رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

فرش قرمز کُردستان عراق برای گردشگران ایرانی

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۴/۲/۶ – رییس سازمان گردشگری اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: این سازمان ثروت‌های زیادی دارد و برای سفر هر گردشگر به خارج از این منطقه، یک تا دو هزار دلار کمک مالی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، مولوی جبار وهاب، رییس سازمان گردشگری اقلیم کردستان عراق که به دعوت بخش خصوصی به ایران سفر کرده، در نشست هم‌اندیشی با جمعی از مدیران شرکت‌های گردشگری ایرانی و اقلیم کردستان عراق و همچنین در حضور مدیرکل تبلیغات و بازاریابی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران با تشریح اهداف این سفر و همچنین چشم‌انداز گردشگری این اقلیم اظهار کرد:‌ ثروتی که سازمان گردشگری عراق به پای گردشگران می‌ریزد، می‌تواند برای ایران سودمند باشد. ما می‌توانیم شرکت‌های ایرانی و کردستانی را که به تعاملات گردشگری می‌پردازند پشتیبانی کنیم.

او که تعجیل زیادی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات طرفین تا پایان امروز (شنبه ۵ اردیبهشت) داشت، اظهار کرد:‌ ایران و کردستان عراق می‌توانند بر توسعه گردشگری سلامت فعالیت زیادی داشته باشند و رفت و آمدهایی که بین دو منطقه صورت می‌گیرد را توسط شرکت‌های گردشگری ساماندهی کنند.

وی دیداری که امروز در تهران با جمعی از شرکت‌های گردشگری ایرانی داشت را “ارزشمند” خواند و افزود: برنامه‌های سفر اقلیم کردستان آماده است و امیدوارم آن‌ها را امروز به امضا برسانیم و تا چند ماه آینده سند بزرگتری را در بخش گردشگری دو منطقه امضا کنیم.

رییس سازمان گردشگری اقلیم کردستان عراق درحالی که پاورپوینتی از جاذبه‌ها و چشم‌انداز گردشگری این اقلیم پخش می‌شد، برنامه گردشگری کردستان عراق تا سال ۲۰۲۵ میلادی را تشریح کرد و گفت: هدف ما این است که کردستان جهانی شود.

او با بیان این‌که این برنامه تا سال ۲۰۲۵ میلادی به صورت جزئی و سال به سال مشخص شده است، گفت: در سال ۲۰۰۷ تعداد هتل‌های کردستان عراق ۱۰۶ واحد بود که در سال ۲۰۱۴ به ۵۷۶ واحد رسید. همچنین تعداد متل‌ها از ۴۹ واحد به ۳۳۵ واحد افزایش یافت و ۲۹ میهمان‌پذیر به ۷۵ واحد رسید و تعداد تخت‌خواب‌ها از ۱۰ هزار و ۴۵۱ تخت به ۵۴ هزار و ۴۴۲ افزایش یافت و ۱۲۹ رستوران نیز به یک‌هزار و ۶۵۸ واحد رسید.

وی اضافه کرد: برندهای هتل‌سازی مشهوری در کردستان عراق برای ساخت هتل‌های چهار و پنج ستاره سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ما اکنون در اقلیم کردستان ۶۰ هتل چهار و پنج ستاره داریم و برندهای مطرح دیگری نیز در حال آمدن و سرمایه‌گذاری هستند.

«مولوی جبار وهاب» همچنین با اعلام این‌که این اقلیم در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود دو میلیون و ۹۵۰ هزار گردشگر داشته و شش میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از این بخش درآمد کسب کرده است، افزود: طبق برنامه‌ای که تا سال ۲۰۲۵ میلادی ترسیم شده، کاملا مشخص است ما در سال‌های آینده باید به کجا برسیم. برای همین از شرکت‌هایی که تمایل به همکاری با کردستان عراق را دارند پشتیبانی می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم اکبر غمخوار، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر گردشگری استان تهران که رییس سازمان گردشگری اقلیم کردستان به دعوت او به ایران آمده است، به روابط گسترده‌ی ایران با این اقلیم و همچنین مصائبی که در دوره حکومت رژیم بعث صدام بر منطقه کردستان عراق رفته است، اشاره کرد و افزود: ما خاستگاه مشترکی داریم، اما باید بتوانیم برای علاقه‌مندان سفر به هر دو منطقه برنامه‌ریزی جامع‌تری داشته باشیم.

وی همچنین تاکید کرد:‌ تسهیلات مالی و بلاعوضی که دولت کردستان عراق برای سفر گردشگران این اقلیم اختصاص می‌دهد، بهترین فرصت برای ایران است تا این گردشگران را جذب کند.

او سپس با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری ایران اظهار کرد: توسعه گردشگری سلامت بین دو کشور یکی از محورهای مورد تأکید در مذاکرات طرفیت به شمار می‌آید، چرا که ایران تجهیزات و امکانات پزشکی خوبی دارد و ما امیدواریم در این زمینه همکاری‌های خوبی صورت گیرد.

غمخوار در عین حال بیان کرد: جاذبه‌های زیبای اقلیم کردستان عراق می‌تواند برای ایرانی‌ها قابل توجه باشد، مخصوصا با توجه به وجود هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی و مراکز خرید در این منطقه.

به گزارش ایسنا، کاظم خلدی‌نسب، مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز با اشاره به ۴۱ بازار هدف گردشگری ایران که در سه سطح کشورهای همسایه، سنتی (اروپا) و نوظهور (از جمله چین و آمریکای جنوبی) تعیین شده یادآور شد: کشور عراق به لحاظ همجواری و مراودات دو جانبه بطور ویژه در برنامه توسعه همکاری‌های گردشگری ایران قرار گرفته است. علاوه‌بر این کارگروه ساماندهی زائران عراقی نیز تشکیل شده است و برای فعالیت در گردشگری سلامت برنامه‌ریزی‌هایی در نظر گرفته‌ایم.

وی اضافه کرد: سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از عراق به ایران سفر می‌کنند، البته آمار ایرانی‌هایی که به این کشور می‌روند نیاز به بازگویی ندارد، چرا که ایرانی‌ها شیفتگی زیادی نسبت به عتبات عالیات دارند.

خلدی‌نسب همچنین درباره ظرفیت‌هایی که در ایران برای تعامل و همکاری اقلیم کردستان عراق وجود دارد، توضیح داد: کمیته همکاری گردشگری مشترک بین ایران و عراق ایجاد شده که اسناد دو جانبه‌ای را در آینده امضا خواهند کرد. همچنین طبق سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، تورهای آشناسازی برای اصحاب رسانه این منطقه برگزار خواهد کرد تا اقدامی برای مقابله با تبلیغات منفی علیه ایران باشد.

او سپس از نمایندگان کردستان عراق دعوت کرد تا در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران شرکت کنند.

وی همچنین پیشنهاد برگزاری تورهای تلفیقی بین ایران و اقلیم کردستان را داد و بیان کرد: اجرای ایران برنامه باعث می‌شود تور با قیمت مناسب برای گردشگران در دو یا سه مقصد اجرا شود.

خلدی‌نسب در ادامه سخنانش از سفر هیأت‌های سرمایه‌گذاری کردستان عراق به ایران استقبال کرد و گفت: برای تحکیم روابط گردشگری می‌توان هفته‌های فرهنگی بین دو منطقه برگزار کرد.

«ابراهیم پورفرج»، رییس جامعه تورگردانان ایران نیز در این هم‌اندیشی با اشاره به فعالیت حدود چهار هزار دفتر خدمات مسافرتی در ایران گفت: از میان این دفاتر، ۱۵۰ شرکت به اجرای تورهای گردشگری از تمام کشورها در ایران می‌پردازند. بر این اساس در دو سال گذشته تعداد گردشگران خارجی در ایران دو برابر افزایش داشته، به‌طوری که تا پایان ۲۰۱۵ مشکل اقامت برای گردشگران داریم، چون تمام هتل‌ها پر است.

وی اضافه کرد: سال گذشته نزدیک به پنج میلیون گردشگر به ایران وارد و حدود هشت میلیون ایرانی خارج شدند. تلاش بر این است که بتوان این توازن را نزدیک کرد.

او اظهار کرد: ‌ایران و اقلیم کردستان عراق می‌توانند در زمینه‌های گردشگری فرهنگی، زیارتی و طبیعت‌گردی تعامل خوبی داشته باشند، اما در بخش گردشگری سلامت این تعامل می‌تواند گسترده‌تر باشد.

پورفرج نیز به ظرفیت‌های پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: تورهای سلامت از کشورهای حاشیه خلیج فارس، آذربایجان و ارمنستان خیلی زیاد در ایران اجرا می‌شود. می‌توان این تعامل را با کردستان عراق نیز داشت.

رییس جامعه تورگردانان ایران در عین حال به مشکل واسطه‌ها که باعث اختلال در بازار گردشگری سلامت شده‌اند اشاره کرد و افزود: وجود واسطه‌ها ضرری برای همکاری فی مابین است. این اشخاص اطلاعات خوبی را در اختیار بیماران قرار نمی‌دهند، اما اگر شرکت‌های گردشگری مورد تأیید وارد عمل شوند، جریان به نفع مردم، ایران و حریم کردستان خواهد بود.

او سپس یادآور شد: در طول سال نزدیک به دو میلیون ایرانی به ترکیه و دبی سفر می‌کنند. اگر شرکت‌های گردشگری کردستان فعال شوند، سهم خوبی از گردشگران خروجی ایران که رقمی در حدود هشت میلیون نفر است بدست می‌آورند.

در ادامه این سخنان، «ناظم عمر»، نماینده اقلیم کردستان در ایران نیز با اشاره به محدودیت‌های ایران برای ویزا از دولت ایران درخواست کرد شرایط لغو یا تسهیل ویزا برای اتباع حریم کردستان فراهم شود.

وی یادآور شد: کردستان برای ایرانی‌ها ویزای ورود را لغو کرده است، اما با وجود بارها درخواست از جانب ما؛ ولی اقدام مقابلی از سوی ایران صورت نگرفته است. حتی متأسفانه قیمت ویزای ایران در مقایسه با سایر کشورها مبلغ بالایی دارد.

او با بیان این‌که نخستین بار است همایشی گردشگری بین ایران و اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود، افزود: مشخص است که ایران و اقلیم کردستان روابط تاریخی طولانی دارند و به لحاظ فرهنگی، نژادی و تاریخی اشتراکات زیادی وجود دارد. بنابراین می‌توان از گردشگری برای تحکیم این اشتراکات بیشتر استفاده کرد مخصوصا در شرایط امروز که امنیت در کردستان برقرار است.

وی اضافه کرد: شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایرانیان در اقلیم کردستان فراهم شده است.

«ناظم عمر» با اعلام حمایت از پروژه گردشگری ایران و کردستان گفت: اجرای این پروژه مشترک فقط به نفع کردستان نیست، بلکه دو جانبه است. با توجه به اینکه معتقدیم انسان به سفر و تفریح نیاز دارند.

به گزارش ایسنا، در ادامه رییس سازمان گردشگری اقلیم کردستان از کاظم خلدی‌نسب مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران تقدیر کرد.

این برنامه با برگزاری نشست تخصصی و مشترک بین دفاتر گردشگری اقلیم کردستان و ایران با حضور نمایندگانی از تهران، گیلان، آذربایجان غربی، اصفهان، کردستان و کرمانشاه ادامه یافت.

رییس سازمان گردشگری اقلیم کردستان بعدازظهر امروز، شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه دیداری با معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهد داشت.
1429955847294_IMAGE635067438428019668 فرش قرمز کُردستان عراق برای گردشگران ایرانی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *