جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قصرشیرین در نوروز شیرین تر می شود

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ فروردین ۱۳۹۷

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۹ – به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه در فاصله ۱۶۶ کیلومتری مرکز استان قرار گرفته و دارای آب و هوایی گرم است، همه ساله در ایام زمستان بخصوص اسفند و ایام نوروز، این شهرستان هدف گردشگران داخلی می شود به نحوی که در روزهای تعطیل معابر این شهر مملو از خودروی مسافران است.

قصرشیرین دیار نخل های سرافراز در غربی ترین نقطه استان کرمانشاه با قدمت شش هزار ساله، در قدیم دروازه ورود به عراق و تمدن بابل بود و از جمله شهرهای مرزی کشورمان محسوب می شود که ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و از معدود شهرهای مرزی است که دارای دو مرز رسمی پرویزخان و خسروی برای ورود و انجام مبادلات تجاری به این کشور است.

وجود اماکن طبیعی و چشم اندازهای زیبا و دلنواز، رودخانه خروشان الوند و بهاری زودهنگام که از اواخر بهمن آغاز می شود، طبیعت سرسبز و آب و هوایی مطبوعش، مسافران زیادی را بسوی خود می خواند.

عمارت خسرو، چهارقاپو، کانال ساسانی، کاروانسرای شاه عباسی، بان قلعه و نهر شاه گدار که همگی حکایت های مفصلی از تاریخ و فرهنگ ایران زمین را در دل خود نهفته دارند از آثار تاریخی این شهرستان هستند که هر دوستدار تاریخی را راهی این دیار می کند.

مجموعه کامل تاریخی دوران ساسانی در این منطقه از کشورمان،فکر هر مسافری را به اندیشیدن وادار می کند و عظمت ایران باستان را تداعی می کند.

عمارت چهار قاپو یا چهار قاپی به معنی چهار در از جمله آتشکده های زمان ساسانی در شهر مرزی قصرشیرین قرار دارد، این آتشکده از نوع آتشکده هایی است که دارای دالان طواف بوده ولی متاسفانه در اثر مرور زمان بویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس رواق آن فرو ریخته ولی با این وجود در برخی از قسمت ها آثاری از آن هنوز دیده می شود.

اگر چه اکثر باستان شناسان این بنا را آتشکده ای از زمان خسرو پرویز پادشاه ساسانی می دانند ولی برخی نیز آن را کاخی از همان دوران و متعلق به پادشاهان ساسانی دانسته اند.

در حاشیه شمالی شهر کنونی قصرشیرین و در نزدیکی آتشکده چهار قابی ویرانه های قصر خسرو پرویز هنوز دیده می شود که امروزه به صورت تلی از خاک در آمده، این بنا بر روی مصطبه ای (سکوی بلند) به ارتفاع هشت متر ایجاد شده است.

در مورد این کاخ، مورخین و جغرافی نویسان ایرانی و عرب هر کدام مطالبی نوشته اند اکثر آنان معتقدند این کاخ توسط خسرو پرویز در میان باغ وسیعی ساخته شده که حیوانات وحشی با کمال آزادی در این مکان می زیسته اند و آب فراوانی از رودخانه الوند در جدولی مرتفع به این باغ وارد می شده است، این کاخ را جزء عجایب جهان می دانند که در سال ۶۲۸ میلادی توسط هراکلیوس ویران شد.

شهر باستانی و مرزی قصرشیرین امروزه علاوه بر قدمت و دیرینگی فرهنگی دارای کارکردهای اقتصادی در غرب کشور است و بعنوان شاهراه اقتصادی ایران به عراق محسوب می شود ضمن اینکه راه ابریشم قدیم نیز از همین شهرستان تاریخی می گذشته است.

وجود بازارچه های مرزی و مرزهای رسمی پرویزخان و خسروی در مرز با کشور عراق در دو بخش عربی و اقلیم کردستان و داشتن روابط حسنه در ابعاد سیاسی، تجاری و فرهنگی از دیرباز با این کشور، حکایتی بس طولانی در این دیار دارد.

حجم مبادلات گمرکی از مرز رسمی پرویزخان در این شهرستان به گونه ای است که سالیانه بیش از دو میلیارد دلار انواع کالا به کشور عراق صادر می شود که علاوه بر نقش حیاتی در رونق اقتصادی کشور، اشتغالزایی خوبی را برای منطقه فراهم کرده بگونه ای که بیش از شش هزار نفر بصورت مستقیم بعنوان کارگر، پیله ور، تاجر و راننده در بازارچه ها و مرزهای آن فعالیت می کنند.

دو مرز رسمی پرویزخان و خسروی نیز شاهد پذیرش و تردد مسافران و زایران عتبات عالیات در این شهرستان هستند، هم اکنون روزانه شمار زیادی از گردشگران و مسافران عراقی با استفاده از خودروهای شخصی و با ایجاد امکانات سیستم گذر موقت بین المللی از مرز رسمی پرویزخان وارد این شهرستان زیبا می شوند.

همچنین مسافران و گردشگران ایرانی که خواهان سفر به اقلیم کردستان عراق هستند نیز باید از این شهر تاریخی و زیبا و مرزی بگذرند لذا اقامت کوتاهی را در این شهرستان خواهند داشت.

علاوه بر این، وجود بازارچه سنتی در کاروان سرای شاه عباسی و عرضه انواع کالاهای خارجی وارداتی در این مکان، در بیشتر ایام سال بخصوص تعطیلات آخر هفته ها گردشگران زیادی را از شهرهای دور و نزدیک بسوی خود می خواند.

قصرشیرین همچنین قدمگاه دلاورمردی های رزمندگان این مرز و بوم در هشت سال جنگ نابرابر با رژیم بعث عراق است و قدم به قدم این شهر معطر به خون شهدای گلگون کفنی است که برای اعتلای ایران اسلامی جان ارزشمند خود را فدای آرمان های انقلاب و دفاع از کیان و حراست از مرزهای آن کردند.

هر ساله در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز و برخی ایام دیگر، قصرشیرین محور گردشگری جنگ نیز است بنحوی که کاروان های راهیان نور در مناطق عملیاتی این شهرستان حضور می یابند تا با رشادت ها و رزمگاه شهدای هشت سال دفاع مقدس آشنا شوند و لحظه ای را در کنار معراج شهدای این منطقه و سنگرهای رزمندگان آرامش خاطر داشته باشند.

کاروان های راهیان نور از معراج شهدا، نمایشگاه جلوه های ایثار، رزمگاه شهدا، مسجد مهدیه، نقطه صفر مرزی خسروی، روادگاه امام حسن مجتبی (ع)، بوستان بسیج و بیمارستان مخروبه قصرشیرین بعنوان آثار باقی مانده از هشت سال دفاع مقدس بازدید می کنند.

در مناطق عملیاتی و مکان هایی که برای بازدید راهیان نور تعیین شده یک نفر بعنوان راوی جنگ و دوران دفاع مقدس همراه این کاروان هاست تا برای آنان از رویدادهای دوران باشکوه دفاع مقدس بگوید.

زائرسرای مرز خسروی برای اقامت روزانه ۳۰۰ نفر و سالن ورزشی قصرشیرین نیز بعنوان محل پذیرایی و اسکان موقت راهیان نور ساماندهی شده تا به کاروان های راهیان نور در صورت اقامت در این منطقه خدمات رسانی کند.

در ابتدای ورودی شهر از سمت سرپل ذهاب هر رهگذر و مسافری که وارد قصرشیرین می شود با نمایشگاه جلوه های ایثار مواجه خواهد شد که به شکل زیبایی آثاری از دوران جنگ تحمیلی، تمثال های مبارکی از شهدا و بخش های عرضه محصولات فرهنگی را در معرض دید بازدید کنندگان قرار داده تا برای دقایقی شما را با رشادت های رزمندگان اسلام در ان دوران باشکوه همراه سازد.

قصرشیرین بدلیل نخل های بلند و محصولات متنوع کشاورزی نیز همیشه مورد توجه بوده است این شهر از دیرباز مکانی برای هم زیستی اقوام و مذاهب مختلف از قبیل (شیعه، سنی، یهودی، زرتشتی و اهل حق) بوده است.

عبور رود الوند (حلوان) از میان شهر، سبب حاصل خیزی زمین ها و باغ های فراوان این شهرستان شده است در این شهر کشاورزی و بازرگانی و تجارت رونق بسیاری دارد، گندم، جو، انواع تره بار، مرکبات، انگور و خرما مهمترین محصولات کشاورزی قصرشیرین هستند.

هنر موسیقی اصیل کرمانشاهی (کردی)، حصیر و جارو بافی، گلیم بافی، قالیبافی، اسب دوانی و به تعبیری باغداری بزرگترین هنر دستی مردمان این دیار است.

قصرشیرین بواسطه آثار تاریخی، آب و هوای بسیار مناسب در فصول سرد سال و قرار گرفتن در مسیر راه تردد زوار عتبات عالیات همواره مورد توجه باستان شناسان، سیاحان داخلی و خارجی و محل عبور زوار عتبات عالیات بوده است.

قصرشیرین دارای هتل ها و اماکن اقامتی بسیار خوب با سرمایه گذاری کلان است بگونه ای که هم اکنون ۱۰ هتل و سه مهمانپذیر با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۱۱۶ تخت در این شهر وجود دارد که برای پذیرایی و اسکان مهمانان و مسافران نوروزی خدمات مطلوب اقامتی با قیمت مناسب ارایه می کنند.

هتل ها و اماکن اقامتی این شهرستان از درجه یک تا سه متغیر هستند که ضمن داشتن امکانات مطلوب پذیرایی و اسکان و قیمت های مناسب، آمادگی لامز برای سرویس دهی مهمانان و مسافران نوروزی را دارند.

همچنین از ظرفیت کلاس درس مدارس و کمپ های شهرداری برای اقامت مسافران در ورودی شهر نیز برای اسکان مسافران استفاده می شود ضمن اینکه بوستان ها و بلوارهای شهرستان زیبا سازی شده اند.

اماکن اقامتی و مهمان سرای ادارات شهرستان نیز برای اسکان مسافران و مهمانان نوروزی ساماندهی و تجهیز شده اند ضمن اینکه تلاش شده تا با فراهم کردن شرایط مطلوب، نهایت رضایت مسافران را در سفر و اسکان در این منطقه فراهم شود.

برپایی سیاه چادرهای عشایر برای عرضه صنایع دستی و نان و شیرینی محلی، دوغ و ساماندهی و بهسازی مبلمان شهری از دیگر اقدامات انجام شده در این منطقه برای استقبال از نوروز ۹۳ است.

قصرشیرین خود را برای پذیرایی از مسافران و مهمانان نوروزی آماده کرده است و با توجه به ظرفیت های خوب این شهرستان امسال بطور یقین بر تعداد مسافران ومهمانان نوروزی افزوده خواهد شد و گردشگرانی که به شهر نخل های سرافراز و رودخانه خروشان الوند می آیند با خاطره ای خوش از این دیار می روند و بازهم مقصد خود را این شهرستان زیبا قرار می دهند.
81063807 5531745 قصرشیرین در نوروز شیرین تر می شود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *