جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غار وقت و ساعت دورود

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ آبان ۱۴۰۰

غار وقت و ساعت دورود در استان لرستان و به فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شهر دورود ایستگاه راه آهن چم چید قرار دارد. غار در نزدیکی یکی از طولانی ترین و زیباترین دره​ های زاگرس به نام دره نگار قرار گرفته است. در دره نگار آب رودخانه گهر از سرچشمه آن، که دریاچه گهر است، جاری می​شود. رود گهر یکی از شاخه​ های پر آب رودخانه دز است. عبور از دره وحشی نگا نیازمند ۲۴ ساعت کوه​پیمایی و مواظبت از خود در مقابل خرس​ها است.

ساختمان

غار در فضایی با کانی​های آهکی به عرض ۷ متر، طول ۲۰ متر، و ارتفاع ۸ متر پدید آمده است و در گوشه سمت راست آن مجرای چشمه​ای دائمی قرار دارد.

 وقت وساعت e1637308754828 غار وقت و ساعت دورود

ویژگی غار

عاملی که این غار کوچک را منحصر به فرد ساخته، قطع و وصل آب چشمه آن در زمان​های معین است. به این ترتیب که پس از یک ساعت قطع آب دوباره آب از درون چشمه به آهستگی و با سر و صدا جریان می​یابد. چشمه به اوج آبدهی خود می​رسد، سپس میزان آبدهی کم شده و بار دیگر کاملاً قطع می​شود. هر دوره قطع و وصل کامل آب حدود یک ساعت طول می​کشد . منظم​ ترین زمان عملکرد آن فصل پاییز است که آبدهی چشمه به حداقل می​رسد. به نظر می​رسد علت قطع و وصل آب تراکم بخار آب در اعماق که به علت گسلی فعال است.
همین که تراکم بخار به حدی معین می​رسد. فشار ناشی از آن آب​های بالایی را به سطح می​راند و آب چشمه شروع به خارج شدن می​کند. خروج آب ادامه می​یابد تا آن که فشار تراکمی برای بالا راندن آن ناکافی شود، آن گاه خروج آب قطع می​شود و به این ترتیب قطع و وصل ادامه می​یابد.

 وقت وساعت.JPG1  e1637308775916 غار وقت و ساعت دورود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *