جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غار تاریخی حاجی کندی

تاریخ بروزرسانی :
۶ مهر ۱۳۹۵

این غار در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان زنجان در ارتفاعات مشرف به روستای حاج ارش از توابع شهرستان زنجان واقع شده است.

در حال حاضر دسترسی سواره به آن امکان ندارد. این غار عظیم بطور طبیعی از فرسایش سنگهای آهکی موجود در غار پدید آمده و با داشتن آب و هوای مناسب داخل آن مامن انسان دوران پیش از تاریخ است.

ابعاد آن ۷۰۰ متر و به ارتفاع تقریبی ۵۰ متر قرار گرفته است. داخل غار آثار زینتی انسان در دوره آشولین تا بردوستین متعلق به شانزده تا سی هزار سال قبل از میلاد را نشان می دهد.

در داخل غار ابزار ادوات تیغه های سنگی و استخوان حیوانات شکاری به مقدار فراوان دیده می شود.

آنچه که بیشتر از همه در خور بررسی مطالعه و اهمیت است آثار معماری موجود در داخل غار و محصور نمودن فضاهای زینتی تعیین حریمها و مطرح بودن مالکیت در آن می باشد، که به نظر می رسد احداث حدود ۴ کیلومتر راه دسترسی سواره را جهت انتقال تجهیزات و بررسی دقیق سیستماتیک ضروری می نماید.

مضافا بر اینکه صخره های جنوبی غار از سنگهای مرمر سبز بسیار ارزنده تشکیل گردیده که می تواند مورد بررسی و بهره برداری و استخراج قرار گیرد.

با توجه به قدمت و چشم انداز این غار می تواند با اصلاح مسیر دسترسی و ایجاد امکانات در مسیر منطقه و داخل غار از مناطق مهم تفرجگاهی و گردشگری استان قرار گیرد. امید است در آینده ای نزدیک بتواند از قابلیتهای این غار همچون سایر غارها مانند کتله خور استفاده نمود.

see223 2 غار تاریخی حاجی کندی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد