جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غار چاه قلعه بندر شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ آبان ۱۴۰۰

غار چاه قلعه بندر شیراز از غارهای استان فارس است که در شهرستان شیراز قرار دارد. غار دارای یک دهانه به ابعاد ۵×۳ متر می‌باشد که در ارتفاع ۱۶۲۱ متری از سطح دریا واقع شده است. عمق غار در گذشته به وسیله ریسمان و وزنه تا ۱۰۴ متر اندازه‌گیری شده بود که به دلیل ریخته شدن آوارهای فراوان در طول زمان، انتهای آن مسدود شده و در حال حاضر عمق آن ۸۸ متر می‌باشد.

این دژ باستانی به مرور زمان تخریب شده و فقط آثار دیوارها و برج‌های آن به جا مانده است اما بارزترین بخش آن تعداد چند دهانه چاه دستکند در سنگ‌های یکپارچه این کوه است.

غار چاه قلعه بندر غار چاه قلعه بندر شیراز

این غار که شبیه چاه می‌باشد، به دلیل فرود و صعود طولانی آن، سخت و فنی است و تا به حال موجب کشته شدن ۲ کوهنورد شده است. غار قلعه بندر شیراز که در واقع یک چاه است، عمق بسیار زیادی دارد. به خاطر عمق زیاد غار چاه قلعه بندر، مردم در قدیم باور داشتند که سر دیگر چاه به بندرعباس می رسد. دهانه چاه ابعادی معدل ۳ در ۵ متر دارد. این غار که در ارتفاع ۱۶۲۱ متری از سطح دریا قرار دارد. درون کوه را سوراخ کرده است و با همان ابعاد دهانه تا پایین ادامه دارد.

غار چاه قلعه بندر2 غار چاه قلعه بندر شیراز

خطرات غار

فرود به غار قلعه بندر بسیار خطرناک بوده و مستلزم داشتن وسایل و تجهیزات کوهنوردی است. در گذشته به علت بی احتیاطی و فرود غیر حرفه ای در غار، دو نفر کشته شده اند که بسیار ناگوار است. مسئولین شهر شیراز تا به حال دوبار دهانه غار را مسدود کرده اند. اما هر بار افراد کنجکاو آن را باز کرده و به درون غار رفته اند. با این حال فرود به غار چاه قلعه بندر شیراز بسیار خطرناک شمرده می شود و تنها با تجهیزات لازم و راهنمای حرفه ای میسر است.
غار قلعه بندر فارس در منطقه ای تاریخی قرار گرفته و قدمت آن نیز به دوران هخامنشیان بر می گردد.

غار چاه قلعه بندر3 غار چاه قلعه بندر شیراز

غار چاه قلعه بندر4 غار چاه قلعه بندر شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    این غار شبیه چاه هست، فرود و صعود ازش خیلی سخت و فنی ست .میگن چند نفر تاحالا کشته شدن داخلش

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد