جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قلعه ایرندگان خاش فرو ریخت

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ تیر ۱۳۹۶

قلعه تاریخی ایرندگان خاش سیستان و بلوچستان که بیانگر هویت و تاریخ منطقه است براثر بی‌توجهی متولیان امر فرو ریخت.

به گزارش ایسنا، ساکنان روستای ده قلعه و بخش ایرندگان خاش از نگاه نامهربان مسئولان در اداره میراث فرهنگی استان به بحث حفظ و نگهداری آثار تاریخی و از جمله قلعه ایرندگان خاش گلایه‌مند هستند.

«شریف ایرندگانی» در این رابطه اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید میراث دار و حافظ تاریخ باشد ولی به نظر مسئولان این ارگان نسبت به انجام وظایف محوله بی تفاوت هستند.

«احسان ایرندگانی» از شهروندان خاش خاطرنشان کرد: چرا شهرستان خاش نسبت به این میراث گرانبها بی‌تفاوت بوده و به آن ارزش قائل نمی‌شود؟

وی افزود: دقیقاً هم‌چنین قلعه‌هایی در همه شهرستان‌های کشور و منطقه بلوچستان داریم که در همه جا رسیدگی می‌شود و قلعه‌ها هر سال مورد مرمت قرار می‌گیرند اما اثری از تحرک مسئولان برای احیاء و مرمت قلعه تاریخی ایرندگان خاش مشاهده نمی‌شود.

این شهروند افزود: هم‌اینک قلعه ایرندگان براثر بی‌مهری، بی‌توجهی و بی‌تفاوتی مسئولان و متولیان امر ریزش کرده و در حال نابودی هست.

«عبدالرئوف ایرندگانی» هم تصریح کرد: قلعه‌ها نمادی از وجود یک فرهنگ بوده و هویت و تاریخ یک منطقه را نشان می‌دهند.

وی گفت: میراث‌فرهنگی باید برای حفظ آثار تاریخی و هویتی جنب و جوش و تحرک داشته باشد اما به‌نظر می‌رسد در سیستان و بلوچستان آثار تاریخی زیاد در نگاه مسئولان جلوه‌گر نیستند.

«جمشید هاشم‌زهی» بخشدار ایرندگان خاش هم اخیراً در نشست اعضای کمیته برنامه‌ریزی شهرستان خاش نسبت به نابودی قلعه ایرندگان هشدار داده و اختصاص اعتبار برای احیا و مرمت این اثر تاریخی را خواستار شده بود.

به گفته هاشمزهی، قلعه ایرندگان سال‌هاست در نگاه نامهربان میراث فرهنگی متلاشی می‌شود، اما هیچ اقدام موثری برای حفظ این اثر تاریخی صورت نمی‌پذیرد.

خاش قلعه ایرندگان خاش فرو ریخت

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد