیری این قلعه بر بلندی باعث شده که دسترسی به آن به آسانی صورت نگیرد و برای رسیدن به آن نیاز به بالا رفتن از کوه باشد، این موضوع امنیت ساکنان آن را بیش از پیش فراهم می کرده است.

-ساری-قورخان2-800x534 قلعه ساری قورخان

مناظر اطراف از درون قلعه بسیار دیدنی و شگفت آور هستند، روستای ساری قورخان و رودخانه ساروق که از کنار آن عبور می کند منظره ای خارق العاده را ایجاد کرده است. این قلعه به احتمال زیاد کاربردی نظامی داشته که در زمان ماناها ساخته شده است.

یکی دیگر از نظریه ها در مورد این قلعه استفاده از آن در زمان غار نشینی است که طی دوره های بعد از آن همچنان کاربری خود را حفظ کرده بود.

-ساری-قورخان-800x533 قلعه ساری قورخان

معماری قلعه ساری قورخان

این قلعه به صورت دستکند در صخره های کوه ایجاد شده است که هم اکنون بقایای آن که شامل حیاط، آب انبارها، پلکان ها و راهروهای استوانه ای ارتباطی قابل مشاهده هستند. این قسمت ها به صورت دخمه ای در صخره ها ایجاد شده اند که در فرمهای چهار گوش منظم و نا منظم و مدور بوده اند. به احتمال قوی این محل در دوره غارنشینان مورد استفاده بوده و اهمیت خود را در ادوار بعدی نیز حفظ نموده است.

نحوه دسترسی

برای اینکه بتوانید از بنا دیدن کنید باید به روستای ساری قورخان بروید که این قلعه در نزدیکی آن قرار دارد. فاصله این روستا از شهر تکاب ۴۶ کیلومتر است. بعد از رسیدن به روستا باید مقداری از مسافت را نیز به صورت پیاده بپیمائید.برای دیدن این بنا نیازی به پرداخت هزینه نیست ولی برای اینکه به آن برسید باید پیاده روی و کوهنوردی کنید. بنابراین وسایلی که فکر می کنید مورد نیازتان است را با خود به همراه ببرید.

-ساری-قورخان1-800x532 قلعه ساری قورخان

-2 قلعه ساری قورخان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *