جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قلعه اسماعیل خان ایلام

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

قلعه اسماعیل خان ایلام و استحکامات آن بر فراز ارتفاعات انبار آب و مشرف به شهر ایلام ساخته شده است. محدوده ای که اثر بر روی آن ایجاد گردیده کاملاً کوهستانی است و از سه جهت صخرهای و صعب العبور است. فقط جبهه ی جنوب شرقی است که مسیر ارتباطی قلعه بوده است. مصالح بکار رفته در کل بنا سنگ های کوهستانی با استفاده از ملات گچ می باشد. سنگ ها تقریباً با تراش اندک جور شده و در ردیف های منظم اما بررسی شواهد سطح محوطه بنا قدمت بیشتری را نشان می دهد.

«قلعه اسماعیل خان» در دامنه جنوبی ارتفاعات مانشت واقع در شمال شهر ایلام در میان جنگل‌های انبوه بلوط بر روی شیب ارتفاعات واقع شده که از شمال به تنگه دالاهو از جنوب به ارتفاعات صخره‌ای و با فاصله‌ای به شهر ایلام از طرف شرق به تنگه ‌هانیوان و از غرب به ارتفاعات و با فاصله‌ی حدود ۵۰۰ متر به سایت مخا برات منتهی ومحدود می‌شود. این دیوار حفاظتی که در محدوده منابع طبیعی واقع شده در پلاک ثبتی۱۱۷۳ «بان گنجاب» شهرستان ایلام قرار دارد.

1364 قلعه اسماعیل خان ایلام

برای آشنایی بیشتر با شهر ایلام پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در ایلام را مطالعه بفرمایید.

معماری قلعه اسماعیل خان ایلام

این بنا مربوط به دوره صفویه بوده و چون توسط شخصی به نام “اسماعیل‌خان” بنا شده است به قلعه اسماعیل خان مشهور است.با توجه به موقعیت بنا و برج و باروهای آن مشخص می‌شود که این بنا یک برج و باروی دفاعی بوده است.مصالح بکا ر رفته در این بنا ملاط گچ و آهک است و ضخامت دیوارها در تمام جهات حدود یک متر ، ارتفاع دیوارها به علت تخریب در تمام قسمت ها متغیرو در حدود ۱ تا ۲.۵ متر است و در دیواره قسمت غربی یک برج مربع شکل جهت نگهبا نی تعبیه شده است. ورودی قلعه در ضلع غربی قرار دارد. شیب دیوارهای این قلعه در قسمت غربی بسیار تند و قطر برجک‌های دیده‌بانی اطراف بنا سه متر است سطح داخلی دیوارها با استفاده از ملاط گل اندود شده و پلان دیوار به صورت مدور است.

این اثر در سال ۱۳۹۰ به شماره ۳۰۳۲۶ در مجموعه آثار ملی به ثبت رسیده است .

1365 قلعه اسماعیل خان ایلام

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *