رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ مهر ۱۴۰۱

قلعه اسماعیل آقا ( اسماعیل آغا قالاسی )

لینک این مطلب کپی شد!

قلعه اسماعیل آقا ( اسماعیل آغا قالاسی ) برفراز کوهی در ۱۸ کیلومتری غرب ارومیه و حاشیه رودخانه نازلوچای قرار گرفته است که در نیمه دوم قرن ۱۹ میلادی ساخته شده و بخشی از دیوارها و محل دیده­ بانی آن هنوز هم پابرجا است و کاوش­های انجام یافته نشان می­ دهد که در جنب قلعه اسماعیل آقا، بقایای بناها و قلعه سنگی دیگری که به دوران اورارتویی مربوط است وجود دارد.

در قسمت شمال غربی این کوه دو دخمه به فاصله چند متری از هم در صخره­ای کنده شده ­اند که در ورودی این دخمه ­ها به شکل چهار گوش است و دیواره­ های جانبی و سقف و کف داخل دخمه­ ها کاملا صاف و صیقلی است و به نظر می ­رسد این دو دخمه مقبره­ های هستند، که به دوران اورارتویی تعلق دارند.

در پایین کوه و در قسمت غربی آن سه مقبره دیگر نیز دیده می ­شود که این مقبره ­­ها با سقفی هرمی شکل از سنگ­های رسوبی و لاشه ه­ای ساخته شده ­اند و در داخل یکی از آنها سنگ قبری به این مضمون وجود دارد: «فی شهر ربیع الثانی سنه ۱۱۱۰ در ایام شاه سلطان حسین عباسقلی خان زیاد اقلی بر مناقشه شیخ سلیمان.»

در زیر زمین داخل مقبره­ ها، مقبره دیگری قرار دارد که به وسیله دریچه ­ای از سقف می ­توان به آن دست یافت. هر چهار مقبره فوق مربوط به دوره صفوی می باشند.

-اسماعیل-آقا-1-800x531 قلعه اسماعیل آقا ( اسماعیل آغا قالاسی )

 

آثار موجود این کوه مشتمل است بر سه بخش متمایز:

• دخمه سنگی اورارتویی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد با حجاری منظم ایوان ورودی، سر در قاب ­بندی شده سنگی و اتاقی که طاق­های محراب مانندی دارد و در انتهای آن دخمه ­ای است از سنگ یکپارچه تراشیده شده.
• بقایای دیواره ­ها و مقبره­ های دوران صفویه.
• آثار قلعه اسماعیل آقا که به دوره قاجاریه مربوطه است. قسمت اعظم دیوارهای آن هنوز پابرجاست، ولی اتاق نگهبانی و سایر واحدهای مسکونی این قلعه خراب شده و آسیب بسیار دیده است. مصالح این قلعه از خشت خام با دیوارهای گلی چینه می ­باشد.

-اسماعیل-آقا-800x600 قلعه اسماعیل آقا ( اسماعیل آغا قالاسی )

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *