رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ فروردین ۱۳۹۶

فقر راهنمای گردشگری در ایران

لینک این مطلب کپی شد!

رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان گفت: ۷۰۰۰ راهنمای رسمی در کشور وجود دارد، درحالیکه وقتی فصل گردشگری فرا می‌رسد به شدت دچار فقر راهنمای حرفه‌ای می‌شویم، چون از آن خیلِ جمعیت شاید کمتر از ۳۰۰ نفر توانمند باشند.

به گزارش ایسنا، ابراهیم پورفرج این مطلب را درحالی در نشست خبری که با همراهی دیگر اعضای هیات مدیره جامعه تورگردانان برگزار شد، مطرح کرد که از تفاهم با جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی برای ارتقاء سطح دانش و زبان تخصصی راهنمایان تور و جبران این خلاء خبر داد.

او گفت: با آن‌که راهنمایان گردشگری پیش از دریافت کارت رسمی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، دوره‌های آموزشی را در موسسه‌های دارای مجوز همین سازمان می‌گذرانند، اما اغلب توانمند و یا آماده‌ی اجرای تور نیستند. دانش زبان انگلیسی بسیاری از آن‌ها صفر است، اصلا نمی‌دانیم در این موسسه‌های آموزش راهنمایان تور که این همه هم پول می‌گیرند، چه چیزی یاد می‌دهند. همین چند وقت پیش برای برگزاری یک دوره آموزشی حرفه‌ای با بیش از ۳۰۰ راهنمای داوطلب مصاحبه کردم که به جرأت می‌توانم بگوییم فقط چهارنفرشان توانمند بودند و در تورهای گردشگری می‌توان از حضورشان بهره برد و یا با خیالی آسوده آن‌ها را با گردشگران خارجی همراه کرد.

وی درباره‌ی تفاهم‌نامه‌ای که بین جوامع تورگردانان و راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بسته شده است، توضیح داد: با توجه به سطح دانش و آگاهی برخی راهنمایان کارت‌دار و موج ورود گردشگران خارجی به کشور که نیاز بازار به افراد حرفه‌ای‌تر را شدیدتر کرده، قرار شد؛ دوره‌ی تکمیلی آموزش راهنمایان گردشگری به زبان‌های تخصصی انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی و فرانسه به مدت دو ماه برگزار شود که هزینه‌ی آن برای هر نفر حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تمام می‌شود، اما جامعه تورگردانان ۷۰ درصد آن را تقبل می‌کند تا مسائل مادی مانعی برای توسعه آموزش نشود.

رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان اضافه کرد: در نخستین دوره‌ی این آموزش‌ها نزدیک به ۴۰ نفر داوطلب بودند که پس از مصاحبه، ۱۸ نفر برای ادامه آموزش‌ها انتخاب شدند، افراد بازمانده نیز به یکی از موسسه آموزشی زبان انگلیسی که با آن قرارداد بسته شده، معرفی شدند تا دانش خود را ارتقاء دهند.

او افزود: ما راه را برای هیچ گروهی نبسته‌ایم، تلاش ما بر این است راهنمایانی را که اطلاعات خوبی از فرهنگ و تمدن ایران دارند، اما به زبان تخصصی دیگری تسلط ندارند، در گردشگری داخلی بکار گیریم، برای همین در تفاهمی که بسته شده، طراحی سه نوع کارت مطابق با ظرفیت و مهارت راهنمایان ورودی، خروجی و داخلی، پیشنهاد شده است.

پورفرج تاکید کرد: با توجه به چشم‌اندازی که برای جذب گردشگر خارجی ترسیم شده دست‌کم به یک هزار راهنمای حرفه‌ای نیاز است که در شرایط فعلی فاصله زیادی تا آن هدف داریم و باید تلاش کنیم سریع‌تر این نیاز را تامین کنیم، برای همین بدون توجه به برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خودمان دست به کار شده‌ایم.

رییس جامعه تورگردانان بیان کرد: یقین دارم اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بسیاری از امور با بخش خصوصی مشورت کند به راه‌حل‌های جامع و کاربردی‌تری می‌رسد و اهدافی که ترسیم کرده سریع‌تر محقق می‌شود.

444 فقر راهنمای گردشگری در ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *